Nekromanti hokus pokus filiokus - kan man förenkla Eons magi?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag tycker det är för krångligt med magi till Eon. Går det att göra systemet enklare. Om Harry Potter levt i Mundana så skulle han förmodligen ha slitet sitt hår i förtvivlan över hur jäkla joxigt och invecklat allt är. Harry Potter, Den goda fen och i personer i alla sagor - säger en formel och snurrar på sitt lilla gulliga trollspö och så vips så händer det något magiskt. I Eon känns det bra mycket mer komplicerat och högtravande med väva hit och alla förberedelser med ingredienser och så. Tacka vet jag en scroll med en formel som man lätt kan läsa, memorera och använda :gremlaugh: Så vill jag att det ska varai Eon också.

Wictor

Warrior
Du kan ju köra helt på improvisation. Magikern säger vad han vill åstadkomma, SL säger hur många filament han måste alstra och hur svårt det blir och sedan så slår man några snabba tärningsslag. Strunta i allt jox om hur det faktiskt går till. Begränsingarna med alstringen tycker jag bara är bra.

Alkemi och ritualer däremot är ju en helt annan sak, men det borde väl inte vara svårt att förenkla de reglerna också. SL bestämmer bara vilka beståndsdelar som behövs till de olika sakerna och sen så bestämmer man hur svår besvärjelsen som magikern vill kasta på föremålet kan vara. Låt SL imrovisera helt enkelt, det är ju inte så viktigt att allt blir exakt balanserat.

Jag kanske har missuppfattat dig för jag ser egentligen inte svårigheten.

Nåt jag saknar är dock trollspön och andra magiska hjälpmedel, men de kan man väl välja att slänga in om man vill även de.

Carnin

Veteran
Nåt jag saknar är dock trollspön och andra magiska hjälpmedel, men de kan man väl välja att slänga in om man vill även de.
Det finns redan vissa magiska hjälpmedel (artefakter) som en alkemist kan skapa. Dessa är Vortex (transformering), Fokus (vävandet) och Kristaller/Talismaner (alstringen).

Jag medger att dessa inte är till så mycket hjälp med alla tärningsslag och så eftersom dessa har sina egna färdighetsvärden som man ska slå mot, men de är iallafall hjälpmedel. :gremsmirk:

/Carnin - tycker att för mcket artefakter med magiska färdigheter lätt blir krångligt i längden

Wictor

Warrior
Trollspön

Men de är liksom inte trollspön, stavar, kristallkulor eller nåt lika påtagligt magiskt och mystiskt. Det är vad jag saknar lite i Eon. De kan ju ha en praktiskt funktion för magikern också, typ fungera som någon typ af fokuseringshjälpmedel eller nåt, men jag ser inte riktigt hur det passar in med Eons magisystem.

Carnin

Veteran
Re: Trollspön

Man kan ju annars tänka sig att rollpersonerna lyckas (med mycket möda och intensivt problemlösande) komma över någonting (en sten, en kristallkula, ett trollspö) som har legat på ett högmagiskt ställe väldigt länge så att magin på något sätt har påverkat föremålet. Detta skulle kunna göra alla slag mot den aktuella alstrafärdigheten en nivå lättare (-Ob1t6) för den som håller i föremålet.

Vidare så kanske de lyckas komma över någon artefakt som gör alla slag mot någon annan magisk färdighet lättare (besvärjelse, transformering etc). Jag skulle kunna tänka mig att om någon annan magiker får nys om detta kommer rollpersonerna att bli ganska eftertraktade i magiska kretsar och att många skulle vilja undersöka eller köpa föremålet. Om rollpersonerna inte vill sälja föremålet kanske någon får för sig att helt enkelt stjäla det. Detta ger upphov till många scenariomöjligheter... :gremsmile:

/Carnin - gillar att ge rollpersonerna svåra tankenötter

Strid och färdigheter är också rätt krångliga, men det är trots allt det eon grundar sig på, ett något realistiskt regel-system.

Men strunt i det. Om du vill ha enkel magi i eon, ge dem då helt enkelt trollspön, som det beskrivs i magiboken, eller något dylikt.

Då kan du hålla det simpelt, ett slag för allstring, ett slag för artefakten, alla magier tar 2 rundor, pga reglerna för artefakter (om jag nu minns dem rätt).
Låt dem köpa stavarna från nån magiker gille som de har god kontact med, eller får, eller låt dem bara hitta sakerna i hållor som vanligt. Med tanke på vad som väntar en magiker som gör ett fel för mycket, kan man anta att de flesta fulltids magiker genom tiderna har använt gott om hjälpmedel.

Det går att hålla magi simpelt, om nu SL vill det, men jag vet inte varför man skulle vilja. Jag gillar att man ska behöva klura sig fram till en formel om man nu ska göra en själv, leta sig igenom sina effekter för att se om man kan det som krävs, mm.

... Jag jobbar fortfarande på ett sätt att framkalla en golem armé. Har man jord-andarnas sanna namn, pentagram och en area effect - permanent - kontrollera golem ritual så SKA det gå.
grrr.

Dracohoribilis

Warrior
hehe då vill jag bara önska dig lycka till och om de bestarna försöker sig på nått oheligt ska min Fabian höja sitt svärd mot skyn och tala
- vik hädan era bestar från helvetets håla, återvänd och jag ska skona era osaliga andar från evig förbannelse, Oh Gud ge mig kraft att förvisa dessa och se till att den här som skapats av de fula få smaka er vrede genom mina händers makt.

Syeth-hd

Warrior
Re: hokus pokus filiokus - kan man förenkla Eons m

för det första så krävs bara ingredienser till alkemi.
för det andra så är magireglerna inte så svåra.
jämför med strid till exempel. om du tycker att magi är svårt så ska du nog testa ett annat spel.

magiregler vs stridsregler.
tidning vs bok.

jag tyckte att improviserad magi var svårt. men sen märkte jag att det var pedagogikens fel. det är hur simpelt som helst men beskrivs konstigt. så mitt tips är att skriva anteckningar på allt. då slipper man komma ihåg allt. att skriva ett i taget, är som att lära sig en regel i taget.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ett lite fånigt förslag.

”Tacka vet jag en scroll med en formel som man lätt kan läsa, memorera och använda :gremlaugh: Så vill jag att det ska varai Eon också.”

Ok, jag gör väl ett försök. Nu saknar jag koll på hur många besvärjelser det står i böckerna du har, men om du har en tillräcklig mängd kan du ju göra nåt sånt här: Fimpa alla magifärdigheter till förmån för en enda, nämligen ”Magi” (eller ”Trolldom” eller ”Svartkonst” eller vad du nu vill kalla den); denna enda färdighet är den man slår mot för att avlossa en besvärjelse. För att kunna använda en specifik besvärjelse så måste den memoreras. När den väl avlossats så glömmer man bort den, och den måste memoreras igen om man vill använda den dagen därpå (eller senare). Vill man ha ett maxantal (det vill man kanske) så kan man ju tycka att man kan memorera lika många besvärjelser som ens FV i Magi. Om du inte tycker om principen med att kontinuerligt memorera och glömma bort besvärjelser så kan du ju istället nöja dig med att man bara memorerar besvärjelsen en gång, och sen får använda den hur ofta man vill. Om du vill kunna reglera svårighetsgraden på färdighetsslaget så kan du ju bestämma att man i vanliga fall måste stå och vifta och uttala formler i ett par (alltså två) rundor innan man kan avlossa besvärjelsen; då kan det vara Ob4T6 i svårighetsgrad om man bara viftar i en runda och Ob5T6 om man inte vill vifta överhuvudtaget (och möjligen Ob2T6 och Obt1T6 om man tar lite extra tid på sig och viftar i fler rundor än nödvändigt).

There. Det där var ett ganska lökigt förslag, men jag hade ändå inget bättre för mig. >_<

Selly

Level 5 Laser Lotus
Kom igen nu.

”för det andra så är magireglerna inte så svåra.”

Jo, om du hade läst Eagles inlägg ordentligt så hade du sett att han skrev: ”Jag tycker det är för krångligt med magi till Eon.” Då är det ju ganska respektlöst att omyndigförklara hans åsikt på det där viset. Sedan bad han om förslag på hur man kan förenkla magisystemet. Utifrån det kan vi dra slutsatsen att han förmodligen inte ville ha svar i stil med:

”om du tycker att magi är svårt så ska du nog testa ett annat spel.”

Typiskt meningslöst svar. Om Eagle velat prova på ett annat spel hade han naturligtvis inte skrivit på Eonforumet. Om jag vore en sån som delade ut minuspoäng så skulle du få en bunt, men nu slipper du.

Syeth-hd

Warrior
Re: Kom igen nu.

Då är det ju ganska respektlöst att omyndigförklara hans åsikt på det där viset.
jag ber om förlåtelse.det var inte meningen.
jag tycker ju själv att det är kasst att bli nervärderad då jag blivit mobbad halva mitt liv.

så då återgäldar jag det med ett förslag.

man använder en färdighet per besvärjelse/ritual.
svårigheten beräknas med magnituden.
kostnaden kan minskas så att den passar.
svårighet på utvecklingsslag kan halveras. o.s.v
ex. magikern Sanivé har färdighetsvärde 8 i besvärjelsen Aqvatisk purifiering den har magnitud 1. så svårigheten blir Ob1T6. Sanivé tycker att besvärjelsen är lätt så han anstränger sig inte mer på att träna sig mer.

förslag2.

man använder bara alstrafärdigheten. svårigheten bestäms av magnituden på besvärjelsen. den högsta färdigheten man kan uppnå är lika med FV i besvärjelse. på denna metod behövs inga kostnads förändringar.

Tell

Hero
jag har tolkar systemet så att ju smalare kraftkällan är, destå renare är flödet, varför formeln är enklare att väva.
Med andra ord går alla effekter att väva från alla aspekter, liksom från en generell "urkraft" eller ifrån en grupp av krafter (kosmiska, elementar, livs...), det är bara det att slaget för besvärjelse blir en nivå svårare för varje nivå från normalkällan (läs legiocolonans 21 - de som precenteras i boka) blir slaget för besvärjelse en nivå svårare.

MAO:
Ett eldklot som alstras med färdigheten Alstra: Elementarkraft blir en nivå svårare att besvärja, eftersom kraften inte är ren.
Ett eldklot som alstras med färdigheten Alstra: Geotropi blir två nivåer svårare (en upp till elementarkraft, en ner till pyrotropi), precis som ett eldklot alstrat med grundläggande urmagi.
På motsvarande vis:
Ett eldklot alstrat med färdigheten Alstra: Sfärformig Pyrotropi (eller något lika löjligt smalt) blir en nivå enklare att besvärja, eftersom kraften inte bara är hyfsat ren, utan också strömlinjeformad!

Vad jag ville säga med detta var att en möjlighet är att enbart använda aspektgrupperna som bas. på det viset blir de tjugotvå enbart nio.

Fungerar?

Krille

Super Moderator
"Om Harry Potter levt i Mundana så skulle han förmodligen ha slitet sitt hår i förtvivlan över hur jäkla joxigt och invecklat allt är."

Om Harry Potter hade levt i Mundana så hade han fått plugga på Hogwarts för sina betyg, istället för att ränna omkring och leka deckare.

Och vad är det som är så krångligt, egentligen? Slå för de upplistade färdigheterna i tur och ordning med angivna svårigheter. Lyckas hela raddan så går besvärjelsen av. Vad är det krångliga?

rax

Swordsman
Förenklat magisystem? Sure thing!

Här är en drastisk förenkling av magisystemet, el. iaf den viktiga biten - hur man kastar besvärjelser.

1) Ta bort Transformering och Alstring ur färdighetslistan. Kvar har du Besvärjelse, Teoretisk magi och Alkemi.

2) Du måste ha memorerat en besvärjelse för att kunna kasta den eller kunna läsa den från en bok, ett pergament, eller liknande.

3) När du vill kasta en besvärjelse slår du mot färdigheten Besvärjelse. Färdighetsslaget är på lika många tärningar som besvärjelsens magnitud. Slaget modifieras av antalet handlingar i startrundan.

4) Om du inte memorerat besvärjelsen måste du först läsa besvärjelsen. Detta görs genom att du slår mot relevant skriftspråksfärdighet. Svårigheten är även här lika med magnituden på besvärjelsen och modifieras av övriga handlingar i startrundan.

Om magikern inte memorerat besvärjelsen till nästa gång han vill använda den, måste han återigen lyckas med slaget mot skriftspråk.

5) För att räkna ut hur lång tid det tar att kasta besvärjelsen, tar du magnituden/2 och avrundar neråt. Det tar alltid minst en hel runda att kasta besvärjelsen.

6) Ska du läsa besvärjelsen för att kasta den, tar detta lika lång tid som att väva besvärjelsen. Det tar alltså dubbelt så lång tid att kasta besvärjelsen som om du hade memorerat den.

Alternativt låter du det ta lika många rundor att läsa + väva besvärjelsen som besvärjelsens magnitud. Slå för att läsa först, och efter lämplig intervall (ca halva tiden) slår spelaren besvärjelseslaget.

---

Alstring och transformering finns alltså inte längre, men om du vill ha kvar kopplingen till Eons magiteori kan du helt enkelt säga att detta ingår i besvärjelseslaget. Behåll isf kravet på att magikern ska befinna sig i närheten av de element som ska alstras till besvärjelsen, eller att han ska ha lämpligt substitut - kongelerade filament eller alstringshjälpmedlen från M&M.

Nackdelen med det här systemet är att magikern inte kan improvisera, så det är på ett sätt mindre flexibelt. Ett sätt att kringgå detta är att låta magikern slå mot Teoretisk magi för att spontant komma på en lämplig besvärjelse. Låt slaget mot Teoretisk magi vara lika med magnituden på den besvärjelse magikern vill använda - man väljer från de existerande besvärjelserna. Slaget modifieras såklart av övriga handlingar som magikern företar sig på en runda.

Tada. Lätt som en plätt och helt otestat. Alkemiregler får du själv komma på.

/Rax