Nekromanti HoI2DD - Japan

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tänkte lira Japan, eftersom jag aldrig gjort det förut. Dock verkar det ganska hopplöst, förvisso högre IC än Koumintang, men de har berg, berg och åter berg tillsammans med horder av manpower. Alla tips jag sett på nätet består av "Besegra Kina"... tack för den. Det är som att säga "Ät" till en svältande.
Hur spöar jag Chang Kai Shek? Även, jag ser att USA har horder och åter horder av IC, resurser och annat mums... och jag har inget av detta. Hur i helsike ska jag spöa amerikanska flottan (för jag räknar kallt med att de kommer förklara krig förr eller senare, även om inte jag gör det).


Storuggla, Black Ocean Society
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Hur spöar jag Chang Kai Shek?
Ehm, ninjas? Med andra ord, ingen aning. Diplomatisera dig till någon allians med någon som kan hjälpa till?

Hur i helsike ska jag spöa amerikanska flottan (för jag räknar kallt med att de kommer förklara krig förr eller senare, även om inte jag gör det).
Gör en Pearl Harbour. Historien har varit orättvis mot den manövern, den var det vettigaste som gick att göra i det läget.

Kanske någon vansinnig taktik, typ att hoppa på Mexico och sedan ge sig på USA landvägen?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tss, tss. Det är inte så svårt. Jag har erövrat halva världen, inkluderat USA, med Japan i Hearts of Iron. In fact, jag har spelat Japan väldigt, väldigt mycket. Så det här är förhoppningsvis kvalificerade tips:

Vad gäller Kina, tänk på vilka fördelar du faktiskt har gentemot dem:

- Ditt infanteri är bättre och mer disciplinerat. Detta är nyckeln till seger.

- Du har flygplan. Använd dem.

- Du har den bästa flottan i världen -36. Se till att det fortsätter så. Kina har en av de sämsta :gremtongue:

Din stora nackdel är att du kommer bli groteskt outnumbered. Detta är vad du måste kontra, och när du lyckats överkomma detta problem, så tenderar Kina att rasa som ett korthus. Det finns flera tillvägagångssätt, men det enda som fungerar effektivt, vad jag märkt, är att utnyttja att AIn är lite korkad och försöka sprida ut kineserna. Så börja redan -36 med att bygga infanteri, och kavalleri (snabbheten är användbar). Se till att allt infanteri och kavalleri är up-to-date. Bygg aldrig tanks; Japan har varken IC eller olja nog. Då menar jag aldrig, inte -36, inte -41, inte -51. Skaffa också alla doktriner du kan ha -38, lagom till kriget mot Kina börjar. Utöver infanteri; bygg upp din industri, och forska fram och bygg upp din flotta så sakteliga. (Du behöver akut bra destroyers, framförallt). Flyg kan vänta ett tag.

Innan kriget mot Kina börjar, kan du överväga att förklara krig på Guangxi-klicken (tajma då detta med att Nationalisterna gör det). Gör en amphibious assault, erövra åtminstone Hainan, gärna Guangzhou och några få provinser till, men slut sedan fred, eller annektera rubbet. Positionera tillräckligt mycket trupper här för att kunna hålla skiten. (Men den här strategin är knepig; är du ny på Japan rekommenderar jag dig att skippa Guangxi).

Nå, nu till krig mot Kina. Du bör vid det här laget ha flyttat -alla- överflödiga trupper från Manchuriet, -alla- manchuriska trupper (ta 'military control'), och absolut alla HQ, till Shanxis gräns. Ordna dem i solida enheter om 9 divisioner under bra generaler; med HQ och artilleribrigader. Armored car kan också vara bra, eller engineers. Allt annat är överflödigt. Längst i väster kan du ha 9 armored cavalry under general Nishio, men kanske duger vanligt infanteri lika bra. Dryga ut dina solida infanteriblock med mindre enheter om 3 divisioner.

Du ska nu framrycka i Shanxi. Använd mycket 'support attack', och ryck fram försiktigt och metodiskt, men obarmhärtigt. Du kan ta risken att lämna luckor i din linje mot gränsen till Kommunistkina; de brukar inte vara så aggressiva.Shanxi bör falla snart, och resterna annekteras av Nationalisterna. Konsolidera din front; för nu blir det knepigt.

Så länge din front är så kort som Shanxi-fronten har du inga problem, men ju längre in i Kina du ska komma, desto knepigare blir det - en lång front är helt till kinesernas fördel. Tveka inte att köra ett rent utnötningskrig; och använd dina bombplan för att försvaga kineserna - dina interceptors kommer nedgöra kinesernas patetiska flygvapen rätt fort. Medan kriget pågår, bör du sakta men säkert samla ihop mer infanterigrupper på dina hemöar. Använd somliga av dessa för att förstärka din front i Kina, men spara en mindre styrka för en amphibious assault, mot Shanghai. Det är detta som är ditt killing blow. Målet är, att landsätta tillräckligt mycket styrkor runt Shanghai-Nanjing-Suzhou för att hålla ut, och sedan slå dig norrut tills du kan möta upp din huvudfront, som sakta men säkert bör ha pushat söderut och österut, mot kusten. Förhoppningsvis ska du nu kunna ringa in en del kinesiska styrkor mot kusten också: se till att utplåna dem. Det här är en annan viktig punkt - det är via encirclements du vinner. Du kan dock inte tillämpa tyskarnas blitzkrieg-encirclements med tanks; så du måste gå mer försiktigt och långsamt fram, med stora, otympliga infanterienheter.

Omsider bör du ha en solid front som sakta, sakta jobbar sig inåt landet. Erövra alltid kusterna först; så länge det inte kräver att du tunnar ut din front för mycket. Med din förkrossande överlägsna flotta kan du göra landstigningar varsomhelst; vilket kommer förvirra kinesen och tvinga honom att omfördela sina enheter. Det är bra för ditt infanteri i norr. En alternativ taktik är att på ett tidigt stadium, som sagt, attackera södra Kina och lägga mindre energi på nordfronten.

När du fått upp en så stor och solid front att kineserna börjar vika, då har du vunnit. Fortsätt att avancera, och Kina kapitulerar snart. Välj själv hur du vill behandla det erövrade Kina; det kan göra nytta både som annekterat territorium, som lojala krigsherrevälden, eller som mäktig marionettstat. Faktum är; marionettstater är ett intressant alternativ eftersom de kommer producera infanteri du mycket väl behöver.

Med Kina besegrat, är egentligen det knepigaste redan gjort. Det enda som är svårare med Japan (som man generellt vill göra vid någon punkt), det är att erövra USA. (Sedan finns det asfula metoder för att erövra USA -36 typ, men det är bara tråkigt).

Din nästa prioritet, är att säkra din råvarubas. I.e., dags att ge sig på britterna och fransmännen. Du kan gott vänta med detta tills tyskarna också gjort det; bättre att sätta press på dem från alla håll. Förhoppningsvis får du ju då också Indokina gratis. Det finns dock en fördel med att förklara krig tidigare: Indien brukar vara sämre försvarat.

Erövringen av Indonesien brukar vara en barnlek; det är mycket dåligt försvarat. Erövra Malaysia, alliera dig med Siam om du vill, eller annektera det med. Du kan antingen koncentrera dig på att bryta in i Burma och därifrån vidare in i Indien, eller ge dig på Australien. Ingetdera brukar vara någon svår match; men Australien kan behöva mjukas upp via lite bombning. Om du erövrat eller allierat dig med Xinjiang, kan du bryta in i Indien också därifrån; men det brukar vara distraherande för britterna, at best. Trupperna i Xinjiang är väldigt långt hemifrån, och brukar inte lyckas uträtta så mycket.

Erövra alltid Indien. Det sabbar britternas råvarubas och hjälper tyskarna, men tänk på att det är resurserna i Malaysia och Indonesien som du -verkligen- behöver. Indien är en suverän marionettstat, som sprutar ur sig bra infanteri. Pakistan är inte heller pjåkigt. Persien med sin olja kan kännas frestande, men brukar inte vara värt det (om du inte absolut vill ha oljan i Baku)- nu är det läge att fokusera på Sovjet och USA.

Du kan gott kriga för fullt mot USA och Sovjet samtidigt. Vid det här laget bör du ha några solida carriergrupper, lite slagskepp för skojs skull, och -naval bombers-. Bygg mycket naval bombers, skaffa bra luftdoktriner, och supporta dem med escort fighters och interceptors (och fighters, om du vill). You're gonna need it.

Sovjet är nästan en barnlek. Du lär möta hårt motstånd omsider, men det brukar vara hanterbart. Sätt större eller mindre truppstyrkor längst hela din nu aslånga gräns mot Sovjet, och en stund efter att tyskarna anfallit och satt hård press på ryssen; anfall du med. Du kan egentligen gå hur långt som helst in i Sibirien - en gång hann jag före tyskarna till -Stalingrad-. Men det är ju egentligen bara ryska fjärran östern du bryr dig om, för det är -ditt- rättmätiga lebensraum.

Vad gäller USA, så gäller det att nöta ut jänkarnas flotta. Viktigast är att beröva jänkarna deras flygbaser, så att -de- inte kan bomba -din- flotta. I samma ögonblick som du förklarar krig; attackera omedelbart Guam, Filippinerna, och någon annan ö inom räckhåll - Midway brukar vara bra. Skapa en schysst skärm av naval bombers och interceptors som täcker typ hela Stilla havet, och sätt sedan dina feta carrierstyrkor på patrull. Slagskepp kan också patrullera, men håll dem närmare hemöarna. Idén här, är att se till att jänkarna anfaller -dig- på hemmaplan, så att du aldrig råkar i sjöstrid utan att ha naval bombers från flygfält på öarna som understöd. Övervaka alla sjöstrider noga; jänkarna tenderar att ha en massa sunkiga flottor och en ultragigaflotta proppfull med carriers; hamnar du i strid med denna, retirera. Om jänkarna förlorar sjöstrider; försök att följa efter deras retirerande skepp med både din flotta och med naval bombers, för att skada dem ytterligare. Följ sedan upp med port strikes på jänkarnas skadade fartyg; varje sänkt jänkarcarrier är en stor seger för Japan. Men tänk på; vad carriers anbelangar, har du själv inte råd att förlora många, så gå varsamt fram.

Efterhand, vi snackar år, kommer du märka att jänkarnas flotta tunnats ut allt eftersom du expanderar över Stilla havet. Flytta sakta din skärm av flottor och flygplan närmare Amerika. Tillslut, kommer USA vara moget att erövras. Men anfall -aldrig- västkusten; du är dömd att förlora på ren utnötning, hur obscent mycket trupper du än kan pumpa dit. (Tro mig, jag har försökt). På den tid du hinner skicka dit 20-30 divisioner från Kina, har jänkarna redan producerat fram 40 till försvar.

Istället måste du erövra USA från östkusten, så att det snabbt förlorar sin industribas, och så att du kan dra nytta av infrastrukturen för att göra snabba framryckningar. För detta bör du ha erövrat Panama, förstås. Det kan vara svårt att nå USA överhuvudtaget; så jag rekommenderar att du redan på ett tidigt stadium funderar på att skaffa baser i Atlanten eller Amerikat. Ibland får du Curacao av Holländarna; det är ett bra första steg, men ännu bättre är att erövra Portugal och Azorerna. Div. länder i Latinamerika kan också funka. Du vill iaf landsätta massor av trupper i Boston, NY; Washington, Florida, etc, och därifrån snabbt marschera inåt USA.

När USA väl fallit är spelet egentligen vunnet; tysken kan behöva hjälp men Storbritannien, men när det fallit är världen i princip i era händer. Du kan ju alltid gå i krig mot tyskarna, men -det- tror jag inte man kan vinna utan enorm ansträngning; de kommer ha en större armé än dig och alla dina marionettstater. Lite störigt här är att Japan i DD inte brukar kunna alliera sig med Tyskland eftersom Japan redan har en allians med sina marionetter; så man kan inte dela blueprints med varandra.

En spännande möjlighet som japanerna lär ha övervägt IRL, och som jag prövat i HoI, är att helt sonika nuka hela jänkarflottan. Jänkarna samlar normalt merparten av sina hangarfartyg och slagskepp i en enda hamn; ofta Pearl Harbor eller Guam, så en atombomb där kommer typ utplåna hela flottan. (Du kan behöva rensa upp med din). Använd 'port attack' med naval bombers för att upptäcka var jänkarflottan gömmer sig; släpp sedan en atombomb eller skjut iväg en kärnstridsspets, eller vad du nu har teknologin till. För att det här ska vara möjligt måste du förstås ägna många år åt forskning och reaktorbyggande, men det är hysteriskt roligt och kan i princip vinna kriget mot USA åt dig på ett ögonblick.


Nyckeln till framgång med Japan är alltså:

- Resurshantering. Säkra din tillgång på resurser; först via handel, sedan via erövring. Detta är a och o.
- Backa upp dina flottor med flygplan.
- Anfall hänsynslöst så fort du förklarat krig; erövra så mycket du kan innan fienden hinner samla trupper och slå tillbaka.
- Forska fokuserat; du har inte de bästa av techteams. Slösa -aldrig- slots på något du inte behöver; tanks bör prioriteras bort helt, likaså mekaniserat infanteri, och allt annat som slukar olja du behöver till flottan och flyget. CAS är värdelösa för dig; de har inte nog med räckvidd för att vara bra i Stilla havet, och kräver doktriner du inte har råd att slösa research på. Möjligtvis kan de bli bra sent i spelet när de får air-sea-missiler, så du kan ha dem som extra naval bombers. Marines behöver du massor av, för du kommer göra -mycket- amphibious assaults.
- Låt eventuellt dina marionetter förse dig med reservinfanteri (använd ditt eget som primär attackstyrka), så att du kan fokusera på att bygga skepp och flygmaskiner.
- Var alltid ledande på naval doctrines. Där har du fantastiska techteams (Yamamoto).
- Var inte rädd för att utropa marionettstater. Jag brukar behålla Indonesien, Australien, Nya Zeeland, Filippinerna och Ryska Fjärran Östern (Primorsk), men för att styra mer än så kan du gott behöva lite hjälp av lokala kollaboratörer.


Men, efter allt det här...om du kör någon patch kanske mycket av mina tips är null and void. China Improvement Pack, tex, verkar försämra infrastrukturen i Kina, och då blir dina erövringar definitivt svårare. Och med en smartare AI, well...då hade krossandet av jänkarna förhoppningsvis varit ännu svårare.

- Ymir, håller en utläggning
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Var inte rädd för att utropa marionettstater. Jag brukar behålla Indonesien, Australien, Nya Zeeland, Filippinerna och Ryska Fjärran Östern (Primorsk), men för att styra mer än så kan du gott behöva lite hjälp av lokala kollaboratörer."

Hur är det med Kina och partisaner efter att Kina gett upp? För mycket besvär för lite IC (tänker mest på TC overload och förlusten av en lojal marionett som spammar med expeditionsstyrkor)?

"Men, efter allt det här...om du kör någon patch kanske mycket av mina tips är null and void. China Improvement Pack, tex, verkar försämra infrastrukturen i Kina, och då blir dina erövringar definitivt svårare."

Jepp, China Improvement Pack. Infrastrukturen är sämre i Kina, koumintang och Mao har mer events och framförallt blir det bara jävligare.

That said, så ger China Improvement Pack ett event där Japan kan ge upp till Mao som sedemera utropar Demokratiska Folkrepubliken Korea, till skillnad från vanilj-Hoi2DD där enbart Koumintang kan få Hirohito på fötter och de utropar Republiken Korea. Kim Il Sung var anlednignen till att jag laddade ner CCIP från första början... :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
C.O.R.E 3.0 [ANT]

Vad finns det egentligen för bra moddar, vad tillför de och var kan man ladda ner dem? Själv har jag alltid kört helt omodifierat.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: C.O.R.E 3.0 [ANT]

SKIF - ger dig nya snygga ikoner istället för de trista och grå. Dessutom skiljer de sig från land till land, så det är bara snyggare.

CCIP - Consolidated China Improvement Pack. Ger Nationalistkina och Mao mer events och sänker infrastrukturen i Kina, så att det blir... bättre.

DAIM - modden som gör att datorn faktiskt försvarar sig.
Det är dem jag kommer på såhär på rak tarm.


Storuggla, lack of klick-klick
 
Top