Nekromanti Honungssommar och Gothcon

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Har ju alltid dragit mig för att resa på konvent och på det enda konvent jag deltagit i så spelade jag bara brädspel/kortspel...

Jag har dragit mig för två saker
- Dels får jag panikångest när det är mycket folk (något jag klarade av strålande på konventet jag var på)
- Spela rollspel med publik.

Det senare har komplicerats ytterliggare, min rollspelsgrupp kraschade på grund av för mycket regeldiskussioner som inte löste sig... Nu hörde jag av en god vän som var på årets Gothcon att hans spel av Götterdämmerung gick åt pipan (mer eller mindre) på grund av en timmes regeldiskussion...

Nu skulle jag vilja veta följande
1 Vem spelledde scenariot (jag vet inget om tid eller så) för den gruppen?
2 Berodde diskussionen på spelare eller spelledare (ja, den ena eller andra tynger normalt sett mer) För min del har just regeldiskussioner en förmåga att mer ligga hos spelarna än hos spelledaren och då menar jag inte spelledarens oförmåga att ta tag i gänget och köra på..
3 Var det en väsentlig fråga för spelets utgång?

Själv skulle jag någon gång vilja våga vara spelledare men framförallt spelare på ett konvent, men efter att ha hört min kamrats upplevelse så känner jag mig grymt tveksam... Jag är värdelös på att hålla rätt på alla regler och då känner jag att regeldiskussoner skrämmer livet ur mig... Jag är ju ute efter en upplevelse för både mig och spelare... inte ett massa dumt tjabbel..

MrG

Swashbuckler
Spelleda på konvent (lite OT)

Själv skulle jag någon gång vilja våga vara spelledare men framförallt spelare på ett konvent, men efter att ha hört min kamrats upplevelse så känner jag mig grymt tveksam... Jag är värdelös på att hålla rätt på alla regler och då känner jag att regeldiskussoner skrämmer livet ur mig... Jag är ju ute efter en upplevelse för både mig och spelare... inte ett massa dumt tjabbel..
Jag har spellett på konvent i dryga tio år, och kört både mängder av friform och en hel del system. Till det har jag ingått i utbytesspelargrupper, suttit i rollspelsbaren och arrangerat, och där med hört en hel del berättelser om hur saker har gått. Man får höra en hel del historier om lustiga pass, både bra och dåliga. Men en timmes regeldiskution var något jag aldrig hört tals om förut!

Så du behöver nog inte oroa dig allt för mycket för risken att hamna i den situationen. Sedan finns det bättre och tyvärr sämre spelledare man stöter på, men har du med dig ett kul lag kan man oftast ha trevligt i alla fall. :gremwink:

Inte heller förresten att spela rollspel med publik, vanligtvis får man ett rum eller i värsta fall en egen korridor där folk kan passera (men det brukar man inte tänka på när man kommit igång). Det är ytterst få grupper som sätter sig i cafeterina och spelar så de får åskådare och dessa har vanligtvis rum att tillgå för de som inte trivs med rampljuset.

EchonCique

Hero
Problem jag aldrig hört talas om

Jag började fara runt på de svenska konventen för cirka femton år sedan och har spellett och/eller arrangerat på vartenda ett av dem. Inte en gång har jag hört upplevt eller ens fått berättat om en liknande händelse som du drar upp.

Så du kan nog arkivera det till skräphögen över personer som inte skall spela på konvent överhuvudtaget. Om man är så styrd av att få reglerna precis som man vill ha dem, kan man inte samarbeta med andra som inte delar ens åsikt om reglerna.

Och nej det är absolut inget krav att följa vissa regler slaviskt för att klara något äventyr och absolut inte de äventyren du nämner i ditt inlägg. De som hade skrivit äventyren sa till och med på genomgången innan för oss spelledare att vi och våra grupper själva fick bestämma huruvida de skulle använda reglerna, andra regler eller inga regler alls. Det de ville var att alla som spelade och spelledde skulle ha roligt. Det var deras fokus vilket gör att denna regeldiskussion över timmen låter absurd.

När jag spelleder brukar jag introducera äventyrets kärnpunkter för spelagruppen och fråga om det är något de har problem med eller ej. När detta är löst går vi vidare till vilken regeluppsättning om någon vi skall köra med, då det varierar helt i tycke och smak från rollspelare till rollspelare. Detta bör alltså med fördel slås fast innan spelet tar sin början.

Så om du är rädd för att spela/spelleda på konvent var inte det av den specifika anledningen. Regeldiskussioner uppstår bara när man har med personer som inte har där att göra i princip. De som tar upp regelfrågor i mina egna arrangemang t.ex får snabbt veta vem som bestämmer vid spelbordet och på vilka villkor spelet skall spelas. Nu senast under GothCon så skapades en alternativ regelmanick med slumpgenerator som vi hotade använda om spelarna börja ifrågasätta våra regler. När vi visade upp den för dem tystnade de snabbt, då det var en papptallrik indelad i olika tårtbitar där varje hade en liten handritad symbol. Beroende på vilken pennan man skulle snurra i tallriken stannade på, fick spelledaren själv bestämma exakt vad det betydde för just den handling som pennan snurrades för. Det kan även kallas extremt godtycke från spelledarens sida och när spelarna ställdes inför detta eller att hålla tyst så höll alla tyst. Förutom de som även bad om ursäkt att de dragit upp regeldiskussioner. Men det här var ett ganska långt sidospår.. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Re: men som uppenbarligen

Med GothCons nya bedömingsmallar borde arrangörerna få en chans att känna igen och snyggt avböja sånna spelledare också, så ökar det våra chanser att undvika liknande händelser i framtiden.

Eller så kan man sikta på arrangörer som jobbar med att handplocka spelledare :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Du kan spelleda systemlösa scenarier också [NT]

/Han som själv spelade olika scenarion när han var yngre för att få testa nya system

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Du kan spelleda systemlösa scenarier också [NT

Sant. Haken är väl att jag är intorkad "jagvillhareglersomintegörmigtillöverkuckuheltochhållet" när jag leder...

Systemlösa scenarier vet jag inte riktigt hur jag ska hantera så... jag vill ha det så att jag inte alltid vet vad som kommer ske eftersom jag är otäckt rädd för rälsning... typ.

MrG

Swashbuckler
Re: spelleda systemlösa scenarier (OT)

Sant. Haken är väl att jag är intorkad "jagvillhareglersomintegörmigtillöverkuckuheltochhållet" när jag leder...
Men det behöver inte krocka med systemlöshet... Känner mig tjatig som tar det på varje spelledarsamling och pratar om att känna av gruppen och anpassa till dem, speciellt som de flesta är med på tanken. :gremgrin:

Systemlösa scenarier vet jag inte riktigt hur jag ska hantera så... jag vill ha det så att jag inte alltid vet vad som kommer ske eftersom jag är otäckt rädd för rälsning... typ.
Det försöker vi skriva i scenariona och även knep för att inte rälsa dem, eller i värsta fall rälsa diskret. Oftast blir det skrivningar som handlar om vad vi tror folk ska göra utifrån vad det är för karaktärer, men alltid luckor för att man inte vet vart folk kan gå. Samma sak förresten som med systemscenarion.

Men det här är saker som man gärna får komma med tips om hur vi som arrangörer kan förbättra. Oftast har jag ett stycke om hur att köra scenariot systemlöst och "reglerna" för scenariot. Fast kruxet är att jag gjort sånt av och till i dryga tio år, så det kan vara bra med feedback från de som är ovana, både i skrift och på spelledarsamlingar. Så ta gärna och testa något från rollspelsbarens arkiv och ge återkoppling :gremwink: