Nekromanti Hommagé till andra spel och konstruktörer

chrull

Stockholm Kartell
Satt precis och bläddrade igenom Urban Arcana till d20 Modern, och för er som inte vet det så är det en kampanjvärld till d20 Modern som är ganska likt Shadowrun. Vi snackar alltså orcher och alver i modern miljö.

Och när jag kollade bland oragnisationerna upptäckte jag något roligt, nämligen gnomerna i schweiz. Swiss Juncture of Gnomes. Eller förkortat: S.J.G.

Känner ni till fler liknande saker i andra spel?

chrull

Honken

Hero
I Iron Crown Enterprises gamla Cyberspace fanns det referenser till Äventyrsspel.

/Honken

Morgoth

Swashbuckler
I "Horrors of the Z'Bri" till Tribe 8 finns det en rätt tydlig referens till Call of Cthulhu på sidan 42:

We are Breeders and Drones and entire Buildings. We are F'hl the Architect, crafting a Chamber of the Self to rediscover and combat the individuality of our Drones. We are Tct'lu the Ancient, slumbering beneath the water, our dreams winding into the thoughts of Skkr...

Jarre

Swordsman
Det här är väl lite utanför just att syfta till andra spelkonstruktörer, men i Drakar och Demoner Chronopia-grundboken fanns både Spindelmannen och Wolverine med på varsin bild.

Staffan

Myrmidon
Har för mig att Techno-modulen till Cybermutant nämnde datorspelet KULT.

I d20 Modern finns det en bild på en kobold i uniform. Uniformen är givetvis försedd med namnbricka, så man kan se att kobolden heter Meepo - samma namn som favoritkoboldsidekicken i Sunless Citadel.

Macho Women With Guns har med Richard Tucholka, speldesigner, i monsterkapitlet.

En klassiker är ju i ur-Mutant, där man kunde hitta ett ex av Drakar och Demoner. Mutant: Undergångens Arvtagare har något liknande, fast man hittar ur-Mutant i stället.

Ymir

Liten kantbaron
Tja, 'Melûcka' finns både i DoD Ereb Altor och Eons värld Mundana. Dock har jag fått för mig att ordet härrör från någon mytologi eller historisk geografi, men jag får inga utslag på varken google eller wikipedia, så... Kanske är det en dålig transkribering av 'Malacka'? I Eons fall verkar det hursomhelst vara ett homagé.

Gudanamnet Nyarl'am Shaggai i samma spel (Eon) är dock bara töntigt och dåligt. Däremot återfinner vi en drake som heter Vermithrax, men det är ju ett homagé till filmen Dragonslayer och inte till något rollspel.

Sedan finns ju torget 'wrnu' i Mundana också, men det är en helt annan historia.

- Ymir, kommer inte på fler...

chrull

Stockholm Kartell
Har för mig att Techno-modulen till Cybermutant nämnde datorspelet KULT.
Som nu mera existerar. fast det verkar inte ha något att göra med rollspelet KULT...

I d20 Modern finns det en bild på en kobold i uniform. Uniformen är givetvis försedd med namnbricka, så man kan se att kobolden heter Meepo - samma namn som favoritkoboldsidekicken i Sunless Citadel.
...
En klassiker är ju i ur-Mutant, där man kunde hitta ett ex av Drakar och Demoner. Mutant: Undergångens Arvtagare har något liknande, fast man hittar ur-Mutant i stället.

Men de gills inte eftersom det är samma företag och liknande.

Macho Women With Guns har med Richard Tucholka, speldesigner, i monsterkapitlet.

Vilket inte är så konstigt eftersom han skrev Beach Bunny Bimbos with Blasters som var en spin off på MWWG. För jag antar att han inte finns med i 1ed utan bara 3ed....

chrull

Stockholm Kartell
Vilket vi hade en tråd om nånstans för en vecka sedan. typ.

chrull

Stockholm Kartell
Men cthulhu mythos gills inte. ALLA speldesigners gillar ju HP, så det är antagligen mer en referens till honom och mythosen än vad det är till spelet...

chrull

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Om du...

... skriver i "Melukha" istället tror jag du finner mer. Kort googlande får mig att tro att det är namnet på regionen som idag kallas för Etiopien.

Länken omnämns för övrigt shamash (ett annat på en av Granströms skapelser), vilket får mig att tro att jag inte är helt fel ute :gremtongue:

Krille

Super Moderator
I Hârnmaster finns färdigheten Lovecraft. Visst, den gills inte enligt dig för att alla gillar Cthulhu, men det skiter jag i. :gremgrin:

Sen finns en Tuva med i ett exempel i Mutant: Undergångens arvtagare. Jag vet fortfarande inte om hon har svans.

Rosen

Myrmidon

Håller med; då gör man mest en referens till sig själva (ett annat exempel på det; Wastelands' fyndtabell inkluderar "rollspel, Khelataar" och "Rubicon nr 1").

Fast i Rubicon 4 fanns ju ett äventyr till Khelataar med titeln 'Damer & Demoner'...

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Håller med; då gör man mest en referens till sig själva (ett annat exempel på det; Wastelands' fyndtabell inkluderar "rollspel, Khelataar" och "Rubicon nr 1").

Fast i Rubicon 4 fanns ju ett äventyr till Khelataar med titeln 'Damer & Demoner'...

--
Åke

Nightowl

Champion
I gamla-gamla drakar presenterades umbror (mörkerelementarer) och luminaler (ljuselementarer) första gången i en Sinkadusartikel. Där sade man att umbran upptäcktes av magikerna Staaphord och Perin - och det första rollspelet jag vet som hade mörkerelementarer var RuneQuest som var skrivet av (bland andra) Greg Stafford och Steve Perrin.

Jag vet inte om den där kommentaren hängde med vidare till Experts magibok, osv.

Erik

Radagast

Swordsman
"I gamla-gamla drakar presenterades umbror (mörkerelementarer) och luminaler (ljuselementarer) första gången i en Sinkadusartikel. Där sade man att umbran upptäcktes av magikerna Staaphord och Perin - och det första rollspelet jag vet som hade mörkerelementarer var RuneQuest som var skrivet av (bland andra) Greg Stafford och Steve Perrin."

Notisen finns kvar i Drakar och Demoner Expert: Magiboken, sid 17
"När magikerna Staaphord och Perinn upptäckte elementet mörkret,(...)"

// Radagast

Morgoth

Swashbuckler
Nix.

det är antagligen mer en referens till honom [Lovecraft] och mythosen än vad det är till spelet...

Man kan läsa på författarens hemsida att det är en referens till hans favoritrollspel Call och Cthulhu.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vad jag minns så var det jag som som lade in just den referensen: i början av 1980-talet var jag RQ-entusiast. Dessutom var ur-DoD licensierad från Gregs företag Chaosium. Jag ville hedra de som hedras borde.