Nekromanti Hommagé till andra spel och konstruktörer

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
SPI, en stor spelproducent på 1970-talet, gjorde ett fantasy-spel som IIRC hetter Swords & sorcery. I det förekom chefsdraken Gygax Dragonlord.

I det svenska rollspelet Vikings Norden-modul figurerar lajvorganisatören Kathrin (Vestergren) Barkö som östgötsk jarladotter, men en synnerligen porträttlik illustration.

Saxifrage

Hero
WEG

I ett Sinkadus-äventyr till svenska Star Wars, som ursprungligen gavs ut av West End Games, förekom en imperieagent som hette "Sendame Gaswet" (hans kumpan hette för övrigt "Axatem Ou-Zo" eller nåt dylikt, så någon på Äventyrsspel hade väl precis kommit hem från sin Greklandssemester :gremsmile:).

I Mutant 2090:s teknikbox nämndes att "Calvin and Hobbes" var konstruktörer till roboten Calvin Standard Droid. Ingen rollspelskonstruktör förvisso, men rätt kul ändå.

Jag minns också en regelfråga/insändare som hade magikern "Blixt-Anders" som exempel-rollperson, men det vete katten om det kvalar in...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Asimov

I Mutant 2090:s teknikbox nämndes att "Calvin and Hobbes" var konstruktörer till roboten Calvin Standard Droid. Ingen rollspelskonstruktör förvisso, men rätt kul ändå.
När det gäller Mutant introducerade jag robottyperna Calvin Standard och Byerley C2 i Mutant 2 år 1986. De var ursprungligen en hommage till Isaac Asimov och anspelar på figurerna Susan Calvin och Stephen Byerley i novellsamlingen Jag, robot, där Asimov formulerade de filosofiska grundregler som i stort har gällt för litterära robotar allt sedan dess.

Jag minns också en regelfråga/insändare som hade magikern "Blixt-Anders" som exempel-rollperson, men det vete katten om det kvalar in...
Nä, det gör det inte. Men exemplet var rätt lustigt. :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Re: WEG

Brev från läsarna platsar nog inte, nej. Fast det påminner mig - i Wastelands dräller det av referenser till verkligt folk i text och bild, inklusive konstruktörerna själva och folk som Lancelot Games jobbade med (bl.a distributören Sune Johansson och den tyske spelkonstruktören Dieter Schmidt). Hr Blixt figurerar som stålräven Donnerschlag.

Där finns också en småelak dito; på en bild av "världen före katastrofen" sitter en man och tittar på TV medan hans fru dammsuger, och bakom honom står en liten grabb i plyschpyjamas med en nallebjörn under armen.
Grabben har Fredrik Malmbergs ansikte.

--
Åke

Storuggla

Champion
Flera av illusarna i WFRP är bilder av folk som hjälpte till i skapandet av spelet. Jag har för mig att bilden på yrket "scribe" (om jag minns rätt) är en bild på snubben som tog jobbade på kopieringsmaskinerna eller något sådant vrickat.
I de tidiga utgåvorna av WFB hette dessutom amazonernas gudinna Rigg efter en skådis i Avengers... men nä.

Storuggla, levlar inte idag