Nekromanti Holy Crap!

Rising

Vila i frid
Du får en bajspoäng för att du inte skriver något i ditt inlägg än att posta en länk, och detta utan att markera det på något vis i din rubrik. Du skriver inte ens något som kan guida oss till vad länken går till för något (sida med information att läsa, bildgalleri, video, flashspel, blog, m.m). Fuck vad jag hatar sånt.

För er andra:
Det är alltså en dokumentärfilm som heter Jesus Camp, om extrema bibelläger för unga barn, som också försöker förklara den nya starka evangeliska rörelsen i USA. Brännpunkter är bland annat huruvida barnen indoktrineras högerpolitiska åsikter (de syns bl.a. tillbe George Bush och protestera mot abort) eller enbart vägleds till mening och mål som de inte kan finna i dagens individualistiska och materialistiska samhälle, samt vissa militäristiska och zelotiska övertoner (såsom uttryck som "gud's armé" och barn som talar i tungor och skakar i konvulsioner på golvet).

Här finns ett sammandrag via YouTube.

---

Well, vad tycker då jag om det här?

Tja, jag tror att vi kommer få se många sådana här rörelser, också i Europa. Alltså rörelser som protesterar mot ett individualistiskt samhälle där alla visserligen är självständiga - men också ensamma och maktlösa. I Amerika faller det sig naturligt att dessa rörelser blir just kristna, här i Sverige kommer vi förmodligen se mer nationalistiska och/eller kommunistiska rörelser. Eller kanske kommer islam på frammarsch? De två flickorna som blev muslimer (som vi diskuterat nyligen på forumet) talade just om vilken samhörighet de fann hos sina muslimska väninnors familjer, där man umgicks med varandra och delade en övertygelse om vissa principer och ideal.

I dokumentärfilmen Jesus Camp är väl det största utropstecknet att rörelsen går så hårt via barnen, men jag tror det är oundvikligt. Julklappskataloger, Bamse och Små Grodorna är också - på sätt och vis - politiska propagandaakter.

Annars tänkte jag mest på vilken snygg trailer det var. Flickan som börjar gråta var bedårande.

Johan K

Gammal & dryg
Tycker att det är mycket sorligt att man blandar in barn i det här. Att man inte låter dem få fritt spel & se på saker & ting med andra ögon, för att sedan välja vilken sida man vill stå på.
Känns som det luktar hjärntvätt här.

Ceram

Hero
det var ju inte så farligt

Först tyckte jag citera Rising, han är en klok varelse
I dokumentärfilmen Jesus Camp är väl det största utropstecknet att rörelsen går så hårt via barnen, men jag tror det är oundvikligt. Julklappskataloger, Bamse och Små Grodorna är också - på sätt och vis - politiska propagandaakter.
Exakt, socialdemokratin och bamseidealismen är inte på något sätt en neutral utgångspunkt. Jag kan inte förklara den amerikanska kristenhetens absoluta koppling till de konservativa så den kan jag inte förklara men abortmotståndet förstår jag och kan inte se vad som skulle vara så farligt med att vara mot abort.

Jag är själv lätt allergisk mot trosrörelsen så även om jag ser många anledningar till att sjunga lovsång, gråta och tala i tungor skulle jag själv inte rekomendera mina teoretiska barn att göra det på det där sättet. De millitära inslagen är förmodligen mest avskräckande för mig i en kultur där armén är ett nödvändigt ont och har inte samma intryck i en kultur där det millitära verkar vara något positivt.

Jag tror att många av barnen på det där lägret får en relativt sund uppfostran och hade lägret hållt till i en kommun där jag satt i fullmäktige hade jag förmodligen lagt ned mycket energi på att skydda dem om ett förbud kom på tal. Visserligen skulle ett läger i Sverige inte läggas på den där nivån men ändå...

magoo

Hero
Re: det var ju inte så farligt

abortmotståndet förstår jag och kan inte se vad som skulle vara så farligt med att vara mot abort.
Alla kan vi tycka olika i dem typen av frågor, men jag tycker för den skull att man ska sätta nej till abort-skylten i sin egen hand och inte i sitt barns hand i sådana fall.

Min utgångspunkt vad gäller mina ungar är att de är en ren vit duk när de föds och där ska det målas både det ena och det andra men det mesta ska de kludda dit själv. Förmodligen påverkas de en hel del av mig men jag vill hellre sudda än ta över kritan.

Jag tror att många av barnen på det där lägret får en relativt sund uppfostran
Jag tror att många på det där lägret är drabbade av masshysteri och flera verkade på tok för unga för att ha en aning om vad de gjorde där. Nä, sätt föräldrarna i Jesus Camp istället och låt barnen vara barn.

/Magoo, ingen lovsång här inte

Ceram

Hero
Re: det var ju inte så farligt

Min utgångspunkt vad gäller mina ungar är att de är en ren vit duk när de föds och där ska det målas både det ena och det andra men det mesta ska de kludda dit själv. Förmodligen påverkas de en hel del av mig men jag vill hellre sudda än ta över kritan.
Jag sväljer inte hela tabularasateorin men tillräckligt mycket för att hålla med dig i grunden, det finns dock frågor alla människor tvingas ha en åsikt i och är det en viktig fråga skulle jag förmodligen argumentera kraftig för min egen syn även jämtemot mina barn.

Jag tror att många på det där lägret är drabbade av masshysteri och flera verkade på tok för unga för att ha en aning om vad de gjorde där. Nä, sätt föräldrarna i Jesus Camp istället och låt barnen vara barn.
Nu har jag inte lyckats snappa upp vad det var för ålder på de där lägren men jag håller med dig till största delen här också. Jag kan dock inte låta bli att dra paralleller till skolmiljön som alla barn tvingas på. Jag tror att alla, utöver att bli påtvingad åsikter, någon gång fått känna på denna miljös vidriga sida. Jämfört med den psykologiska miljö jag utsattes för i årskurs fyra är Jesus Camp förmodligen klart bättre och då har jag inte ens haft en dålig uppväxt.