Nekromanti Hostile

solvebring

Superhero
Dåligt med respons på RPGLab, så jag tar det här med:

Tjosan!

Jag har börjat bygga på ett action-rollspel som jag valt att kalla för Hostile. Dock så har jag världen ganska så klar för mig i huvudet, så jag beslöt mig för att ta tjuren vid hornen och börja bygga på den del jag aldrig brukar orka klart med, nämligen regelverket!!!
Än så länge har jag kommit så här långt (se den bifogade word-filen).
Vad tror ni om projektet hittills, hur ser min text ut - hur glasklar är den, vilka ordval är bra/dåliga, hur verkar systemet se ut och vad tror ni o.s.v. o.s.v.???

Ja, vad tusan, kör in all kritik och allt ni har att säga så blir det säkert kalas med hjälp.
Tackar!

Pilzefrau

hon/henne
Verkar väl vettigt, jag har ingen större erfarenhet av att bygga regler men vanliga färdighetsslag funkar väl bra.
Ett tyrckfel bara:
"1T10+1 (en tiosidig tärning), där man tar det fasta värdet som blir på tärningen utfall och plussar till detta +2"
+1 eller +2?

solvebring

Superhero
Re: Hostile - håller oss till ämnet!

Dock ber jag er som hittills diskuterat hacking att hålla er till trådens ursprungliga ämne. Det tänker jag göra iaf.

Har inget emot om någon moderator flyttar den tråden och gör den separat så att vi kan fortsätta den kanske...

Nå, det var ju bara Troberg som svarade om huruvida Hostile uppmärksammas på RPGLab eller ej, egentligen.
Men som sagt, nu snackar vi Hostile, eller så skapar vi en tråd om just hacking.
Tack! :gremgrin:

PAX

Jordisk Äventyrare
Oj!

Det var nog det kortaste utkast jag sett hitentills men inte så illa. Regelsystemet är ju begripligt och verkligen destillerat till två grundvärden och ett tärningsslag.

Min fråga är hur du löser professionalism. Dvs yrkeskunskap eller erfarenhet. Mitt förslag är att ha ungefär som D20 ett antal "färdigheter" som ger positiva modifikationer till slaget. Värdering kan vara 1-4 eller vad som nu är lämplig skala, för att skapa större möjlighet att lyckas med sina handlingar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det var ju kort, vilket jag oftast är positiv till, men den här gången blev det för lite regler till och med för min smak.

1) Vill du inte att det ska finnas någon annan skillnad mellan rollpersonena än deras grundegenskaper? Ska universitetsprofessorn vara världsbäst även på att desarmera bomber, eller kan man skapa en mindre intelligent bombexpert som trots det är bra på bomber?

2) Vad gör du om två personer har rakt motsatta mål, till exempel vill slå ner varandra?

3) Borde inte ett så enkelt system må bra av att man placerar ut poäng istället för att slå fram grundegenskaperna med en tärning?

/tobias

solvebring

Superhero
Svar till både PAX och Gurgeh...
Utkastet är ju bara den minimala början av vad jag tänker göra. Som jag säger då jag slänger fram denna fil är just "hittills", alltså kommer detta att följas upp med mycket mer, det är knappast ett färdigt system. Dock har ni kanske rätt om att det är för lite... Så jag kommer att fundera över det ni säger och ta det till mig, antagligen kommer det väl bli en liten ändring kanske som gör det hela mer utförligt...

solvebring

Superhero
Jag har funderat lite, och tänke lägga till färdigheter som alla har, men som alla inte har kunskap i med en gång. Låt oss säga att reglerna säger att man först får börja med 5 av dessa och därmed köpa sina värden i dem. Men det skall ju vara ganska så generella färdigheter dock, och det är ett actionrollspel.

Vad sägs om:
Eldstrid
Obeväpnad strid
Markfordon
Luftfordon
Sprängteknik
Första förband
Stunt (får plus vid överdrivna kroppsmanövrar samt kanske mindre skada vid sådant)

???

Har du några så skjut gärna in dem.
Skall ändra lite på regelsystemet - ni har rätt, det är för lite.
Jag tänker dock hålla det mycket enkelt fortfrande, dock vill jag som Gurgeh sa göra skillnad mellan rollpersonerna... Annars blir det ju inte så ballt liksom. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Här är några tankar som dyker upp i skallen medan jag läser:

1. Vad är detta som jag läser? Vad är syftet med rollspelet? Det borde ha en egen rubrik, än istället skyfflas undan i en förklaring under grundegenskaper.

2. Varför har du förkortningar på grundegenskaperna?

3. Man gör aldrig dubbel radbrytning för nytt stycke och gör inskjuten rad i första meningen. Inskjutningen görs dessutom endast om det är ett stycke som kommer efter ett stycke, aldrig om stycket börjar direkt efter en rubrik.

4. Det är väldigt lätt att få extremt skilda gubbs som skiljer sig i skicklighetsnivå. 7,5 är medel för ett tärningsslag (+2-modifikationen är inräknad) och om vi väljer ett spann inom ±2 (alltså ligger snittet på på 6,5 eller 9,5), så täcker det in 57% av alla tärningsslag. Det innebär att resterande 43% (alltså nästan hälften) har antingen väldigt höga (15% ger 10-12) eller väldigt låga värden (28% 3-6) på båda grundegenskaperna.

Vore det inte bättre om man slog 4T10, sket i modifikationen på +2 och fördelade de bästa tärningarna på grundegenskaperna? Medlet kommer att ligga på 8 för ett tärningsslag och om vi ska gå inom ±2-spannet (6-10), så täcker vi istället in 78% på de båda grundegenskaperna. Att slå 6 eller mindre på båda grundegenskaperna ligger på 1%, istället för 28% som det är i nuvarande läge.

5. Väldigt enkelt skriven

6. Finns det någon vettig anledning till varför spelet har ett engelskt namn?

7. Jag saknar faktiskt färdigheter. Ur balanssyfte skulle jag basera det på hur man slår på grundegenskaperna och låta de vara binära. Om man kan motivera användandet för tärningen så får man slå en extra tärning.

8. Kudos för att du använder T12:a som slumptärning. :gremsmile:

/Han som tycker att man lika gärna kan slå 2T10 per grundegenskap och välja det högsta resultatet, men orkade inte räkna på det

solvebring

Superhero
Jo, så här är det...

1. Vad är detta som jag läser? Vad är syftet med rollspelet? Det borde ha en egen rubrik, än istället skyfflas undan i en förklaring under grundegenskaper.
Det är meningen att det skall vara ett väldigt förenklat rollspel där man håller sig till mycket enkla regler som inte spelar så stor roll. Det skall vara fartfylld action och det skall vara ballt men också enkelt, det söker jag. Inte för att jag vet om jag kommer att lyckas, men det är syftet.

2. Varför har du förkortningar på grundegenskaperna?
Gammal DoD-skada... :gremgrin:
Borde skippa det - vet! Skall göra det - ja!

3. Man gör aldrig dubbel radbrytning för nytt stycke och gör inskjuten rad i första meningen. Inskjutningen görs dessutom endast om det är ett stycke som kommer efter ett stycke, aldrig om stycket börjar direkt efter en rubrik.
Hade faktiskt ingen aning om det, skall fixa det med.

4. Det är väldigt lätt att få extremt skilda gubbs som skiljer sig i skicklighetsnivå. 7,5 är medel för ett tärningsslag (+2-modifikationen är inräknad) och om vi väljer ett spann inom ±2 (alltså ligger snittet på på 6,5 eller 9,5), så täcker det in 57% av alla tärningsslag. Det innebär att resterande 43% (alltså nästan hälften) har antingen väldigt höga (15% ger 10-12) eller väldigt låga värden (28% 3-6) på båda grundegenskaperna.
Vad det kommer till att snacka genomsnitt och medel etc. är inte mitt parti. Jag är efterbliven vad det kommer till matematik.
Well, jag tycker dock att det är trevligt med dina synpunkter.Vad det gäller till färdigheter och tärningar, jo Han, jag har redan ratat detta själv, så jag kommer alltså att byta tärningssystem, funderar på T20 eller T6, och som du kan se över vill jag tillföra lite färdigheter...

5. Väldigt enkelt skriven
Du säger detta med negativ eller positiv stämma?

6. Finns det någon vettig anledning till varför spelet har ett engelskt namn?
Hostile - en jävligt bra titel på ett actionspel då det betyder "fientlig" - antyder då på det hårda actionlivet, striderna etc.
Bra klang också, men bara ur engelsk meningen, för att kalla spelet Fientlig låter taskigt fult.
"Du, ska vi lira lite Fientlig?"
"Du, ska vi lira lite Hostile?"
Kanske är jag bara barnslig och Hollywood-sinnad vad det kommer till namn och titlar, vad vet jag, men så blev det bara.
Kanske kunde kalla det "Pang Pang!" eller "Eldstorm" också, men jag finner liksom inte samma coola klang i det.
Whateva'! :gremgrin:

7. Jag saknar faktiskt färdigheter. Ur balanssyfte skulle jag basera det på hur man slår på grundegenskaperna och låta de vara binära. Om man kan motivera användandet för tärningen så får man slå en extra tärning.
Hm, jag har tusen olika planer för det där med färdigheter, låt oss återkomma till det när jag slänger upp den nya versionen, ok?

8. Kudos för att du använder T12:a som slumptärning.
Gör jag...?
*Vimsig*

Rickard

Urverk speldesign
Det är meningen att det skall vara ett väldigt förenklat rollspel där man håller sig till mycket enkla regler som inte spelar så stor roll. Det skall vara fartfylld action och det skall vara ballt men också enkelt, det söker jag. Inte för att jag vet om jag kommer att lyckas, men det är syftet.
Vad jag mest menade med mina kommentarer var att du borde ha just detta skrivet som en egen rubrik. :gremsmile:

Han, jag har redan ratat detta själv, så jag kommer alltså att byta tärningssystem, funderar på T20 eller T6, och som du kan se över vill jag tillföra lite färdigheter...
Jag gillade systemet i övrigt. Det är onödigt att krångla till saker.

Du säger detta med negativ eller positiv stämma?
Positiva, helt klart. Du lägger dig på en nivå som du själv behärskar bra. :gremsmile:

8. Kudos för att du använder T12:a som slumptärning.

Gör jag...?
*Vimsig*
Citat ur slutet av regelsidan: "Ett handlingsslag slås alltid med 1T12 (en tolvsidig tärning)," :gremsmile:

/Han som, i och med kommentarerna om målet med rollspelet, kom på att han glömt svara krank

solvebring

Superhero
Vad jag mest menade med mina kommentarer var att du borde ha just detta skrivet som en egen rubrik.
Sant, sant säger jag då. :gremsmile:

Jag gillade systemet i övrigt. Det är onödigt att krångla till saker.
Okej, jag kan försöka beålla tankarna kring just T12.
Däremot så är lite färdigheter ingen dum idé, men det kommer bara att bli några få, och dessa kommer att få sitt grundvärde genom hur högt grundegenskapen ligger som de baseras på.
T.ex. mellan 3-6 så har man 3 i den färdigheten, 6-9 så har man 4, och 9-12(max för alla egenskaper och färdigheter) då får man kanske 5...?
Något sådant ungefär i alla fall, skall försöka fixa till detta så snart jag kan och har ork att tänka efter ordentligt.

Positiva, helt klart. Du lägger dig på en nivå som du själv behärskar bra.
Jag skriver ju mycket, det är det bästa jag vet om jag väl har en bra grej på G. Då kan jag försöka vända mig med mycket ord ibland, vilket är fel dock, man bör skriva just det man behärskar att röra sig med på en nivå som individuellt är professionell - och det har jag börjat inse mer och mer tror jag. Så, tackar!

Citat ur slutet av regelsidan: "Ett handlingsslag slås alltid med 1T12 (en tolvsidig tärning)
Well, jag ville söka just en tärning som skulle stå för det mesta i spelet som skulle vara annorlunda, T10 och T6, samt T20, det ser man ju överallt. Själv hävdar jag att T4, T8 och T12 är ganska bortglömda på en fronten... Så varför inte?

Nightowl

Champion
Nightowl är en kättersk pervers hädare...

Engelska namn är coola. Finns viktigare saker att fokusera på än att impa på de stora farliga pojkarna.

Erik

G

Guest

Guest
Kanske kunde kalla det "Pang Pang!" eller "Eldstorm" också, men jag finner liksom inte samma coola klang i det.
Eller varför inte bara "Tokröj"

Ett svenskt namn kanske inte låter ballt men det kan låta intressant och intressantfaktorn slår alltid ballfaktorn i längden. Nu var inte "Tokröj" så bra iofs, men du kanske fattar vad jag menar...

Lycka till!

solvebring

Superhero
Re: Nightowl är en kättersk pervers hädare...

Vad vill du egentligen ha sagt? Jag vet inte på vilket sätt jag bör tolka den kommentaren för att tolka den rätt?

solvebring

Superhero
Jo, jag förstår vad du menar. Men du ser, det blir genast mycket svårare att hitta ett ballt svenskt ord som passar till spelet och som också har en god klang.
"Oxtokig", "Tokröj", "Röj", "Käftsmäll", "Knuten näve", "Full fart", "Blodig manöver", "Draget vapen"... Det är liksom inga ord som låter annat än bonnigt löjliga och som namn på taskigt dåliga punkband ungefär, inte som ett actionrollspel.
Det är ju just därför jag just nu i alla fall, eftersom jag inte hittat det rätta svenska ordet, tar till engelskan som låter mycket bättre.

Krille

Super Moderator
Engelska titlar kontra svenska

Det finns gott om koola svenska titlar, om man bara låter bli att göra misstaget att inte titta på engelskan för en förebild. För närvarande har jag lite samma problem som du - jag har en engelsk titel till en av mina idéer ("Spirit Walker", om du undrade), och jag vill ha en svensk. Eftersom jag sitter fast i den engelska titeln så har jag svårt att komma på något som inte låter skitlöjligt.

Så låt oss ta ett annat exempel: filmen "Executive Decision". Dess absolut bästa grej är att Stephen Seagals rollfigur dör efter en kvart, men förutom det är det en okej titel.

När filmen var på väg till Sverige så hade den världens koolaste svenska titel nånsin: "Order, verkställ" Den fick med en del från originaltiteln, och myser verkligen militärisk hårdhet, samtidigt som den låter skittuff.

Det blev inte den titeln. Det blev det betydligt mjäkigare "Beslut utan återvändo".

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Varför...

...inte bara döpa det till "Action!". Uttropstecknet ger ju emfas åt det dessutom.

(Annars lät ju Tokröj också som ett ösigt spel :gremwink: ).

Troberg

Sinister eater
Re: Varför...

...inte bara döpa det till "Action!". Uttropstecknet ger ju emfas åt det dessutom.
Nej, nej, nej! Inga jäkla skiljetecken i namn, det gör alla försök att skriva namnet i löptext hur fula och soppiga som helst.

Exempel (inte rollspel och inte ett exempel som belyser en verklig situation, men principen håller): "Vid installation av .Net 2.0 så kan Avast! klaga på att det ser ett Win32.Magistr-virus.".

Det ser ju ut som om någon löpt amok med en saltströare laddad med skiljetecken. Det ser i alla fall definitivt inte ut som en korrekt mening.