Nekromanti [>Human] - Äventyrshjälp igen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min grupp: Spoilers. Men det vet ni vid det här laget.

Jag och mina spelare körde äventyret "the way you make me feel", det som finns i senaste Fenix, innan sommaren. De kom ur äventyret med en mer eller mindre helt undertryckt Sandra, en fri Ansible, och en telefonbok de snodde med sig från Sandras lägenhet.

Situationen, sammanfattat:

Status för hemligheter: Engine är död, de vet att borgmästaren är en shapeshifter, de har mött både CORE och en av avhopparcellerna på avstånd, de är med i S, de vet inte vad Sektion 12 gräver efter. De vet att Humans First finns. De har skaffat basen, men vet inte speciellt mycket mer om Desolation än att de haft konstiga apokalyptiska drömmar. De vet att det funnits alfor innan första vågen och att regeringen experimenterat på dem.

De är sugna på att jaga efter Ansible, den snormäktiga telepaten, som flydde innan de vaknade. De har Sandras telefonbok, och en tanke om att Sandra kanske inte är helt borta; isåfall skulle man kanske kunna undersöka folket i adressboken.

Det här har jag tänkt hittills, ungefär:
Det visar sig att nån anfallit Sandras bekanta. Det visar sig att "nån" är Mathias Power, den sedan många år försvunne pappan till Theresa Power, som påstods ha dött. Det visar sig att Mathias är en klon och att det finns flera. Det visar sig vara en av Core-avhoppargrupperna, som vill locka fram Ansible och fånga in henne, som haft tillgång till kloner av Mathias. Det visar sig att det finns en annan CORE-avhoppargrupp som är emot den förstas metoder och vill hindra dem, men som inte vill få sina egna händer smutsiga.

Tanken är alltså att rollpersonerna börjar undersöka personerna i telefonboken. En av dem har blivit anfallen (den första de kollar? Den andre? Ska jag bestämma att det alltid är den andre oavsett vem de tar först i boken? Ska jag försöka leda dem till en speciell, som jag på förhand bestämt har blivit anfallen?). Undersökningar i det anfallna huset får RP att tro att det är Mathias (hur? Spår efter hans krafter räcker liksom bara så långt).

Vid ett annat hus (hur hittar rp dit? Hur vet de i vilken ordning CORE-avhopparna jobbar?) ligger folk i bakhåll, medan de skickar in fler Power-kloner.

Men... Förutom frågorna ovan känner jag att det inte alls hänger ihop riktigt. Jag skulle vilja lägga mer vikt kring klonhistorien innan det avslöjas att det rör sig om kloner. Jag har inte den blekaste aning om hur jag ska få in den andra gruppen CORE-avhoppare. Jag får inte riktigt ihop det ännu.

Idéer?

(Jag har en idé om att äventyret efter det här ska vara något slags infiltration av en CORE-bas på jakt efter Mathias Power själv, på uppdrag av kanske Theresa Power. Och där kanske hitta en robotkopia av Doktor Null, han som befann sig ombord på rymdstationen som exploderade i samband med andra vågen. Och att äventyret efter det ska handla om att den robotkopian vill undersöka Sektion 12s utygrävningar under Chicago... Men jag vill ha lite mer kött på benen här först innan jag skriver mer om det.)

EDIT: Kompletterande information:
Ansible/Sandra: Mäktig telepat som nyligen blåst ur skallen på sin pojkvän som slog henne och sedan hamnat i katatoniskt tillstånd pga skuldkänslor. Rollpersonerna tog sin in och "råkade" trycka ner Sandra-delen och släppa loss den mer amoraliska Ansible.

CORE: Mäktig uråldrig organisation som kämpar mot alfor och använder dem för att driva sin tech.

CORE-avhoppare: fyra celler med lite olika agendor som inte upplevde att CORE agerade som de önskade i samband med den andra vågen.

Doktor Null: Känd alfa som "dog" när en okänd entitet slog in i rymdstationen Nova i samband med att den andra vågen av alfor skapades.

Theresa Power: Företagsledare som inte tror att hennes far, superskurken Mathias Power, är död. Påstår sig inte ha några krafter själv. Gillar Ayn Rand.

Mathias Power: Superskurk och internationell affärsman som "dog" för ett antal år sedan. Är i själva verket fånge hos CORE, som använder honom för att driva fjärrstyrbara kloner med kort livslängd. En av CORE-avhoppargrupperna har så alltså i den här plotten lyckats få tag på ett antal sådana kloner.

krank

I nån mån hjälper det att skriva sig ur kreativa blockader...

Kanske kan de vara ute och undersöka någon av personerna på Sandras lista, och höra om någon form av explosion i ett annat område på radion? Då blir det iofs lätt att polisen kanske blandas in, men det kan ju vara ytterligare något att behöva hantera...

Och sen skulle jag kanske behöva något att lägga mellan den platsen och den slutliga "uppgörelsen". Något som har med klonerna att göra, där man ev. kan avslöja först att det är Mathias, och sen att Mathias är en klon... Och kanske även ge ledtråd till var nästa grej blir. Kanske t.om dela upp i två platser? Hmmm...

krank

Man får väl hjälpa sig själv, då...

Tankar:
- Ledtrådarna i den sprängda lägenheten leder till typ ett övergivet hus, eller kanske ett som ska säljas och bara är tomt eller så. Där kan det tänkas finnas teknisk utrustning som använts för att aktivera och möjligen styra klonen, men som nu är saboterad. Kanske finns här också representanter från en annan CORE-avhopparcell som är där och undersöker...
- Jag kom på att det vore rätt coolt om det blev en lite längre grej med Powers vs. CORE. Så jag undrar om inte nästa äventyr ska vara ett anfall mot en facility som inte har Mathias, men däremot någon form av bevis på att han lever eller så... Samt doktor Null-kopian.

Frågan är hur man planterar info om en ny adress utan att bara lägga världens tråkigaste ledtråd, typ ett visitkort eller whatevs. Hm.