Okej, jag sitter och snickrar på ett litet äventyr som jag tänkt utsätta mina spelare för på lördag (24:e).
De har visserligen ett par trådar kvar att nysta i från tidigare äventyr men jag gillar att ge spelarna olika saker att prioritera.
Nå, grunden är: SLP-tjej som bor med dem blir kidnappad av sin familj.
Familjen ogillar alfor (alltså folk med superkrafter). Tjejen, Jenny Sparks, är alfa (elektricitet, förvånande nog. Also teknokinesi). De är medlemmar i alfahatarorganisationen Humans First.
Komplikation: Jenny kidnappades från ett galleri där hon ställt ut tavlor. Tavlorna var målade med ettor och nollor, som i själva verket är en bit data som rollpersonerna tror att de förstörde men som levt kvar i henne. En annan SLP stal tavlorna och tänker sälja dem vidare i utbyte mot beskydd (för er som läst grundboken: Mirrorshades passade på att stjäla tavlorna, tänker sälja dem till Theresa Power, men det visar sig att den Theresa hon pratat med i själva verket är Mr. Gray, formförändraren som också låtsas vara Chicagos borgmästare).
Komplikationen tänkte jag slänga in mot slutet, som ett avslut alt. utveckla till att bli "nästa äventyr".
Men... Hur skriver man ett kidnappningsäventyr utan att det degenererar till att bara bli en massa strid? Mitt skräckscenario här är att rollpersonerna genomför en räd mot en compound fylld av fanatiska survivalister nånstans...
Så jag skulle vilja ha det mer "följa ledtrådar" / "räkna ut vem som ljuger", helst.
Har ni erfarenhet av att bygga äventyr på kidnappningstema? Vad funkar, vad funkar dåligt?
De har visserligen ett par trådar kvar att nysta i från tidigare äventyr men jag gillar att ge spelarna olika saker att prioritera.
Nå, grunden är: SLP-tjej som bor med dem blir kidnappad av sin familj.
Familjen ogillar alfor (alltså folk med superkrafter). Tjejen, Jenny Sparks, är alfa (elektricitet, förvånande nog. Also teknokinesi). De är medlemmar i alfahatarorganisationen Humans First.
Komplikation: Jenny kidnappades från ett galleri där hon ställt ut tavlor. Tavlorna var målade med ettor och nollor, som i själva verket är en bit data som rollpersonerna tror att de förstörde men som levt kvar i henne. En annan SLP stal tavlorna och tänker sälja dem vidare i utbyte mot beskydd (för er som läst grundboken: Mirrorshades passade på att stjäla tavlorna, tänker sälja dem till Theresa Power, men det visar sig att den Theresa hon pratat med i själva verket är Mr. Gray, formförändraren som också låtsas vara Chicagos borgmästare).
Komplikationen tänkte jag slänga in mot slutet, som ett avslut alt. utveckla till att bli "nästa äventyr".
Men... Hur skriver man ett kidnappningsäventyr utan att det degenererar till att bara bli en massa strid? Mitt skräckscenario här är att rollpersonerna genomför en räd mot en compound fylld av fanatiska survivalister nånstans...
Så jag skulle vilja ha det mer "följa ledtrådar" / "räkna ut vem som ljuger", helst.
Har ni erfarenhet av att bygga äventyr på kidnappningstema? Vad funkar, vad funkar dåligt?