Nekromanti Homestuck-rollspelet

Pilzefrau

hon/henne
Så, jag har skrivit ett AW-hack till (mitt tredje, om någon bryr sig).

Det är baserat på den fantastiskt skruvade, oefterhärmeliga webbserien Homestuck, en del av MSPaint Adventures.

Man hittar speldokumentet här borta.

Playbooks (som inte är så mycket playbooks som vanliga rollformulär egentligen) finns här.

Ta för er!

Sodivra

Champion
Pilzeman har alltså gjort ett rollspel av, essentially, this.

Det är awesome på en nivå som jag inte ens kan begripa, men tydligen så gör han det.

Srsly.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Homestuck-rollspelet: reflektioner efter GothCon

Efter att ha spelat hacket på GothCon har jag funderat på vissa saker.

För det första: fokus ligger på fel saker, åtminstone i början. Det uppstod inte allt för många situationer där det kändes nödvändigt att använda sina moves, däremot uppstod det en mängd situationer där det skulle ha varit vettigt med mer regelstöd. Framför allt gällde detta sådant som svårigheten att börja spela Sburb. Här bröt spelet tydligt mot Czegeprincipen: alla de där problemen som seriens huvudpersoner är tvungna att hantera (försvunna spelskivor, bristande internetuppkoppling, narkolepsi) uppfanns för det mesta av den spelare som sedan skulle lösa dem. Ett mer systematiserat sätt för GM och Helpers att införa denna sorts system vore eftersträvansvärt.

För det andra: det vore vettigt att smalna av spelet till att handla just om Sburb-spelande. jag och Pilzeman diskuterade när vi åt huruvida det vore vettigt att ha listor för att skapa sin egna variant av Sburb (med kategorier som "Vad ger spelarna hjälp?" (sprites i originalet) och "Vad förgör världen?" (meteorer)). En tabell för vad som går fel med sessionen vore också coolt, man kan ju inte spela en oproblematisk session.

För det tredje: intresselistorna funkar bra för att skapa en grund för karaktären, men jag skulle nog också vilja se listor för att skapa hem, Guardians, sätt att tala/skriva, etc. Det där med moves som väljs av GM och övriga spelare känns däremot jobbigt. Det kändes som om många spelare ville "göra klart" sin karaktär, och då är det jobbigt att vara beroende av input från andra -- särskilt om det är tänkt att ske på samma gång som man spelar. Det blir lätt väldigt rörigt.

Kanske postar mer i takt med att jag kommer på andra tankar. Spelet/hacket har definitivt potential, men bör omarbetas och testas mer.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Homestuck-rollspelet: reflektioner efter GothCon

Måste dock säga att folk lyckades bra med att skapa Homestuck-mässiga karaktärer. Särskilt Trent/whaleCowboy, även om idén att han faktiskt skulle vara en stor fan av valar och lyssna på valsång uppstod först efter spelmötet.

Pilzefrau

hon/henne
Efter att ha spelat det på GothCon har jag börjat om ganska drastiskt. Spelet är nu väldigt samberättande, inspirerat av Microscope. Mycket av det ni hittar här borta är som jag vill ha det till ett speltest, även om många av grejerna är armchair rpg writing dvs jag har bara hittat på grejer och har ingen aning om hur de funkar.

Det som behövs nu är listor. Jag har en del i gamla hackets rollformulär som jag ska flytta över idag – inspiration för att skapa karaktärer, främst. Jag behöver också listor för en massa annat. Ni är välkomna att titta in och hjälpa till med vad ni känner för – läsa och kommentera eller rent av skriva in grejer.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skrivbordskonstruktioner är coolt. :)

Att låta tankarna vandra fritt utan att begränsas av verkligheten, jag tror det finns många kul mekaniker att upptäcka den vägen.

Pilzefrau

hon/henne
Okej, jag skulle gbli glad om någon ville titta på det här:

Spelet är väldigt samberättande, och systemet styr utgången av situationen bara när spelarna inte kan kmma på något, eller inte kan bestämma sig över vad som borde hända. Då spelar alla ett kort från handen (man har en tre-fyra att välja på). korten kommer från följande lek:
The obvious thing happens.
Everyone names one possible outcome. The next suggested outcome different from those, happens.
Psyche! Write this down as a cliffhanger.
The answer to a True nature question guides the outcome.
You must not behave rationally.
Quick thinking prevails.
Physical strength prevails.
This is incredibly silly – cut away at once.
Crank something up to 11.
It just keeps doing that. Summarise and cut away.
Incredibly unimportant, but it’s a flash nonetheless!
This is so cool – make it a flash.
Incompetence prevails.
Yes, he/she is just that cool.
Incredible success – something else goes well in the process!
Not only does it fail, something unrelated also fails.
It fails, but there’s a silver lining
It succeeds, but at a cost.
It succeeds, but something else goes horribly wrong.
Flip the Meta setting to Enabled.
Flip the Shipping setting to Enabled.
Increase the Doom setting one step.
Increase the Death setting one step.
Introduce a new character.
Leave it as is, but then have an exposé update about it.
Cut away, and recap it in a Pesterlog update.
Show the horrible consequences, then Go back (back-track one command)

De inlagda korten blandas och ett dras; detta gäller.
Efteråt refreshar alla sin hand, och får chansen att ta ett kort från discarden och blanda in i leken igen.

Min fråga är: hur många av dessa korten skulle faktiskt kännas som att de tillförde något om de vändes upp? Att alla inte passar alla situationer gör mig inget, för spelaren väljer ju bara, i en viss situation, att lägga in det i mitten om det skulle fungera. Men finns det några kort som ni ser kan vändas upp och alla bara "Ja, det som står där händer, men vad händer med situationen?"

Termförklaringar:- En exposé update är en sekvens där man går runt bordet och beskriver en serieruta var, utan repliker.
- En flash update är liknande, men med musik och i realtid. Korta, flashiga beskrivningar av vad man ser i animationen.
- En pesterlog update är enbart dialog.
- Settings är inställningar som styr huruvida det är tillåtet med meta, romantiska historietrådar, att roller dör eller att hota jorden/spelomgången/multiversum

Max Raven

T12-kultist
Själv gillar jag verkligen upplägget med korten. Har dock inte läst de andra reglerna (än) så jag kan inte tillföra så mycket.

Ser fram emot att testa det på nåt konvent. :gremsmile: