Det sker ingen förändring om inte förutsättningarna för att få sex förändras. Evolution uppfyller inga behov, och reagerar inte överhuvudtaget på omgivningen. Blir det kallare kommer mänskligheten inte utveckla päls. Vi utvecklar enbart päls om päls ger oss större chans till sex. Om pälsen t.ex låter oss överleva längre, så finns det mandat för att anta att att de med mer behåring får fler barn och därför odlas de gener som kodar för behåring.
Men det lika gärna vara så att det blir avsevärt mycket kallare, och vi därför klär oss varmare, samtidigt som arten anser hår vara avtändande, varvid personer med hår får ligga mindre än de utan hår, och därför får färre avkomma. Med tiden blir kodning för hår mindre och mindre, trots att det blivit avsevärt mycket kallare.
Med andra ord: skelett kommer bara sluta utvecklas om att "inte ha skelett" eller "skelett irrelevant" blir en del av den sexuella framgången. Om skelett är nödvändigt, av överlevnad eller pga sexuella preferenser, så sker ingen som helst förändring.
Det är betydligt troligare att vi utvecklar teknologi för att simulera gravitation och teknologi för att avskärma oss från eventuella hormonella störningar, än att vi genomgår förändringar i generna. Frågan bör snarast vara vilka premisser som gör att man får många barn i en eventuell rymdframtid.
När det gäller uploading osv så tycker jag inte att det är troligare än att vi låter bli. Jag kan absolut tänka mig en framtid där vi låter strukturen på vårat medvetande simuleras av teknologiska under, men jag har inga svårigheter att tänka mig en framtid där detta förkastas av en eller annan anledning. Det beror lite på vilken teknologi som utvecklas.