Mogger
Hipsteranka
Jag funderar på att formalisera färdigheter, klassiska traditionella färdigheter, på samma sätt som i Apocalypse World.
Systemet jag tänker använda i Horisont (Swashbuckling drama) bygger på pölar av T6:or där 4+ innebär en framgång. Alla färdigheter byggs upp på samma sätt:
0 framgångar
Du uppnår inte din avsikt
2 framgångar
Du uppnår din avsikt delvis, SL väljer en komplikation
...komplikation 1
...komplikation 2
...komplikation 3 (så många som behövs och som jag kan komma på.
4 framgångar
Du uppnår din avsikt
Det finns lite andra finesser i systemet, så 4 framgångar är inte riktigt så svårt som det ser ut att vara, och i vilket fall som helst så är det inte trådens ämne
Ett konkret exempel, som illustrerar mitt dilemma:
Pilot
Att flyga ett luftskepp kräver viss träning. När du försöker dig på en svår eller på annat sätt krävande manöver krävs ett slag mot färdigheten.
0 framgångar
Du uppnår inte din avsikt.
2 framgångar
Du uppnår din avsikt men...(SL väljer en)
...bränslet börjar ta slut
...det uppstår en spricka i skrovet
...en brand bryter ut
...du tvingas lämna er rutt
...etc
4 framgångar
Du uppnår din avsikt
Så, är det begripligt när du ska slå ett slag? I Apocalypse World dras det här ett steg längre då även intentionen vävs in. I fallet ovan hade det varit som att det skulle finnas ett move för att skaka av sig jaktseglare, ett move för att flyga medan du blir beskjuten o.s.v. Typ, det är inte exakt så moves ser ut i AW, men jag tror att det är en begripligare förenkling i den här tråden.
Så, skulle du, som SL ha någon nytta av det här?
Systemet jag tänker använda i Horisont (Swashbuckling drama) bygger på pölar av T6:or där 4+ innebär en framgång. Alla färdigheter byggs upp på samma sätt:
0 framgångar
Du uppnår inte din avsikt
2 framgångar
Du uppnår din avsikt delvis, SL väljer en komplikation
...komplikation 1
...komplikation 2
...komplikation 3 (så många som behövs och som jag kan komma på.
4 framgångar
Du uppnår din avsikt
Det finns lite andra finesser i systemet, så 4 framgångar är inte riktigt så svårt som det ser ut att vara, och i vilket fall som helst så är det inte trådens ämne
Ett konkret exempel, som illustrerar mitt dilemma:
Pilot
Att flyga ett luftskepp kräver viss träning. När du försöker dig på en svår eller på annat sätt krävande manöver krävs ett slag mot färdigheten.
0 framgångar
Du uppnår inte din avsikt.
2 framgångar
Du uppnår din avsikt men...(SL väljer en)
...bränslet börjar ta slut
...det uppstår en spricka i skrovet
...en brand bryter ut
...du tvingas lämna er rutt
...etc
4 framgångar
Du uppnår din avsikt
Så, är det begripligt när du ska slå ett slag? I Apocalypse World dras det här ett steg längre då även intentionen vävs in. I fallet ovan hade det varit som att det skulle finnas ett move för att skaka av sig jaktseglare, ett move för att flyga medan du blir beskjuten o.s.v. Typ, det är inte exakt så moves ser ut i AW, men jag tror att det är en begripligare förenkling i den här tråden.
Så, skulle du, som SL ha någon nytta av det här?