Nekromanti How can white Americans be free?

obak

Hero
Jag är i situationen att jag vuxit upp med en utomeuropeisk far och bor med en utomeuropeisk sambo, varje gång jag ger luft år min i-lands ångest så brukar jag mötas av blanka ansikten och svaret "Men.. du är ju Svensk, vad har du att vara bitter på?".
För min far och min sambo så är Sverige det förlovade landet som flödar av mjölk och honung, människor är rika, välnärda och ekonomiskt trygga även om dom är sjuka, gamla, ensamstående eller outbildade. Och relativt sina hemländer så har dom rätt!
Vilket förståss inte gör det lättare för "oss" att hantera livets motgångar, kunskapen om att någon annan någonstans någongång ahr haft det värre är en ganska meningslös tröst.

När vi diskuterar jämställdhet måste vi även inkludera män.
När vi diskuterar integration måste vi inkludera svensk kultur.
Annars riskerar vi att hamna i ett ställningkrig där båda sidorna kräver att den andra skall anpassa sig eler bara hålla käft och rätta in sig i ledet, och den vägen blir inte mycket gjort.

obak

Hero
Det något komiska i sittuationen är att min morfar då han var vid livet (gud välsigne den gamle geten) hade exakt samma åsikt "Dagens ungdom, på min tid vaknade vi varje morgon av att farssan slog spikar i fotsulorna på oss, förutom på söndagar, då slog han dem i pannan!".
Det som jag tänk mycket på är att den levnadsstandard min morfar hade var ungefär densamma som den min far hade i sitt land och den min sambo har i sitt.

Möller

Hubert Hortlax
Läsvärt, ja.

Finns det någon klyftig person som skrivit om vit identitet i en europeiskt kontext? Vissa saker i texten känns ju väldigt USA-iga. USA som ett eget land med en egen (vit) identitet, samtidigt som den vita befolkningen letar sina rötter i »hemlandet«, Europa. USA har ju traditionellt, alltid, varit ett land av invandrare. Europa är ju det först nu, lite förenklat.

Äh, jag vet inte. Knepigt att skriva om frågan. I Sverige är ju The Default givetvis en svensk med sina familjerötter i Sverige, givetvis då vit (och dessutom man). Men är detta ursprungsläge lika urvattnat identitetslöst, och därmed lika skadligt, som vitheten i USA?

_____

I rollspel, hm. Jag graviterar lätt mot att spela i kulturer som känns nära mig, om vi tänker oss någon form av fantasy i alla fall. Det är oerhört nordgermanskt. Det är mer intressant för mig att spela, eller framför allt spelleda, i världar som speglar t.ex. nordeuropeisk medeltid eller nordisk jänålder (vikingar) än att bygga på mellanösterns, centralasiens, nordafrikas etc. olika kulturer. Och i nordeuropa blir det ju vitt, eurpeiskt. Inte bara, verkligen, och kontakten med övriga kulturer är intressant. Men the default blir absolut vit och nordeuropeisk, genom t.ex. vad rollpersonerna (av mig) förväntas tillhöra för kultur.

Jag vet inte riktigt vad lösningen är. Eller i vilken grad det är ett problem.

Jag tror det är viktigt att ge default-kulturen tydliga kulturella särdrag. Den ska inte bara vara »standard«, där allt funkar som mina default-spelare förväntar sig. Och jag tror att det kan vara bra att de främmande kulturena som dyker uppinte bara är främmande, konstiga, avskyvärda såsom ofta blir. Nä, de främmande kulturena i spelet behöver ha drag som default-spelarna gillar och identifierar sig med.

obak

Hero
Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker.
-Mona Sahlin

God45

#PrayersForBahakan
obak;n52123 said:
Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker.
-Mona Sahlin
Vi har en rit varje sommar där vi tar med våra barn och dansar runt en enorm fallos medan vi låtsas vara grodor. Vi äter ruttnande fisk. Vår vanligaste vinterlek för barn är att de kastar projektiler på varandra för att skilja de starka från de svaga.

Det är inte att Sverige inte har en kultur, det är att det är en satans Chtulhu kult.