Nekromanti Houris -> courtesans

Ulfgeir

Swashbuckler
Till 1st edition av Dungeons och Dragons publicerades en gång i tiden Houri som en alternativ klass i ett nummer av Dragon. Sedan var några påhittiga individer som gjorde en (vad de ansåg) mer spelbar version och publicerade i fanzinet Beholdern.

Nåväl, då jag innan minndes hur skoj jag haft när jag faktiskt spelat en Houri, så beslöt jag mig efter att ha fått inspiration från vissa filmer för att försöka uppdatera den till D&D 3.x vilket definitivt inte var det lättaste. :gremtongue:

Om någon är intresserad så finns den här. Har fått lite feedback på ett annat forum att de borde ha d6 för HP istället för d4.

/Ulfgeir

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Den känns lite underbalanserad för rollpersoner. D6 HP vore en bra början, och kanske kunde man ge de klassförmågor som nu enbart är kosmetiska en reell spelteknisk fördel. Nu känns det mest som en bard/rogue med bättre magi av bardtyp och sämre stridsförmåga. Framför allt tycks det som om den har ett begränsat användningsområde i en konventionell action-orienterad kampanj -- dess jämförelsevis låga sneak attack och mesiga BAB och HP gör att den inte är lämpad för strid, och den saknar bardens uppenbara buff-förmåga. Annars är det en intressant klass med en del roliga finesser.

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, fast nu är ju inte tanken att de skall vara några "front-line figthers". Med rätt utnyttjande av charm så slåss ju någon annan (som kan slåss) åt dig istället. :gremsmirk:

En sak som slog mig var att eventuellt dra upp skill-pointsen men det kanske blir lite väl mycket då.

Att det känns som en bard är inte så konstigt då jag utgick mycket från barden. Men det var mitt första försök att skapa en klass, och det var betydligt mer jobb än jag trodde.

/Ulfgeir

Nightowl

Champion
Förslag...

Precis som rangers har animal companions, bör en courtesan givetvis ha humanoid companions! = permanent charmad söt pöjk som går upp i level tillsammans med dig! Valfri NPC-klass, skulle jag föreslå.

Erik

Duddmannen

Hero
Kolla Temptress till Conan

I Conan (Mongoose) finns en strålande cool klass som heter Temptress. Den har nog alla de prylar du vill ha med.

OBS! Den ingår inte i grundregelboken till Conan utan finns i tillbehöret med Pirater och sådant. Minns inte vad det heter...