Nekromanti Holy Symbol, You've been down too long in the...

Mr White

Veteran
....midnight sea!

Inre riktigt men en önskan om lite input från andra DMs kring ett spörsmål i vilket fall. I SFK finns en +1 Battle Symbol att finna. I flufftexten nämns att det är en "symbol of B". Min grupp har en dwarven cleric som tillber M. Det finns nu tre varianter som jag ser det.

1) Gör om symbolen till en symbol of M isf för B.
2) Yada-Yada lite om att man tillber ALLA gudar och att det inte alls är opassande att använda sig av en symbol of B när man främst tillber M
3) Lägg fram lagen. Att använda sig av en holy symbol of B när man är en disciple om M är högst opassande. Kräng den.

Så hur hade du gjort (alt. har du gjort)?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag valde 3, så rollpersonerna fick använda sig av en ritual för att föra över kraften (dvs. +1 och of Battle) från B-symbolen till M-symbolen.

Mr White

Veteran
Re: Holy Symbol, You've been down too long in the.

En ritual som i en "påhittad möjlighet till överföring av krafter från symbol a till b" och inte i ritual som i en formaliserad sådan a la Tensers Floating Disc?

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag är inte DM, men jag spelar en i TV. Jag skulle använda alternativ 4: Modifiera fluffet kring heliga symboler.

Nåt sånt här: Generiska +X-symboler är dedikerade till en gud (i detta fall B) men en Symbol of Battle (t.ex.) är dedikerad till konceptet Battle, och därmed passande för präster som tillber antingen B eller M, men även för präster som tillber, säg, Bahamut, Pelor, Asmodeus och Gruumsh. Kanske mindre lämplig för en präst av Sehanine.

Dantes lösning fungerar ju också. I slutändan är det ju en fråga om huruvida du vill att gruppens präst ska kunna loota symboler från onda präster eller om han ska få dem från annat håll, och jag vet inte om B-symbolen i SFK är tänkt att vara användbart loot eller bara något att sälja.

Dante

Staff member

Mr White said:
En ritual som i en "påhittad möjlighet till överföring av krafter från symbol a till b" och inte i ritual som i en formaliserad sådan a la Tensers Floating Disc?
Den här ritualen från EN Worlds Fan Content wiki.

Mr White

Veteran

Det är ju helt klart ett alternativ.

Ang. huruvida B-symbolen i SFK är tänkt att vara användbart loot eller bara något att sälja tänker jag lite kring vad DM-guiden säger om magic items. Vilket då är att man som DM ska se till att gruppen hittar för dem användbara items. Vilket fick mig att lyfta frågan här till att börja med.

Flurtis

Hero
Väljer steg 1, av den anledningen att den är enklast. Story mässigt kanske den faller men jag har samma filosofi på Battle symbol som övriga magic items.

Ge spelarna roliga magical items, som gör nytta och valmöjligheter. Hur kul är det att få en "magisk orb" ifall partyt inte har en wizard, när man kan få något annat.

Magic Items ska vara roliga och tillföra mer en ett tillskott i partykassan.

//Flurtis

Dante

Staff member
flurtis said:
Väljer steg 1, av den anledningen att den är enklast. Story mässigt kanske den faller men jag har samma filosofi på Battle symbol som övriga magic items.

Ge spelarna roliga magical items, som gör nytta och valmöjligheter. Hur kul är det att få en "magisk orb" ifall partyt inte har en wizard, när man kan få något annat.

Magic Items ska vara roliga och tillföra mer en ett tillskott i partykassan.
Jag tycker det där är lite knepigt.

Visst är det kul om gruppen kan använda alla grunkor de snubblar över, men hur sannolikt¹ är det egentligen att varje holy symbol de kommer över är tillägnad just Moradin.

Jag kommer nog att fortsätta blanda nyttiga prylar med »vendor trash«.
______
1. Ja, jag vet, men jag vill faktiskt ha åtminstone ett uns trovärdighet även i D&D.

Eksem

Champion
En grej annars, och det här är ur ett spelarperspektiv, så känns det väldigt trist om ens första magiska föremål (skall läsas i plural) inte går att använda. Om det var mitt första äventyr, och det första magiska föremålet som passar, då skulle jag bli gruvligt besviken om jag inte kunde använda det.

Dante

Staff member
Eksem said:
En grej annars, och det här är ur ett spelarperspektiv, så känns det väldigt trist om ens första magiska föremål (skall läsas i plural) inte går att använda. Om det var mitt första äventyr, och det första magiska föremålet som passar, då skulle jag bli gruvligt besviken om jag inte kunde använda det.
Självklart.

Jag menar ju inte att inga föremål ska vara användbara – bara att alla inte behöver vara det.