Nekromanti Hopliter i DoD6

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hallå igen, det är er gamle vän Vitulv som skriver. Läser just nu militärhistoria och har fastnat lite för grekisk krigsföring mellan 700-500 f.kr. Har funderat och funderat och tänkte nu skriva ihop en liten artikel om den grekiska hoplitfalangen och hur man skulle kunna integrera denna med den nordiska fantasymiljön i DoD6 (och andra fantasyvärldar förstås). Nån som har ideér eller synpunkter på detta? Tänkte smöra lite för pojkarna på Codex om det hela blir lyckat så att man kan få det publicerat.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Rickard

Urverk speldesign
Inga idéer men om du vill så gör det. Jag kommer iaf att ta en titt på det..

/[color:green]Han</font color=green> som undrar om han någonsin kommer att använda den informationen

kalcidis

Hero
Hej vitulv. Problemet med falanger (vi kan ju ta kung filip IIs falanger t ex) är ju att de kräver ett speciellt sorts spjut och en speciell sköld (Den döptes senare til scutata sköld (har jag för mig iaf)). Så det största problemet du skulle ha är att lägga in vapnen och sköldarna utan att de skulle se ut som om det var inklistrat i världen. John Bauer vs. Alexander den store?

Om du behöver hjälp med fakta om falangerna (t ex hoplit) så är det bara att drop me a note. Dessutom låt oss greker behålla falangen... :p

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
scutata (OT)

Tack för svaret. Scutatan dök upp först under romerska riket och om jag inte minns helt fel så var det den ovala skölden, den rektngulära vet jag inte vad den hette. Hopliternas sköld hette hoplon och var en stor (1*1m) rund sköld som var välvd. I övrigt så bar hopliterna en relativt tung rustning i form utav bröstharnesk, benskenor (ibland armskenor) och en heltäckande "korinth-hjälm" prydd med hästtagel för att visa förbandstillhörighet. Beväpningen bestod av ett 1,8-2,4 meter långt stötspjut med dubbla spetsar och som reservvapen bars ett kort stötsvärd.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Feliath

Swashbuckler
Re: scutata (OT)

>>Scutatan dök upp först under romerska riket och om jag inte minns helt fel så var det den ovala skölden

Jag är ganska säker på att jag hört den rektangulära skölden benämnas så, i samband med sköldpaddsformering...där måste man använda rektangulär.