Nekromanti HTPC-mjukvara?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjao, jag sitter och velar över vilken mjukvara jag ska köra i min nyligen ihopsatta budget-HTPC.

De flesta media center-lösningar jag testat har ett par i mina ögon graverande nackdelar - framförallt verkar de flesta anta att man dels har all sin musik på en enda enhet, i en enda katalog, och dels att man inte brukar stoppa in USB-minnen eller liknande med musik eller film. Således håller de på och indexerar och har sig med interna databaser och liknande. Och flera av dem har ganska gräsligt interface och HDTV-stöd/fokus.

Jag behöver inget HD-stöd, för jag har ingen HDTV.

Min musik får gärna indexeras, men jag vill kunna stoppa in ett USB-minne och då ska det kunna spelas upp automatiskt, utan att jag lägger till det förbaskade usb-minnet till nån lista manuellt och övertalar hela alltet att indexera om sig.

Det gör inget om mina filmer indexeras, så länge det är OK att de ligger på en massa DVD-skivor. Och så länge det inte märks utan körs som en lågprioriterad process i bakgrunden (men som gärna säger till när den arbertar och när den är klar).

Helst ska Ubuntu/Linux kunna ligga i grunden, eftersom jag försöker göra mig av med mitt Windowsberoende så långt som möjligt.

Helst ska det vara snålt med mina systemresurser, för det finns bara 768 i RAM och en 1.5ghz AMD-processor i den här lådan. Det finns ett Nvidiakort också, som är rätt OK. 128 mb grafikminne.

Eye candy får det gärna finnas, så länge ovanstående hålls i sinnet. Bonuspoäng om allt ovanstående funkar, och att det dessutom finns stöd för album art till musik och annat skojjigt.

Som de flesta av er kanske vet vid det här laget så är jag inte rädd att kavla upp ärmarna vad gäller mjukvaromek, jag har många års erfarenhet av att modda Windows till oigenkännlighet och betraktar mig som rätt kompetent på Linuxsystem också.

Det bästa alternativet jag hittat hittills är att köra en lätt moddad variant av Xubuntu där en massa onödig skit tagits bort, och där man automatiskt loggas in och kör XBMC, linuxversionen (XBMC = före detta X-box Media Cente4r, som nu portats till Linux och Windows). Jag har testat Entertainer, MediaPortal, MythTV, Elisa, XBMC och My Media System. Har sneglat mot MeediOS, men det ser ut att indexera lite för mycket.