Nekromanti Holmes, B/X, BECMI

anth

Vetefan
Efter allt OSG:ande har jag kommit till insikten att jag är pinsamt dålig på ODnD.

Så här långt har jag hunnit:

1974 gav Gygax ut DnD för första gången.
1977 gav Holmes ut en ny version av DnD, samtidigt som Gygax började ge ut ADnD.
Vad var skillnaden mellan Gygax' 74 jämfört med Holmes' 77?

1981 gav Moldvay ut B/X (Basic/Expert)
Basic var level 1-3, Expert var level 4-14.
Vad var skillnaden mellan Holmes och Moldvays Basic?

1983 gav Mentzer ut BECMI (Basic/Expert/Companion/Master/Immortal)
BECM-delen gav 1991 ut som Dungeons & Dragons Rules Cyclopedia.
Companion var level 15-25, Master var level 26-36, i Immortal blev man odödlig.
Vad var skillnaden mellan Moldvays/Mentzers Basic/Expert?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Vi får väl hjälpas åt allihop att komma ihåg skillnader hit och dit. Själv ägnade jag inte så mycket uppmärksamhet åt Basic D&D förrän 1985 när vi började översätta.

Holmes sammanställning var väl i mångt och mycket samma spel som OD&D, fast i en enda bok istället för tre. Jag är ganska säker på att det var hans uppgift i alla fall.

När sedan Moldvay gjorde om Basic Set 1981 var ju AD&D redan i fullt snurr och Moldvays uppdrag var nog mycket mer att skapa ett insteg till AD&D. Bara det att man formellt delade upp spelet i två nivåer (Basic och Expert), var ju en helt ny tanke. Dessutom blev ju regelboken lite tjockare (64 sidor mot 48). Och man fick med ett äventyr.

Mentzers Basic känns som betydligt mer omfattande än de tidigare. Här har vi ju två regelböcker (48+64 sidor) fast inget äventyr.

Man kan också notera att varje revision (både Moldvay och Mentzer) sammanföll med att man gav ut en helt ny låda. Samtidigt med Moldvay Basic Set kom expert set ut för första gången. Samtidigt med Mentzer Basic Set (och Expert Set) kom Companion Set ut för första gången.

Men i mångt och mycket var det samma spel hela vägen. Fast Magic Missile träffade inte automatiskt i OD&D. ;-)

Storuggla

Champion
Jag har läst lite här och där att förutom småsaker som tjuvens skills (som avancerar snabbare i B/X tydligen) så ska Mentzer vara skrivet i en mångt mer pedagogisk stil med ett gammaldags "Om du lyckas med slaget gå till 43, om du misslyckas gå till 68"-äventyr som lär ut hur man spelar och vad man har för sig. Om detta stämmer vet jag dock ej.

Storuggla, vem lade till kapellet

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jo, det kan jag nog hålla med om. Mentzer tog ju betydligt mer tid (och ord) på sig för att verkligen förklara spelet. I Moldvays Basic Set fick man med B2 Keep on the Borderlands, som visserligen är ett klassiskt äventyr, men jag tycker nog att Mentzers "choose-your-path"-äventyr är mer pedagogiskt för en total nybörjare.

Sedan var ju Bargle en mycket coolare motståndare än horder av humanioder också. :)

Botulf

Hero
Finns även:
The Classic Dungeons & Dragons Game
Annan upplaga?
Länk
Har spelat den svarta boxen med röda Draken på någon gång.

Introbox till Rules Cyclopedia som täcker level 1-5 som jag fattat.

Det finns också D&D Adventure Game. Somliga räknar in det som sista inkarnationen av D&D utan A . Man man ska inte luras. Egentligen är det en AD&D promo låda med färdiga rollpersoner(som kan levlas några steg) och inget system för att göra själv om man inte har PHB. Hyfsat bra intro till 2ed dock.
Anekdotiskt:
Funkade rätt bra att göra karaktärer i Baldurs Gate och skriva av statsen på ett papper och plocka spells från BG manualen. Och använda XP fusket när man skulle levla karaktären. :gremwhistle:

dawnrazor

Veteran
Gygax hade i början en vapendragare, Dave Arneson (som faktiskt var den som började spela fantasy-i-dungeons (The Blackmoor Campaign) med Gygax Chainmail, som var tabletop-figur regler). Gygax såg potentialen i detta, och Gygax och Arneson slog sig ihop och startade TSR, som sen gav ut D&D. Tydligen hade de olika visioner om hur spelet skulle växa, där Gygax var för ett hårt strukturerat system med regler för allt, medan Arneson var mer inne på "rules light" varianten. Eftersom bägge stod som upphovsmän till D&D splittade man upp spelen i två linjer, en "basic" och en "avancerad". Har jag läst nånstans...ska försöka hitta länken... OD&D var mer en föregångare till AD&D. Holmes version var ett försök att "lätta upp" reglerna och göra dem mer lättlästa och tillgängliga eftersom OD&D kräver en del förkunskaper för att förstå vad spelet går ut på. Moldway/Cook (B/X) var en uppfräschning av Holmes D&D och det var ett Companion-set inplanerat också. Dock blev det aldrig av i och med att Mentzer's version ersatte B/X 1983. Generellt kan man använda Holmes/Moldway/Mentzer tillsammans som de är. Vissa små regelskillnader finns, men det är inga stora skillnader.