En av de saker någon på wrnu lärde mig, och som jag tyckte var väldigt vettigt och har fört vidare till andra vars verk jag korrat, är att man inte ska berätta vad ens spel inte är. "I det här spelet spelar du INTE, som i alla andra fantasyspel som är dåliga allihop, alver och orcher och människor..."
Det blir bara hetsigt, polariserande, och negativt.
Jag har dock ett problem. Jag har upptäckt att de som läser More than Human i flera fall får intrycket av att det är ett spel där man ska kunna skapa vilka krafter och vilka superhjältar som helst. "Men tänk på X", har jag hört flera gånger, där X är en karaktär i Marvel eller DC.
Grejen är ju den att More than Human inte är ett generiskt superhjältespel där du skapar vilken sorts krafter som helst. Det är ett system där du skapar en vanlig människa, som fått krafter som fungerar i enlighet med och är begränsade av vissa regler.
Hur formulerar jag att det är en feature, inte en bugg, att man inte kan skapa alla superkrafter? Att man bör ha koll på kraftkapitlet och veta vad som går innan man hittar på sin kraft? Att systemet ska ge inspiration, snarare än stödja precis vadsomhelst spelaren hittar på?
TL;DR: Jag får intrycket att default-förväntningarna på ett regelsystem med superkrafter är att alla superkrafter ska finnas eller kunna skapas. Hur uttrycker jag att det inte är så, utan att falla i "det här spelet är inte"- fällan?
Det blir bara hetsigt, polariserande, och negativt.
Jag har dock ett problem. Jag har upptäckt att de som läser More than Human i flera fall får intrycket av att det är ett spel där man ska kunna skapa vilka krafter och vilka superhjältar som helst. "Men tänk på X", har jag hört flera gånger, där X är en karaktär i Marvel eller DC.
Grejen är ju den att More than Human inte är ett generiskt superhjältespel där du skapar vilken sorts krafter som helst. Det är ett system där du skapar en vanlig människa, som fått krafter som fungerar i enlighet med och är begränsade av vissa regler.
Hur formulerar jag att det är en feature, inte en bugg, att man inte kan skapa alla superkrafter? Att man bör ha koll på kraftkapitlet och veta vad som går innan man hittar på sin kraft? Att systemet ska ge inspiration, snarare än stödja precis vadsomhelst spelaren hittar på?
TL;DR: Jag får intrycket att default-förväntningarna på ett regelsystem med superkrafter är att alla superkrafter ska finnas eller kunna skapas. Hur uttrycker jag att det inte är så, utan att falla i "det här spelet är inte"- fällan?