Nekromanti Hugget som stucket

PVC

Veteran
Just nu håller jag på med sammanställningen av åratals oordnade anteckningar för mitt rollspel som tragiskt nog inte ens har något namn :gremfrown:. Detta till trots har det nu blivit dags att pedagogiskt beskriva steg för steg hur man skapar en rollperson. Då stötte jag på ett problem.

Meningen är att mina regler ska kunna användas till många olika världar och historier så jag vill inte mixa ihop det för mycket med min egen påhittade värld som från början var reglernas ursprung och där allt bara är allmänt konstigt:gremgrin:. Nu är det nödvändigt att använda sig av sådana begrepp som folkslag och de modifikationer dessa medför och då verkar det bara jobbigt att använda mitt egna system. Frågan lyder så här. Ska jag använda det systemet som reglerna först utformades för eller kanske försöka koka ihop det med det mer välkända Drakar och Demoner-stuket (model alver och dvärgar som jag föresten tycker har tjatats ut).

Ytterligare en möjlighet som jag är villig att överväga är att göra någonting som är mer historiskt korrekt. I det här fallet är reglerna anpassade för en tidsepok likvärding med senantiken innehållandes romare och greker. Med en kraftansträngning kanske jag kan få in det hela på ett snyggt och smidigt sätt. Mitt egenkomponerade system känns lite för starkt i kontrast till reglerna och därför drar jag mig för att använda det. Vill inte direkt ha kommentarer om varför jag hittar på så underliga och groteska saker. :gremwink:

Således har jag hamnat i ett dödläge och tvingas be de allvetande om råd. Vilken modell ska jag använda mig av? För mig är det som rubriken säger hugget som stucket. Det jag vill veta är vilket som skulle får bäst respons och vara mest öppet så att man inte låser sig fast när man läser och tycker att jag skrivit skitdumt.

Rising

Vila i frid
Ska jag använda det systemet som reglerna först utformades för
Tummen upp. Regler som passar ihop med specifika världar är bra.

eller kanske försöka koka ihop det med det mer välkända Drakar och Demoner-stuket (model alver och dvärgar som jag föresten tycker har tjatats ut).
Tummen ner. Förstås. Inte för att jag skulle ogilla konventionell fjantasy (det gör jag inte), utan för att man aldrig ska kompromissa med ens visioner bara för att tilltala en större publik. Dessutom hör man ju på dig att du inte vill gå den här vägen, och det är det viktigaste skälet av alla.

Ytterligare en möjlighet som jag är villig att överväga är att göra någonting som är mer historiskt korrekt.
Historiskt korrekta folkslag? Från antiken? Menar du spartaner och romare och galler och sånt? Är det verkligen så stor skillnad regelmässigt på sådana? Kan man inte bara låta de vara "människor" bara, och sedan fokusera på de kulturella skillnaderna mellan dem?

---

Om du verkligen vill ha ett regelsystem som ska kunna användas till allt så föreslår jag annars att du tar bort alla regelpaket.

Alltså; i vissa spel skaffar man sig yrken som särskilda regelpaket, eller hur? Men i andra spel så skaffar man sig de färdigheter man vill ha, bara, och så kan man vara vilket yrke man vill. Du skulle kunna tillämpa samma devis angående folkslagen. Strunta i regelpaketen, och låt det istället få avgöras av settingen man spelar. Vill man spela med Tolkien-alver? Okej, då gör man sig sådana. Kommer man överrens om att spela i en värld där det finns massor med tomtar - och där dessa skall bete sig ungefär som javas? Okej, då kör man på det. Enkelt, penkelt.

PVC

Veteran
Historiskt korrekta folkslag? Från antiken? Menar du spartaner och romare och galler och sånt? Är det verkligen så stor skillnad regelmässigt på sådana? Kan man inte bara låta de vara "människor" bara, och sedan fokusera på de kulturella skillnaderna mellan dem?
Som jag skrev var det en möjlghet jag skulle kunna överväga. Jag har ärligt talat inte gått in och tittat i detalj på hur sådana saker skulle kunna fungera rent praktiskt. Jag tänkte helt enkelt att den genomgåede regeltypen kanske skulle faramgå tydligare om det fanns någonting alla kunde relatera till på ett närmare sätt än mitt eget "makebelieve".

Dessutom vill jag ge en följdfråga angående regelpaket och hur man håller sig objektiv med regler. Är det olämpligt att ge exempel från en värld och sedan ge en uttrycklig förklaring för hur reglerna kan generaliseras om man väljer att spela i en annan?

Rising

Vila i frid
Dessutom vill jag ge en följdfråga angående regelpaket och hur man håller sig objektiv med regler. Är det olämpligt att ge exempel från en värld och sedan ge en uttrycklig förklaring för hur reglerna kan generaliseras om man väljer att spela i en annan?
Näh, det är inte olämpligt. Det låter bra, tycker jag. Fast av praktiska skäl tycker jag det är ännu bättre om reglerna i sig är generaliserade och att det sedan finns ett tillägg (ett extra dokument eller ett extra kapitel) som är världsbundet. För; om man inte vill använda världen så är det ju rätt jobbigt att inte kunna lägga undan eller bläddra förbi världsinformationen till den värld man inte vill spela i.