Nekromanti [>Human] - Andra tryckningen, errata och fixar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det har gått mycket bra för More than Human. När jag skeppat iväg förhandsbokningarna så kommer jag att ha sju exemplar kvar. Det betyder att jag fick iväg typ 60 böcker fram till och med en vecka eller två efter att spelet officiellt släppts. Jag har dessutom ingen aning om hur det går för spelet hos Bokus och Adlbris och andra, men Vulkan meddelar att "det går bra" och det "känns som vårt lager kommer gå åt".

Så; det är alltså dags för en andra tryckning. Jag har just fått tumme upp från Vulkan avseende när fakturor kommer, så jag kan planera allting så jag slipper lägga ut 20 papp samma månad. Jag har såklart ingen aning om marknaden kanske redan är mättad. Kanske blir jag sittande med 100 ex ingen vill ha. Men det får väl vara så, då.

Nå; anledningen till att jag postar är såklart för att jag funderar på vad jag ska fixa i andra tryckningen.

Det jag VET att jag ska göra är:
- Ljusa upp illustrationerna på s. 161, 165, 218, 239, 257, 261 samt omslaget.
- Göra kapitelmarkörerna så långa att de inte kapas när sidorna skärs till.

Några andra saker ni märkt? Är något exempel konstigt? Ligger saker i fel ordning? Fattas information? Jag har mycket goda möjligheter att bygga om spelet inför andra trycket nämligen.

Cybot

Mest spelbar
Överlag var utgåvan mycket snygg och mycket proffsigt gjort.

Det enda som jag kan tänka på är en liten errata där på s.334 så refererar du till alla artister i sidnummerordning, förutom Jeremy Carver, där ordningen går "145, 161 och 137", borde det inte vara "137, 145 och 161".
Ge gärna referenser till dina egna illustrationer också!

Du har även problemet att i uppslagsdelen så rankas hamnar "ä och å" som "efter a" och "ö" som "Efter o". Dvs "täckning" kommer före "telepati" och "förbered" hamnar före "fullträff".

Mindre påpekande, men om du ändå är igång.

krank

Just nu är alltihop ute på provtryck jag har möjlighet att göra justeringar en vända om... lite drygt en och en halv vecka.

Jag ska definitivt kolla på uppslagsdelen. Det måste ju gå att få InDesign att sortera som folk...

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Jag ska definitivt kolla på uppslagsdelen. Det måste ju gå att få InDesign att sortera som folk...
Bland indexverktygen så finns det "Sort Options" vilket ska göra det möjligt att skapa en specialgjord sorteringslista.

Sapient

Swashbuckler
krank said:
Liknande problem hade vi, när vi tryckte handlingar på jobbet för typ två år sedan. Hon som gör layouten åt oss, nämnde något om att det var relaterat till språkinställningarna, men inte några detaljer.

Om du behöver leta, så kanske det är en ledtråd, tänker jag...

krank

Cybot said:
krank said:
Bland indexverktygen så finns det "Sort Options" vilket ska göra det möjligt att skapa en specialgjord sorteringslista.
Det jag gör under Sort Options påverkar tydligen bara hur "rubrikbokstäverna" sorteras. De hamnar minsann i rätt ordning (åäö sist)...

Nåja, jag har manuellt fipplat med allt jag hittade nu iaf.

GnomviD

Heresiark
Jag har läsanteckningar som ligger och väntar på att bli något sorts blogginlägg, så jag kan dela med mig av mina reaktioner vad gäller språket:
Fast språket är gott finns det vissa skönhetsfläckar som stör i alla fall mig. Vissa anglicismer har smugit sig in ("deklarera anfall") och vissa onödiga ord, stavfel och syftningsfel har överlevt korren, men det är nog få för att inte påverka det allmänna intrycket. Genomgående brister är dock två talspråkliga inslag: ett friskt användande av onödiga "så", samt den konsekventa stavningen "tillbaks".
Alla småsaker som överlevt har jag inga anteckningar på, tyvärr, men jag har märkt en del. "Så" och "tillbaks" är de väsentliga grejerna.

(Sen tycker jag egentligen du ska stryka hela egenskapen Övertala, men det är en väl stor ändring.)

krank

Då tar jag och försöker mig på en ninjagenomsökning innan killen på tryckeriet hinner komma åt filen på min dropbox då =)

Search & Replace borde kunna fixa tillbaks->tillbaka.

"Så" vet jag dock inte om jag vågar pilla i; gör en sökning och ser om jag kan ta bort några.

Om du skulle råka notera några specifika syftningsfel etc. framöver får du gärna skriva ner dem, så kan jag försöka fixa.

EDIT: Nu har jag raderat ett par-tre dussin "så" också.

GnomviD

Heresiark
krank said:
"Så" vet jag dock inte om jag vågar pilla i; gör en sökning och ser om jag kan ta bort några.

Om du skulle råka notera några specifika syftningsfel etc. framöver får du gärna skriva ner dem, så kan jag försöka fixa.
De absolut flesta "så" som folk skriver är onödig utfyllnad och kan stryka. En tumregel - som jag just nu är lite för trött för att intyga verkligen stämmer - är att man kan ta bort alla som man inte hade kunnat byta ut till "såpass". Men det är kanske lite väl mycket piller på kort tid (jag upptäckte inte att tråden var gammal när jag postade :gremsmile: ).

Ska se till att sätta en blyertspenna i boken så kan marginalanteckna var jag hittar eventuella fler grejer.

krank

GnomviD said:
Ska se till att sätta en blyertspenna i boken så kan marginalanteckna var jag hittar eventuella fler grejer.
Med lite tur blir det väl en tredje tryckning vad det lider, så det kan nog inte skada.

Andra tryckningen går nog i tryck ganska snart, om inte min kontakt på Vulkan föreslår ytterligare ett provtryck...