Nekromanti Holy terror!

Ymir

Liten kantbaron
Frank Miller är så obscent jävla vidrig...gött att någon faktiskt orkar ödsla två timmar av sitt liv på att riva honom ett nytt rövhål.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir;n33005 said:
Frank Miller är så obscent jävla vidrig...gött att någon faktiskt orkar ödsla två timmar av sitt liv på att riva honom ett nytt rövhål.
Now, now. Han gjorde världens bästa serietidning en gång i tiden. Han blev bara galen senare i livet.
Ymir said:
mja, jag tror inte han blev en fascoistid, paranoid, misogyn rasist helt out of the blue, it stands to reason att han måste ha närt sådana idéer ganska länge.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Frank Millers karriär är fascinerande på ett otäckt sätt. Som God45 redan påpekat var han en gång bland de bästa i världen, och han var fortfarande bra fram till Sin City. Sin City var kul med sin experimentella stil och sin lätt parodiska ton -- som en hårdkokt deckare uppskruvad så hårt att det inte riktigt gick att ta den på allvar. Varje efterföljande projekt från Frank Miller har kännts som en parodi på det föregående: ännu mer uppskruvat, ännu mer absurt. Men ganska snart var det inte roligt längre, utan bara fånigt och rätt dåligt. Och teckningarna var inte längre experimentella utan bara lata och slarviga. Det var länge sedan jag betalade pengar för något han varit inblandad i. Och när jag ser det här albumet -- som jag inte ens brytt mig om att bläddra i när jag sett det i den lokala seriebutiken -- ångrar jag mig inte.

/tobias
obak said:
Jag kom i kontakt med Frank Miller när jag läste Sin City och jag älskar dom serierna. 300 var en guilty pleasure i historierevissionism, Holy Terror är bara roande som lyteskomik riktad mot sjuka hjärnor i ett posttraumatiskt USA.
Har inte hunnit läsa Dark knight returns och känner inte till så mycket mer om Millers arbeten, vad kan ni rekomendera?

För oss som inte kan få nog av lyteskomik så finns elva episoder till av "Miller Time"
http://atopfourthwall.blogspot.se/search/label/Miller Time
Gurgeh said:
Idag skulle jag nog säga att Frank Millers bästa serier är de han gjorde med David Mazzucchelli som tecknare: alltså Batman: Year One och Daredevil: Born Again.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Holy crap, Batman! Jag hade aldrig hört talas om varken Holy Terror eller AT4W, men fem minuter in så är jag redan såld (och då var ändå merparten av den tiden). En kvart in och han har inte ens kommit förbi omslaget än, och jag älskar det likförbannat.

God45

#PrayersForBahakan
Jag måste nog spela djävulens advokat lite till. Alla håller med om att Dark knight returns, Year one och hans Daredevil grejer är fantastiska och de flesta gillar Sin city. Men sedan skiljer sig meningarna åt. Men jag älskar Dark knight strikes again vilket är en populär åsikt. Men jag gillar den. Den fokuserar karaktärer och speciellt Batman till sina extremer, den slår politiskt vilt åt en massa olika håll, den har fantastiska takes på Captain Marvel och Wonder woman som inte gör dem ett dugg mer grim dark utan gör dem mer intressanta och magiska på samma gång på det där sättet de alltid borde vara och den avslutar universumet vi såg i DKR. Den gör Hawkboy till en bra karaktär! Vad annars har lyckats med det? “Thanagarians do not believe in fate. We do not believe that anything is beyond the power of mind and bone and muscle and will. I do not accept these deaths. I do not accept this crime.” Boom! Det är vad en superhjälte är. Jag tycker till och med om All Star Batman och Robin. Det är en extrem serie på många sätt och den gör många individuella fel (Scenen där Batman dödar poliser med batmobilen tex...) men den träffar ändå så rätt på så många sätt. Plus, scenen med målarfärgen och Green lantern? Guld! Sedan är Holy terror en serie jag måste hata för sitt rasistiska budskap. Men de där scenerna med the fixar som svingar sig över hustaken? De är ganska fantastiska. De fångar den där känslan av att svinga sig i ett rep när man var ett barn fast blåser upp den till en superheroisk skala. Jag kan inte tycka illa om de panelerna.
Ymir said:
"Alla håller med om att Dark knight returns, Year one och hans Daredevil grejer är fantastiska och de flesta gillar Sin city."

Alla utom jag, isåfall.
Rymdhamster said:
Inte jag heller, men i ärlighetens namn är det för att jag aldrig läst någon av dem. Gillar Sin City, förvisso.

Jag läste nånstans att Will Eisner var något av en mentor för Miller (filmen The Spirit är därmed ännu mera obegripligt konstig), båda tecknare av stor betydelse för olika serierstilar. Hoppas Miller hittar tillbaka.
obak said:
Jag hoppas också det, men jag hoppas också att de nya StarWars filmerna skall bli bra. Fast mirakel har ju inträffat.
Känns som Miller hade behövt en cannossavandring, men vad som skulle tvinga honom till det är bortom min fantasiförmåga.
obak said:
Linkara, at4w mannen har f.ö. en recension av just The Spirit filmen