Nekromanti Hum... Angånde äventyr/Kampjaner

Rickard

Urverk speldesign
ag gillar att göra äventyr där rollpersonerna är en del av vardagen, men som till sist snubblar över något eller råkar dras in i något som växer sig till någonting stort.. Jag gillar även att slänga in saker i mindre, jordnära äventyr som får konsekvens i det stora episka.. På min DoD-hemsida http://dod.slurk.cjb.net kan du finna ett äventyr som jag skrivit ihop från anteckningar (det är ändå rätt löst skrivet).. Det följer just den banan.. Jag hade inget speciellt mål när vi spelade under flera omgångar och det mynnade ut i något övernaturligt.. Till nybörjarrollspelet Fanatasy Light jag gjort, så hade jag tänkt göra ett episkt äventyr som anknyter till en plats i introduktionsäventyret..

Att bara spela episkt, visst det kan vara kul, men blir lite tradigt i längden.. Det är som att se Futurama-avsnitt 25 timmar på ett dygn.. Man tröttnar på det och vill gärna göra något annat emellan.. Själv gillar jag spelgruppen som vi är i nu.. Vi spelar så många olika rollspel (5-7 stycken på två spelledare) att varje rollspel innebär en spelstil.. Vill vi spela episkt tar vi till DoD, vill vi spela lättfattat action så blir det Star Wars, vill vi spela noir blir det Mutant Chronicles, skräck och ledtrådar Call of Cthulhu, actionröj Fung Shui.. Då kan man variera sitt spelande och spelledande.. Ibland kan spelledaren dessutom överraska genom att kanske spela en helt annan spelstil än vad vi egentligen brukar göra i just det rollspelet..

Förresten.. Här är en till som rekommenderar triologin "Allt är guld som glimmar" av Mikael Grün..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det har dykt upp trevligt folk här på DoD-forumet på sistone

Kheldar

Veteran
Enligt mina erfarenheter som både spelare och spelledare ett bra tag nu, är att nyckeln till en episk, lång och varierande kampanj är uppfinningsrika och (relativt) intrigrika rollspersonbakgrunder. Det är också smidigt om bakgrundshistorier lämnar plats åt spelledaren att fylla i.

Som många andra menar är det svårt att publicera ett äventyr på nätet som passar alla spelgrupper. Vissa kan tycka "Äh, det äventyret är alldeles för alldagligt", för det handlar om en kidnappning, ett monster i en skog, ett enklare mordfall, etc. Det är långt mycket enklare (och roligare) att bygga ett äventyr på de olika rollpersonernas bakgrunder, och det ger oftast spelarna lite mer motivation till att lösa gåtorna. En möjlighet till att få ett svar rörande sitt förflutna är långt mer motiverande än 400 guldmynt. Nu säger jag inte att "vanliga" äventyr är på något sätt tråkiga, för dom kan vara otroligt underhållande om man blandar in dom i större kampanjer. Om jag bestämmer mig för att spelleda ett äventyr jag funnit på nätet, brukar jag så gott som alltid tvinna ihop delar av det med karaktärernas bakgrunder på ett eller annat sätt.

I vår spelgrupp brukar vi oftast fila ett par veckor på våra respektive rollpersoner, och sedan ge spelledaren utkast som denne ibland vill redigera eller har andra synpunkter på. Sedan får spelledaren så mycket tid han/hon behöver och
efter ett tag har man en början på en kampanj, klar att spelas. Man kan också få väldigt intressanta relationer mellan vissa av rollpersonerna genom sammantvinnade bakgrunder - för själva rollspelskänslan beror en hel del på just relationerna karaktärerna emellan.

- Kheldar