Jag behöver komma igång med äventyrsbyggandet till min More than Humankampanj igen.
Allt i det här inlägget är spoiler, så då gör jag såhär:
Allt i det här inlägget är spoiler, så då gör jag såhär:
Den grundplåt jag har är:
- Det är 1987, Chicago har förvandlats till en katastrofzon av något som föll från himlen, etc.
- Rollpersonerna har en bas, som är en gammal militärsilo. De bor där med ett gäng andra personer med superkrafter.
- I föregående äventyr fick de veta att det finns en alfa (person med superkrafter) som är en mäktig telepat och som har folk efter sig. Det blev en del diskussioner om telepater och hur farliga de är.
Det jag har tänkt är:
- Ansible, som alfan heter, bor i ett rätt vanligt bostadsområde. Har pojkvän, som varit otrogen.
- När hon får veta blir hon asförbannad, aktiverar sina krafter i ren reflex... men har inte kontroll över dem alls. Pojkvännen blir en grönsak.
- En av de som är ute efter Ansible är den hemliga, högteknologiska organisationen CORE, som rollpersonerna vet utnyttjar alfor för att driva sin tech.
Jag har i ärlighetens namn inte kommit så mycket längre än så. Jag har en out-of-control telepat, en jagande organisation, rollpersoner som inte är riktigt helsäkra på var de står i hela telepatfrågan.
Det jag funderar över är vad jag brukar kalla "hinder": Vad hindrar rollpersonerna från att bara stävla in, rädda eller skjuta telepaten, gå därifrån?
Jag har nåtslags vag tanke om att alfan Ansible tagit över värdkroppen helt och just nu skyddar dess psyke från att fatta vad den gjort mot pojkvännen. Att det alltså finns typ två medvetanden i telepaten.
Jag har också en tanke om att alla i kvarteret påverkats. Kanske saknar de tid? Kanske sitter de bara och upprepar samma handling om och om och om igen?
Om vi bortser från det tråkiga och billiga "slagsmål mot CORE"- alternativet, vad ser ni för tänkbara hinder, delproblem, intressanta aspekter i det här?
- Det är 1987, Chicago har förvandlats till en katastrofzon av något som föll från himlen, etc.
- Rollpersonerna har en bas, som är en gammal militärsilo. De bor där med ett gäng andra personer med superkrafter.
- I föregående äventyr fick de veta att det finns en alfa (person med superkrafter) som är en mäktig telepat och som har folk efter sig. Det blev en del diskussioner om telepater och hur farliga de är.
Det jag har tänkt är:
- Ansible, som alfan heter, bor i ett rätt vanligt bostadsområde. Har pojkvän, som varit otrogen.
- När hon får veta blir hon asförbannad, aktiverar sina krafter i ren reflex... men har inte kontroll över dem alls. Pojkvännen blir en grönsak.
- En av de som är ute efter Ansible är den hemliga, högteknologiska organisationen CORE, som rollpersonerna vet utnyttjar alfor för att driva sin tech.
Jag har i ärlighetens namn inte kommit så mycket längre än så. Jag har en out-of-control telepat, en jagande organisation, rollpersoner som inte är riktigt helsäkra på var de står i hela telepatfrågan.
Det jag funderar över är vad jag brukar kalla "hinder": Vad hindrar rollpersonerna från att bara stävla in, rädda eller skjuta telepaten, gå därifrån?
Jag har nåtslags vag tanke om att alfan Ansible tagit över värdkroppen helt och just nu skyddar dess psyke från att fatta vad den gjort mot pojkvännen. Att det alltså finns typ två medvetanden i telepaten.
Jag har också en tanke om att alla i kvarteret påverkats. Kanske saknar de tid? Kanske sitter de bara och upprepar samma handling om och om och om igen?
Om vi bortser från det tråkiga och billiga "slagsmål mot CORE"- alternativet, vad ser ni för tänkbara hinder, delproblem, intressanta aspekter i det här?