Nekromanti HP hur förklaras dom

Igge

Veteran
Det är självklart att en 80 hp fighter som tar tio poäng skada inte påverkas lika mycket som om en 12 hp fighter tappar 10 hp, men hur beskriver ni det när ni spelleder? Jag beskriver det som att högnivåkaratären blir pressad och att slaget känns, men inte att dom tar någon egentlig skada. Sår och blodvite uppstår inte förrän dom kommit under ca 20 hp.

Hur gör ni?

Igge

Feliath

Swashbuckler
Jag brukar bedöma hur stor procent av sin max-HP en rollperson ligger på, och avgöra därifrån hur spöad han är deskriptivt sett. Jag har ingen fast skala eller bedömningssätt, jag använder det bara som riktlinje.

/Feliath

Vindhand

Myrmidon
inte

IMHO är de så totalt absurda att de inte förtjänar något försök till realistisk förklaring. Det är nog enklast att se det som en mystisk energi som hindrar en från att faktiskt bli skadad. När hp går så lågt att man faktiskt får några negativa effekter av det; DÅ har man blivit skadad. Innan dess studsar svärden och magin mest på grönskimrande ljus, rustningar eller seniga muskler, beroende på vad som passar bäst :)

Det funkar utmärkt och känns mycket bättre. Varför låtsas att det är rimligare än det egentligen är?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Se Die Hard ...

McClane har massor av HP och åker på massor av däng stup i kvarten men han kommer aldrig ner på noll HP och fortsätter därför att fungera som vanligt (bortsett från att han har –2 på alla färdigheter och manövrer som kräver att man använder fötterna). Däremot är han blåslagen, blodig, skitig, svettig och har trasiga kläder.

Så tycker jag att HP-förlust bör beskrivas – skärsår, blåmärken &c. – ända tills HP faller under noll. Då är det plötsligt allvar – inre blödningar, brutna ben, skallfrakturer &c.

Vindhand

Myrmidon
Re: Se Die Hard ...

McClane har massor av HP och åker på massor av däng stup i kvarten men han kommer aldrig ner på noll HP och fortsätter därför att fungera som vanligt (bortsett från att han har ?2 på alla färdigheter och manövrer som kräver att man använder fötterna). Däremot är han blåslagen, blodig, skitig, svettig och har trasiga kläder.

till saken hör att McClane anstränger sig ganska hårt för att inte skadas. Han flyr rätt mycket t.ex. Om man nu kan lita på sina många HP, varför inte anfalla istället? Han agerar ju som om kulorna var farliga, trots att de borde studsa från hans tålighetsabstraktion (hp).

Vissa ställen i filmen (om jag inte kommer ihåg fel) så är han helt passiv bara för att någon riktar en ynka pistol mot honom. När man är så nära pistolmannen så borde man ju lätt klara av det fåtal kulor som killen hinner få iväg när man anfaller. Varför är han rädd?

IMHO verkar det mer som om vapen faktiskt är farliga och att en _träff_ faktiskt skulle kunna sänka honom (snarare än bara ladda ur hans mystiska kraftfält).

EchoFive

Veteran

"Vissa ställen i filmen (om jag inte kommer ihåg fel) så är han helt passiv bara för att någon riktar en ynka pistol mot honom. När man är så nära pistolmannen så borde man ju lätt klara av det fåtal kulor som killen hinner få iväg när man anfaller. Varför är han rädd?"

Därför att pistoler gör 6d10 i skada och har en threat range på 16-20/x4?

Vindhand

Myrmidon

Därför att pistoler gör 6d10 i skada och har en threat range på 16-20/x4?

I så fall borde han ju dö om man skjuter på honom, inte få de skrubbsår och skråmor som han får i filmen...

Om man tittar på d20-referensdokumentet borde en automatpistol f.ö. göra 1d10 skada, ha vanlig threat-range (20) och x3-critical... inget för en stor stark polis att vara nervig över :gremsmile:

Eksem

Champion

Suck, rollpersonen är ju inte medveten om sådana saker. Han måste ju förutsätta att pistolen i fråga kanske är förtrollad t.ex.

Dante

Staff member
Han är rädd om sina HP ...

... eftersom han vet att i nutiden finns inga Potions of Healing såklart.

Man kan lita på sina många HP – tills de tar slut. En fighter som normalt har 80 HP men nu är nere på 5 bör vara jäkligt försiktig om en goblin siktar på honom med ett armborst.

För övrigt trodde jag att mitt inlägg handlade om hur jag tycker att HP-förluster bör beskrivas – inte om huruvida HP-systemet är bra eller dåligt eller om vapen i D&D 3e är farliga eller ej.

Jag känner alltså inte att jag behöver rättfärdiga varför manuset i Die Hard inte följer D&D 3e:s naturlagar.

Vindhand

Myrmidon
sorry

För övrigt trodde jag att mitt inlägg handlade om hur jag tycker att HP-förluster bör beskrivas – inte om huruvida HP-systemet är bra eller dåligt eller om vapen i D&D 3e är farliga eller ej.

Jag har sett samma liknelse (med just den filmen) göras fler gånger och har alltid tyckt att den haltat rätt mycket så jag passade på att ifrågasätta den... det kan i.o.f.s. vara litet OT...

Jag känner alltså inte att jag behöver rättfärdiga varför manuset i Die Hard inte följer D&D 3e:s naturlagar.

Det har du naturligtvis rätt i...

Vindhand

Myrmidon

Suck, rollpersonen är ju inte medveten om sådana saker. Han måste ju förutsätta att pistolen i fråga kanske är förtrollad t.ex.

Eftersom det fungerar på samma sätt för alla så borde folk väl lära sig. Om pistoler inte är så farliga i spelvärlden så borde folk inte heller agera som om de vore det. Varför en karaktär skulle anta att det är som i vår värld (som han inte känner till) helt utan anledning förstår jag inte...

Eksem

Champion

Nejnej, han antar inte att det är som i vår värld, han är bara taktisk nog att iskallt räkna med att pistolen är förtrollad =)

Dante

Staff member
Det är lugnt ...

Jag är medveten om att jämförelsen haltar (mycket beroende på att manusförfattaren antagligen inte hade D&D 3e i tankarna när han/hon skrev manus). Däremot tycker jag att Die Hard är ett mycket bra sätt att förklara hur HP-förlust går till i D&D 3e (och även AD&D); man får massor av spö, men utan att kola vippen (eftersom det sker först när HP är på –10).

Att påstå att vapnen bara studsar mot PC:ns hårda muskler ter sig för mig otroligt krystat – varje HP-förlust är en skada (oavsett hur oansenlig skadan är i förhållande till PC:ns normala HP).

chrull

Stockholm Kartell

vilket är ett stort problem. det går inte att rycka fram ett svärd och hota rollpersoner som har mer levels än 3 att göra något.
eftersom det ändå är så lätt att överleva helas eller ressas.

hm. tacka vet jag grim n gritty reglerna.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"Släpp loss, katten, det svänger ju!"

Med risk för att vara årets största tråkmåns, men har det på något sätt undgått någon att D&D3e är ett spel? Ett hjältespel? En abstrakt lek?

Ja, kort och gott en mer komplex variant av Monopol. Ett spel alltså.

"Jag är inte rädd, jag kan flyga!"

Vem det nu var som sa det...

MVH

Magnus

Vindhand

Myrmidon
Re: "Släpp loss, katten, det svänger ju!"

Nej, det har inte helt undgått mig /images/icons/smile.gif
Därför har jag inte heller något behov av att hitta på en "realistisk" rationalisering för vad som är en spelteknisk abstraktion, lika litet som man behöver förklara hur monopols rättsystem funkar...

Vindhand

Myrmidon
Re: Det är lugnt ...

Att påstå att vapnen bara studsar mot PC:ns hårda muskler ter sig för mig otroligt krystat ? varje HP-förlust är en skada (oavsett hur oansenlig skadan är i förhållande till PC:ns normala HP).

Jag har inget emot att man ger folk små dekorativa skråmor som visar att de fått litet stryk... USS Enterprise brukar ju också få dessa små skadeindikatorer (terminaler som sprutar gnistor, lampor som slocknar o.s.v...) trots att den egentliga skadan gjots på det omgivande kraftfältet.

Det är IMHO svårt att se resultatet av de flesta anfall i D&D som egentlig _skada_. De har ingen negativ inverkan på ens förmåga att agera t.ex.
Jag har personligen lättare att slå mig till ro med att det är ett mystiskt kraftfält, det förklarar även varför det krävs så mycket mer magi för att bota en hög-level karaktär jämfört med en nybörjare även om båda bara har skråmor (relativt sett; kanske 20 resp. 2 hp förlorade)... Magin återuppladdar helt enkelt det mystiska kraftfältet.