Du får en bajspoäng för att du inte skriver något i ditt inlägg än att posta en länk, och detta utan att markera det på något vis i din rubrik. Du skriver inte ens något som kan guida oss till vad länken går till för något (sida med information att läsa, bildgalleri, video, flashspel, blog, m.m). Fuck vad jag hatar sånt.
För er andra:
Det är alltså en dokumentärfilm som heter Jesus Camp, om extrema bibelläger för unga barn, som också försöker förklara den nya starka evangeliska rörelsen i USA. Brännpunkter är bland annat huruvida barnen indoktrineras högerpolitiska åsikter (de syns bl.a. tillbe George Bush och protestera mot abort) eller enbart vägleds till mening och mål som de inte kan finna i dagens individualistiska och materialistiska samhälle, samt vissa militäristiska och zelotiska övertoner (såsom uttryck som "gud's armé" och barn som talar i tungor och skakar i konvulsioner på golvet).
Här finns ett sammandrag via
YouTube.
---
Well, vad tycker då jag om det här?
Tja, jag tror att vi kommer få se många sådana här rörelser, också i Europa. Alltså rörelser som protesterar mot ett individualistiskt samhälle där alla visserligen är självständiga - men också ensamma och maktlösa. I Amerika faller det sig naturligt att dessa rörelser blir just kristna, här i Sverige kommer vi förmodligen se mer nationalistiska och/eller kommunistiska rörelser. Eller kanske kommer islam på frammarsch? De två flickorna som blev muslimer (som vi diskuterat nyligen på forumet) talade just om vilken samhörighet de fann hos sina muslimska väninnors familjer, där man umgicks med varandra och delade en övertygelse om vissa principer och ideal.
I dokumentärfilmen Jesus Camp är väl det största utropstecknet att rörelsen går så hårt via barnen, men jag tror det är oundvikligt. Julklappskataloger, Bamse och Små Grodorna är också - på sätt och vis - politiska propagandaakter.
Annars tänkte jag mest på vilken snygg trailer det var. Flickan som börjar gråta var bedårande.