Nekromanti [>Human] 80-talsparlör?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, på promenaden till jobbet idag gick jag och funderade på hur mycket språket kan ge en stämning och en känsla. Jag tänker till exempel på M:UA's skrofmål och även China Mievilles ganska speciella sätt att uppfinna eller bygga om ord för att skapa ett målande språk.

Så via den omvägen kom jag på tanken på en språkhandbok för de som besöker 80-talet. Jag tänkte ha med slang och förolämpningar som är specifika för just hela superkrafter-grejen, med nedsättande uttryck för folk med krafter etc, men också, och det är väl här jag behöver mest hjälp, en guide till 80-talsorden.

Vad kallade man saker i slutet av 80-talet? I USA eller Sverige spelar ingen roll, jag tänkte blanda friskt. Vilka uttryck var tidstypiska?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
DEtta är STockholmsrelaterat. Jag rekommenderar läsningar i poptidningen Okej från den tiden. Läs brevspalterna, där kommer du få mycket slang. PMa mig så översätter jag om du inte känner till det. Rekommenderar också filmen Stockholmsnatt.

Det är lunch = Det är lungt
Ges = Tönt
Fräscht = Coolt, snyggt
Banga = strunta i
Knocka på = spöa, slå
Vara på jagen = vara jagad

Återkommer...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag bangar festen på lördag betydde (och betyder) mig veterligen att man hoppar över. Men från början kan det nog betytt det du säger. Lite osäkert faktiskt. DEt kommer ju från tyskan och danskan som betyder "vara rädd för" så ursprungligen kan du ha rätt. Lite osäker som sagt.

Cybot

Mest spelbar
Hmm. Verkar som om den har olika meningar. Kanske beroende på landsdel (i Skåne så är det i alla fall att fega sig).