Nekromanti HongKong-lekar

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Hur realistiskt är det med att hålla i två K-pistar (t.ex MP5) och skjuta automateld? Rekylen borde väl göra det omöjligt att träffa. Eller? Och en sak till. Min karaktär har en Steyr AMR-4 Krypskyttegevär. Är det tänkt att man ska skjuta på människor med den? Med tanke på dess skada, [16]ob11T6+2, borde den snarare vara avsedd för bilar. Och hur mycket är rekyl 4? Är det tillräckligt för att slänga en till marken om man står och skjuter?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

Sereg_UBBT

Swashbuckler
<I>Hur realistiskt är det med att hålla i två K-pistar (t.ex MP5) och skjuta automateld?"</I>

Inte alls.

<I>"Rekylen borde väl göra det omöjligt att träffa. Eller?"</I>

Ja.

<I>"Och en sak till. Min karaktär har en Steyr AMR-4 Krypskyttegevär. Är det tänkt att man ska skjuta på människor med den? Med tanke på dess skada, [16]ob11T6+2, borde den snarare vara avsedd för bilar."</I>

AMR betyder Anti Material Rifle, alltså avsedd att slå ut fordon av olika slag.

<I>"Och hur mycket är rekyl 4? Är det tillräckligt för att slänga en till marken om man står och skjuter?"</I>

Ja.

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> - ALL YOUR BASE ARE BELONG TO US!

Pendragon

Swashbuckler
*sliter fram N2-boken*

först två kpistar.... vi säger två microuzi-2 (Rek:2 Eldh:16)

också en salva från varje 16x2=32 skott

rekylen blir ((2)x2)x2=8

MEI är 24

rätt farligt att stå ivägen m a o

realistiskt? inte dugg
häftigt? störthäftigt

fast hongkongskytte borde kanske räknas som en frivillig cineastisk regel

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
*blir nog tvungen att köpa en mindre SR* [NT]

Hmm...

/Taira Kiyomori

Jools

Veteran
Rekyl 4 borde vara tillräckligt för att bryta ryggen av dig om du står upp och skjuter =)

All your base are belong to us...

Demiurg

Warrior
Re: *blir nog tvungen att köpa en mindre SR* [NT]

Steyr AMR (dagens) väger 20 kg och är 2 meter långt så det behövs väl en två man för att framkta omkring det. Däremot så sägs vapnet vara så rekyldämpat att skytten inte känner obehag, trots 15mm kaliber. Eftersom flechetten dessutom går igenom 40mm pansar på 800m så krävs det nog något mer än en bildörr, en skottsäker väst, en människa, en skottsäker väst, ett bilsäte, en passagerare, en bildörr, en cyklist, en hund, en lyktstolpe och en pensionär för att stoppa den.

Det är alltså inte så lämpligt (men kul) att använda för anti-personskytte, för så fort du skjuter på någon så kommer kulan fortsätta tämligen långt, vilket är ofördelaktigt då de flesta prickskyttesituationerna uppstår i städer.

//David - snygg, men smart...

Bela

Warrior
Re: *blir nog tvungen att köpa en mindre SR* [NT]

"Det är alltså inte så lämpligt (men kul) att använda för anti-personskytte"

På långa avstånd så behövs stora bössor även mot individer. Har för mig att jag hörde att en brittisk prickskytt sköt huvudet av en irakisk pansar officerare på omkring 2000m under Gulfkriget, med en 12,7mm psg.

Bela

ripperdoc

Myrmidon
<I>Hur realistiskt är det med att hålla i två K-pistar (t.ex MP5) och skjuta automateld?"

Inte alls.</I>

Fast, om man skjuter automateld á la eldpanik så spelar det nog ingen större roll. Man sprejar ett stort område med mycket kulor...

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Demiurg

Warrior
stora bössor och sånt

Jo, det är klart att räckvidden och genomslagskraften på längre räckvidder är bättre.
Det blir litet jobbigt bara att använda ett AMR för att assasinera en onding när han sitter på sitt kontor, och prickskytten ligger på taket till grannbyggnaden. Mina spelare har nästan alltid valt det vapen med mest skada, så det brukar vara just AMR som används.
Givetvist avråder jag dem, eftersom man kommer skjuta åtminstone tre våningar ned, genom säkert fem-sex rum. Dessutom måste man montera ihop geväret innan man sticker, för att konka omkring på 20kg, 2m prickskyttegevär är varken diskret eller lätt. Dessutom inte bra för ryggen.
Spelarna får skylla sig själva för att de är så oprofessionella... (hoppsan, vapnet går inte in i hissen, vad gör du nu då??)

//David - snygg, men smart...

Bela

Warrior
"Javisst! Ett stort område av himlen! :)"

Använder skytten bara vapen med lågrekyl så borde det inte vara några större problem upp till omkring 10m. Och det avståndet räcker ofta i bebygelse.

Bela

Foggmock

Myrmidon
vem har sagt att man måste skjuta HongKongskytte med ett tvåhandsvapen (åtminstone ett som är avsett för tvåhandsskytte) om man istället tar en Uzi eller Microuzi (som är en personlig favorit) så är rekylen 1 vilket inte är mkt... det blir en del skott med två uzis... dessutom är det nog bättre att skjuta en eldskur tvåhandsfattning med Mp5:or än automateld med en i var hand...(iofs beror detta på vilka automateldsergler man använder... med våra skulle situationen med en mp5a i varje hand vara i stort sett omöjlig att träffa med...

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Reaver

Veteran
Re: stora bössor och sånt

Tycker jag känner igen mina spelare.... De har alltid en tendens att när de köper vapen verka förbereda sig för ett mindre krig eller i varje fall en allvarligt menad invasion..../images/icons/crazy.gif

/Reaver

Largoi

Warrior
Re: stora bössor och sånt

Mina rollpersoner brukar ha en hel del vapen men det är bara för att vapen är tufft! /images/icons/smile.gif

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Några av de första kulorna lär ju träffa... innan rekylen hinner sabotera allting /images/icons/smile.gif.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

qass

Veteran
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
"Javisst! Ett stort område av himlen! :)"

Det är nog även så att jorden kommer att drabbas. Kulorna ramlar nog ner någon gång också. Jag menar få k-pistar är kraftiga nog att sätta sina kulor i omloppsbana... ;)

Mattias, som inte skulle vilja stå ivägen för en sådan kula eftersom den, bortsett luftmotstånd, skulle ha samma hastighet som strax efterdet at den lämnat pipan.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Oj.

Jag har tydligen underskattat AMR-4:ans storlek en smula. När jag valde den hade jag tänkt att ta ett vapen som skulle garanterat döda den man sköt på. Och inte folksamlingen bakom honom, bilen, väggen, parkbänken och pansarvagnen bakom honom. Jag får nog ta och gå ner en storlek eller två. En 2m sniper rifle går ju inte ens att bära utan att man blir helt utmattad.

/Taira Kiyomori

Pellemannen

Veteran
Tabell för att skjuta i luften?

Dom har glömt en tabell för att se om man träffar något när man skjuter i luften. Och man borde få en massa plus om man skjuter med en Ak-74 och skriker på arbiska.

Pelle är ond...........

Pendragon

Swashbuckler
Re: Tabell för att skjuta i luften?

varför det?
har aldrig sett någon som skriker arabiska och skjuter AK-47 uppvisa någon större träffsäkerhet...

Det vet jag för det har jag sett på film...

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

Carniel

Veteran
Re: Tabell för att skjuta i luften?

Araber har inte AK-74:or, dom har AK-47:or. AK-74:or är aldeles för high-tech för dom.

-Carniel