Nekromanti [>Human] Att tala om vad spelet inte gör...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det blev väldigt mycket kraft hit och kraft dit i första stycket. Ny variant:

Det som är specifikt för just More than Human är reglerna för att skapa rollpersoner och spelledarpersoner som har övermänskliga krafter. Krafterna byggs upp via ett dynamiskt system där du själv väljer vilka komponenter kraften ska bestå av.

Det går att skapa väldigt många olika krafter med det här systemet, men vi har valt bort en del komponenter och krafter eftersom de passar dåligt med spelets vision. Det finns till exempel inga regler för krafter som låter en rollperson helt ta över och kontrollera andra människor, eftersom vi vill att andra människors tankar och känslor ska vara en osäkerhetsfaktor rollpersonerna inte kan styra över.

Det här spelet handlar inte om superhjältar. Det handlar om människor som på ett eller annat sätt fått övernaturliga krafter och nu tvingas hantera dem. Du kommer inte att kunna skapa varje tänkbar superkraft, för alla tänkbara superkrafter behövs inte för att berätta den sortens berättelse det här systemet ska stödja.

God45

#PrayersForBahakan
Troberg said:
krank said:
Mjo, jag ville testa formuleringen efter att den rekommenderades här i tråden. Men jag håller nog med dig.

Jag är själv ganska förtjust i ordet "bortommänskligt", men jag är osäker på om det egentligen finns som ord, eller om det skulle funka - bortommänskliga krafter? Inte etablerat kanske, men kanske begriper man vad det är ändå?
Eller så summerar man hela spelets premiss i ett ord: omänskliga krafter.
Nice! :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Troberg said:
Eller så summerar man hela spelets premiss i ett ord: omänskliga krafter.
Nice! :gremsmile:
Mjao, kanske... Jag vet inte om jag känner att jag får helt rätt associationer av "omänskliga" dock.