Nekromanti How to PK i rollspel #1: Normen och representation

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag nämnde något i Radioaktivs tråd om att jag funderade på att göra trådar kring några av de saker jag skrivit i mitt "PK-riktlinjer för rollspelsskapare"-dokument.

Först en liten disclaimer. För säkerhets skull, liksom:
Inget av det jag skriver här är tänkt som en anklagelse av något slag. Det är inte tänkt att skuldbelägga eller att såra. Jag är överhuvudtaget inte intresserad av begrepp som "skuld" eller "ansvar" när det gäller sådana här saker - det som intresserar mig är mål och strategier. Mitt mål är att skapa bättre spel som är mer inkluderande mot personer som traditionellt exkluderats och som så gott det är möjligt undviker att föra vidare idéer jag anser vara skadliga för samhället. Det är alltså inte en fråga om att jag vill "lay down the law" och säga åt dig vad du får göra med ditt rollspel, utan att jag vill dela med mig av idéer och tekniker jag samlat på mig under några år av att tänka på de här sakerna och tala med personer som upplever sig exkluderade från många produkter. Jag diskuterar gärna huruvida teknikerna fungerar eller om de löser problemet, men jag är inte intresserad av huruvida det ens behövs tekniker eller om målen är vettiga.​
I dokumentet jag tar det här ifrån hänger allting ihop, så ni får ursäkta om jag famlar lite när det gäller i vilken ordning jag tar det här och vad fokus i trådarna blir.

Men jag tror att jag måste börja med det här:

Normen
aka "den normala grunden"

Norm kan betyda olika saker, till exempel finns det normer som reglerar beteenden - "man tar av sig skorna innan man kliver in i någons hem" är en norm i åtminstone större delen av sverige till exempel. I det här fallet så handlar det mer om vad man skulle kunna kalla "normalfallet".

Lite förenklat så blir det lätt så att man som spelskapare (eller äventyrsförfattare eller spelledare) beskriver spelledarpersoner framför allt genom de sätt de skiljer sig från en "neutral" grund. Till exempel är normen att inte ha en näsring, så man beskriver de SLP:er som bär näsring med att de bär näsring - man beskriver inte de som inte bär näsring genom att kalla dem "näsringslösa".

Det här fungerar ganska bra när det gäller kläder eller smycken, men det fungerar sämre när det handlar om till exempel sexualitet, hudfärg eller något annat som redan används för att skapa distans och diskriminera i samhället. (Jag kommer att skriva om stereotypisering i en senare tråd. Eller senare i den här, who knows?) Anledningen till att det fungerar dåligt är att man genom att enbart beskriva de som inte passar in i den tänkta normen då förstärker upplevelsen av dem som "annorlunda" och kanske "exotiska". Ett begrepp som brukar användas här är förfrämligande, som helt enkelt betyder att man "gör någon till en främling". Ett relaterat och mer allvarligt begrepp är avhumanisering, som innebär att någon tas ifrån sitt "människoskap", görs om till ickemänsklig. När man beskriver människor i till exempel djurtermer så är det en form av avhumanisering - till exempel när strejkande arbetar beskrivs som tjattrande apor eller aggressiva vilddjur (ok, inte så vanligt numera kanske, men ni fattar principen hoppas jag).

Om man ska jobba inkluderande i sitt spel kan det därför vara bra att försöka undvika förfrämligande.

Hur ser den här normen ut? Den kan bestå av många dimensioner - här är några:
  • Normen är en man. Här brukar rollspel vara ganska okej; man har en "kön"-ruta på rollformuläret som fylls i oavsett om personen är man eller kvinna. Brukar gälla SLP:er också.
  • Normen är heterosexuell. Det vill säga, det är bara om en SLP inte är heterosexuell som dess sexualitet beskrivs. Det betyder inte att alla vars sexualitet inte beskrivs är hetero.
  • Normen är vit. Om man inte skriver något annat utgår (många) illustratörer och läsare från att en person är vit. Nu har vi lite visuell hjälp i form av omslag och annat, men jag har för mig att Hermiones hudfärg aldrig nämns i böckerna om Harry Potter. Det gäller de flesta karaktärer i böckerna. Ändå utgår vi alla från att alla är vita.
  • Normen är ung. Inte barn-ung, men knappast 50-60. Om en persons ålder inte nämns utgår vi från att personen är i 20-30-årsåldern.
  • Normen saknar funktionsvariation. Det gäller både psykiska och fysiska funktionsvariationer och för den delen kognitiva nedsättningar. Om det inte beskrivs något annat saknar personen både fobier, kryckor och inlärningssvårigheter.
  • Normen är medelklass. Åtminstone i vår värld. Skriver vi inga uttryckliga klassmarkörer utgår vi från att en person har jobb, en viss utbildning, en hyfsad inkomst. Vad som är medelklass varierar dock med geografin och spelvärlden och så, men man utgår sällan från att en person vars övriga attribut inte beskrivs äger ett slott och en privat armada.
Det finns andra. En del av dem kan förklaras med hänvisning till en majoritet, andra inte. Förklaringen är inte speciellt relevant eftersom oavsett förklaring så finns normen ändå där och det är bra att vara medveten om den.

En teknik: Synliggörande av normen.

Ett ganska lätt sätt, åtminstone för den som författar spel eller äventyr, att synliggöra normen och undvika det förfrämligande det innebär att enbart beskriva undantag från den osynliga normen är att helt enkelt skriva även egenskaper som ingår i normen.

När jag skrev More than Human var det först väldigt ovant att till exempel beskriva hudfärg även för de som var vita, men det gav sig ganska snabbt. Visst blev texterna lite, lite längre av det men inte mycket. Så dyrt är det inte med tryck per sida, och ofta går det att lösa med lite smart layout.

Det här betyder inte att man alltid och i alla sammanhang behöver till exempel beskriva spelledarpersoners sexualitet, men OM man nu börjar beskriva vissa spelledarpersoners sexualitet - till exempel för att de är potentiella kärleksintressen för icke heterosexuella rollpersoner eller för att man vill synliggöra en grupp som ofta får vara osynlig - så kostar det inte så mycket att även skriva ut sexualiteten för de som tillhör normen (Representation... you guessed it, jag tänkte spara lite på dem. Det här blev redan skitlångt).

(Kort anteckning så jag har det nedskrivet och inte glömmer det: Jag ska alltså framöver eventuellt, om den här tråden inte exploderar, skriva om stereotypisering, tokenism, exotifiering, representation... och om förtryck och intersektionalitet, tror jag)

Så - hur låter det här som ett slags början? Är det konstruktivt överhuvudtaget? Går det att diskutera det här såhär kort efter att forumet exploderat? We're gonna find out...

Representation

Representation handlar, förenklat, om vilka grupper det finns medlemmar från i ett visst sammanhang. Man talar om under- och överrepresentation - om vi för att dra en siffra ur luften säger att 6% av alla människor är homosexuella, men 1% av spelledarpersonerna i utgivna rollspelsprodukter överlag är det, så är homosexuella underrepresenterade i utgivna rollspelsprodukter. Det är väldigt lätt att det blir så - och dessutom kan det vara så trots att varje enskild rollspelsprodukt ligger nära ett avrundat snitt. Ett äventyr som innehåller fyra spelledarpersoner ska till exempel ha 0.24 homosexuella i det här exemplet, och då är det väldigt lätt att avrunda det nedåt till noll. Framför allt om äventyret ingenstans berör just homosexualitet. Det här är delvis en effekt av den ovan nämnda normen - homosexualitet nämns bara om det är relevant får storyn, och som en avvikelse. Heterosexualitet finns ofta representerad utan att det görs till ett fokus i äventyret (genom att folk är gifta till exempel).

Sedan finns det också risk att de homosexuella som får vara med reduceras till ganska tråkiga stereotyper, men stereotyper ska jag prata om en annan gång.

Problemet här är alltså att grupper som ligger utanför normen lätt blir underrepresenterade. Den som tillhör en grupp som blir underrepresenterad kommer inte att känna sig inkluderad. Det är lätt att känna sig osynlig. Det här var svårt för mig som vit cisman (don't worry, en parlör kommer i en senare post) att förstå ganska länge. Men det beror ju på att jag och det mesta jag ser som centralt för min identitet ju faktiskt finns representerat nästan överallt. På nästan alla sätt tillhör jag normen, och det betyder att det blir svårare för mig att se hur de som identifierar sig med egenskaper som inte tillhör normen påverkas. Jag vill inte gräva för djupt i termer som "privilegier" just nu, men jag hoppas min poäng går fram. Det är ett problem att grupper som marginaliseras i samhället är underrepresenterade, helt enkelt.

En teknik: Räkna huvuden. Efter att ha funderat på det här ett tag så kom jag fram till att det nog egentligen är bättre att avrunda uppåt än att avrunda neråt... Den här tekniken går ut på att man helt enkelt räknar hur många av ens SLP:er som har en ickevit hudfärg, hur många som inte är heterosexuella, hur många som är gamla, hur många som är transpersoner och så vidare. Jag kommer att skriva en lista i ett kommande inlägg där jag ger ett gäng exempel på "dimensioner" man kan ta hänsyn till. Tanken här är alltså att hellre överrepresentera än underrepresentera. Om man vid en räkning - jag brukar använda Google Sheets - upptäcker att man har väldigt få av en grupp så är det inte speciellt svårt att byta hudfärg, kön, sexualitet etc. på några av sina spelledarpersoner. Eller lägga till några nya.

Den invändning jag oftast hör mot den här tekniken är att den är ett slags självcensur och att man som spelmakare borde gå på sin ursprungliga vision. Jag kan inte tala för andra spelmakare än mig själv, men min ursprungliga vision är sällan speciellt bra. Det är först när min vision körts ett par varv, testats, stötts och blötts, korrlästs och i allmänhet bankats till en vettig form som jag känner att den är något att ha. Jag tycker inte så bra om romantisering av skapandeprocessen - den magiska kreativa gnistan, och så vidare.

Jag tror att de flesta egentligen är okej med åtminstone vissa former av självcensur. Vissa impulser man har är det inte så bra om man agerar på. Ibland kanske man känner för att skrika elaka saker till sin chef eller till sina barn, men generellt gör konsekvenserna i båda fallen att det är en bra idé att lägga band på sig och att idka lite självcensur.

Nu vet jag att väldigt många inte delar min åsikt om kvotering i allmänhet (och det här är fel tråd för diskussion om den saken) men jag har väldigt svårt att se varför man inte skulle kunna kvotera i rollspel.

En risk med tekniken: Tokenism. Om författaren inte aktar sig finns det absolut risk för att det känns krystat när man byter hudfärg eller kön eller sexualitet på spelledarpersoner. Det här kräver viss fingertoppskänsla. Jag är definitivt inte bäst på det här; jag brukar ta hjälp av mina korrläsare för att fila ner onödigt krystade formuleringar och så. Jag kommer att skriva mer om tokenism framöver, men i det här sammanhanget handlar det alltså om att någon eller några karaktärer enbart får vara med i kraft av sin hudfärg. Ni vet, uppsättningar av typen "En ledare, en nörd, en krigare, en svart kille och en tjej". Där alltså de första tre definieras utifrån vad de tillför gruppen, medan de två senare definieras huvudsakligen genom sin hudfärg eller sitt kön. Jag kommer att skriva om stereotypisering framöver.

En teknik som (jag tror) inte fungerar: Inte beskriva saker. Med risk för att vara lite mer "neggig" så skulle jag vilja skriva lite om en teknik som ibland används, och vilka problem jag upplever med den. Den brukar användas i välvilja och fungerar säkerligen bra i de produkter den används, men jag tycker att den riskerar att missa målet. Det handlar alltså om att helt enkelt inte bestämma saker om sina rollpersoner. Jag har till exempel hört exempel på äventyr där spelledarpersoner och färdigskapade rollpersoner inte könas; dvs att deras könsidentitet/könsmarkörer (vad de identifierar sig som/vad de upplevs som... Undras om inte den där parlören får bli nästa grej) inte beskrivs. Fördelen är att spelledaren blir fri(are) att bestämma könet på spelledarpersonerna och kan fylla hela sin grupp med kvinnor och ickebinära. Nackdelen, som jag ser det, är att de flesta spelledare antagligen kommer att göra de flesta till män och enbart låta de SLP:er vars övriga egenskaper upplevs som "kvinnliga" vara kvinnor. Det vill säga, i spelgrupper som redan anstränger sig för att vara inkluderande så funkar det bra, men i de grupper som inte tänker så mycket på representation så blir det mest exakt samma normer som vanligt.

Leon

Leo carcion
Jag föredrar TPK framför PK...

Mer seriöst - väl skrivet. Om man skriver spel eller äventyr bara måste man tänka runt normer och klichéer - de går inte att undivka och det är vad man gör med dem som gör spelet intressant eller inte

.113

Swashbuckler
Team party kill?

Krank, jag gillade inte vissa sätt du skrev på i tidigare trådar men det här tycker jag verkar skitbra! Bra, konstruktivt och intressant. Keep it up!

Lupus Maximus

Tekniker
Sådant här gillar jag. Konkreta råd om vad man kan göra för att göra det bättre, och även om man väljer att inte använda det så blir det medvetna val istället för gammal (o-)vana.

Mundo

Myrmidon
Tycker det här är jättebra skrivet.
Jag har sagt det förut till dig (någonstans) och mitt enda klagomål är att du kallar det PK. PK är en negativ term som folk som INTE gillar vad du skriver använder. Bättre vore att kalla det jämställdshets-guide eller whatever. Man kan så klart argumentera att man vill plocka upp PK-termen och använda den som en slags badge för att retas med folk som inte gillar den termen, men ändå.

Minitips på vad det gäller sexualitet är att det är enkelt att skriva vem karaktären är i relation med. Det kan kännas lite forcerat att skriva att någon är homo/bi eller whatever-sexual i en text utan att det blir just "det här skriver jag för att det inte tillhör normen".
Exempel A: Olof är homosexuell.
Skriv snarare
Exempel B: Olof är gift med Sven.

Då blir det ofta snyggare om man skriver typ "X är ihop med Y" eller "X är känd för att ragga på Y när de är ute på barer". Det kräver ju dock att man har en flytande text och inte ett "rut-system" av typen "Längd: Ögonfärg: Jobb: Sexualitet" etc.

Lupus Maximus

Tekniker
Mundo;n143578 said:
Skriv snarare
Själv tycker jag det beror på rollspel. I säg Noir, där homofobin är stark, kanske Olof är gift med Stina och har två barn med henne. Men han var tvungen att tänka på sin hemliga kärlek Sven varje gång han skall vara intim med hustrun.

Men å andra sidan, man kan spela på normen också. Att det är först i detaljtexten man får reda på vad han egentligen känner, och låta folk komma på sig själva om att de har haft en förutfattad mening då de såg fru + 2 barn.

krank

Att man inte behöver skriva typ "SEXUALITET: HOMO" är helt rätt och nåt jag ska komplettera texten med vad det lider. Detsamma gäller ju det andra. Sedan tycker jag att man i sina egna anteckningar kan se till att notera sexualitet separat mest för att kunna se hur många homosexuella man har etc, men den sortens huvudräkning och bokföring kommer det mer om när jag pratar representation...

Lukas

Mannen i Gult
Mundo;n143578 said:
Skriv snarare
Men det gör det svårare att visa upp till exempel asexuella som ändå har en relation med någon annan.

krank

Lukas;n143587 said:
Men det gör det svårare att visa upp till exempel asexuella som ändå har en relation med någon annan.
"X har ett platonskt giftemål med Y" kanske?

Eller mer pang-på: "X är asexuell och gift med sin älskade maka Y. De har tre barn."

Kanske?

Mundo

Myrmidon
krank;n143589 said:
"X har ett platonskt giftemål med Y" kanske?

Eller mer pang-på: "X är asexuell och gift med din älskade maka Y. De har tre barn."

Kanske?
WTF?! Är han gift med min maka?!

Men ja, så svårt blir det inte även om de är asexuella.

Lukas

Mannen i Gult
Mundo;n143593 said:
WTF?! Är han gift med min maka?!

Men ja, så svårt blir det inte även om de är asexuella.

Well okej då jag erkänner att jag hade fel

Robert

Warrior
Lupus Maximus;n143582 said:
Själv tycker jag det beror på rollspel. I säg Noir, där homofobin är stark, kanske Olof är gift med Stina och har två barn med henne. Men han var tvungen att tänka på sin hemliga kärlek Sven varje gång han skall vara intim med hustrun.

Men å andra sidan, man kan spela på normen också. Att det är först i detaljtexten man får reda på vad han egentligen känner, och låta folk komma på sig själva om att de har haft en förutfattad mening då de såg fru + 2 barn.
Kan det inte finnas ett värde i att skriva SEXUALITET: HOMO bland andra egenskaper? Speciellt i ett spelvärld som Noir där våra världs orättvisor omsätts till underhållning och faktiskt underblåser den gällande normen? Det blir ju lättare att återfalla i normerna då och att vara tydlig är väl inte fel? Dessutom blir det en omständighet som är reell i det att attraktion är en viktig ingrediens i Noir om något man bör hålla koll på rent berättarmässigt.

krank

Förslag på komplettering till texten:
Detta kan givetvis göras på olika sätt beroende på rollspel och sammanhang; ibland är det lämpligt att ha en tydlig ruta med "SEXUALITET: HOMO" bland övriga egenskaper och siffror, ibland är det lämpligare att lägga informationen i löptext. Sexualitet kan till exempel beskrivas underförstått i form av nuvarande eller tidigare förhållanden eller genom strävanden (till exempel i form av obesvarad kärlek). Huvudsaken är att det inte bara är det som avviker från normen som beskrivs.​

Mundo

Myrmidon
Lupus Maximus;n143582 said:

Jag hade tyckt det var najs att läsa en en beskrivning av Olof, hans fru och hans två barn, vilket jobb han har, var de brukar åka på semester eller whatever... Och sen i sista meningen läsa att Olof egentligen inte älskar Stina (även om han tycker om henne som en vän) utan han älskar egentligen Sven.

krank

Tillägg:

En teknik: Upp- och nedvända världen. Den här tekniken fungerar definitivt inte för alla rollspel, men kan antingen fungera som centralt koncept eller extra konceptuell krydda till ett spel som mest handlar om något annat. Den går i korthet ut på att man i texten etablerar en alternativ norm, en mot-norm, och sedan beskriver SLP:er och andra enbart genom de sätt de avviker från denna nya norm. Jag läser just nu Alastair Reynolds Blue Remembered Earth, som använder afrika som norm istället för den mer traditionella västvärlden. Huvudpersonernas hudfärg nämns aldrig, däremot beskrivs hudfärg för personer som inte är svarta (såvitt jag sett hittills), vilket skapar en intressant effekt. Afrikanska nyheter beskrivs innan andra, afrikansk historia är den självklart centrala, och så vidare. Det är svårt att använda den här tekniken för alla tänkbara aspekter av vårt samhälles norm samtidigt, men för enskilda egenskaper kan det vara intressant. Man skulle till exempel låta spelet utspela sig i ett universum där normen var homosexuell och där författaren därmed explicit beskriver sexualiteten hos heterosexuella och bi/pansexuella men aldrig hos homosexuella.

Mundo

Myrmidon
krank;n144021 said:
Man skulle till exempel låta spelet utspela sig i ett universum där normen var homosexuell och där författaren därmed explicit beskriver sexualiteten hos heterosexuella och bi/pansexuella men aldrig hos homosexuella.
Jag skapade faktiskt en Ö-nation till ett rollspel där homosexualitet/bisexualitet var normen. På grund av över-population så hade de religiösa och världsliga ledarna bestämt sig för att total-kontrollera reproduktion genom att klyva samhället i två, ned till sista smulan (givetvis under en väldigt lång period, med steg efter steg efter steg). Män bor i en ände av staden, kvinnor i den andra. Besöksförbud såvida det inte görs tillsammans med en representant från stat/kyrka och män och kvinnor träffas normalt sätt i princip bara för att reproducera under rituella former.

Istället här män partnerskap med män och kvinnor med kvinnor på vardera sidan av staden. Var lite extra underhållande att skriva om hur heterosexuella inte bara ansågs skumma, de ansågs direkt skadliga mot samhället.

krank

Mundo;n143578 said:
Tycker det här är jättebra skrivet.
Jag har sagt det förut till dig (någonstans) och mitt enda klagomål är att du kallar det PK. PK är en negativ term som folk som INTE gillar vad du skriver använder. Bättre vore att kalla det jämställdshets-guide eller whatever. Man kan så klart argumentera att man vill plocka upp PK-termen och använda den som en slags badge för att retas med folk som inte gillar den termen, men ändå.
Såhär tänker jag:
1) Jag retas gärna med personer som ser PK som en riktig grej och som ett, du vet, Verkligt Samhällsproblem.
2) Nästan allting som de personerna brukar beteckna som "PK" eller "social justice" etc brukar vara saker jag tycker är ganska bra, så egentligen har jag inget emot att kallas PK.
3) Följer av 2) - jag skulle gärna reclaima PK-termen och göra den till något positivt, något man kan vara stolt över.
4) De här trådarna är till för personer som är åtminstone litegrann nyfikna på hur man kan arbeta med inkludering och representation och andra saker som brukar kallas PK, så jag tänker att termen skrämmer bort de som ändå antagligen inte skulle uppskatta innehållet. Vilket är en feature, inte en bugg.

Mundo

Myrmidon
krank;n144037 said:
En teknik: Räkna huvuden. ~Snippet~

En risk med tekniken: Tokenism. ~Snippet~
De här två är ju de som helt klart har lättast för att clasha. I princip själva idéen med att "räkna huvuden" är det som har lätt till många tokens gissar jag på, helt utan någon källa, för sån är jag. Så kändes det iallafall när jag kollade tillbaka på tecknade serier som jag såg när jag var liten.

En lösning som jag har (försökt) använda mig av är att du skapar SLPn utifrån deras egenskaper och motiv och inte bryr sig om kön/ålder/etnicitet alls.

Exempel:
I byn Vuldivur finns ett hyrsvärd som är ökänt för att dricka och slåss. Detta hyrsvärd står sig neutral till rollpersonerna, och deras handlingar kommer att avgöra huruvida hyrsvärdet muckar gräl med dem, bjuder in dem för att bli tankade och snacka skit eller kanske till och med hjälper dem på deras äventyr. Hyrsvärdet har en ganska hård och kall utsida men har en svag punkt för sjuka barn efter att dennes syskon gick bort i pesten när de var små.

Skriv sådär om ett gäng av dina SLP:er. Sen efteråt kan du slänga in "Det är en medelålders vit kvinna". Då har du ganska snabbt undvikit att det blir en token-karaktär, för när du skrev karaktären tänkte du inte i ålder/kön/hudfärg/whatever, du tänkte endast på deras agens och kompetens.

Alla SLPer funkar inte det här på, såklart. Om ett land har en kung och en drottning så blir det lite svårt att skriva de karaktärerna utan kön, men säg att du skriver dina SLP, typ fjorton stycken. Av dem har sju stycken ett bestämt kön/ålder/etnicitet/whatever, för du har redan tänkt på de karaktärerna sen tidigare/det passar settingen/whatever. Men de övriga karaktärerna kan skapas såhär och då blir de väldigt användbara om du vill räkna huvuden.

Sitter du med det här hyrsvärdet i sluttampen och samtidigt inser att det saknas folk i medelåldern som är kvinnor då är det ganska lätt att slänga in det där och det känns mycket mindre forcerat än att sitta i elfte timmen och säga "Faaan! Jag har inga svarta i mitt rollspel! Snabbt, släng in en SLP som knappt har någon inverkan ändå eftersom jag skapade dem nu. Phew! Fixat!"