Nekromanti [>Human] - Bättre term för målvärde?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
You know. Chans att lyckas. Just nu heter det "målvärde" i >Human. Oftast är målvärdet ett attribut, men ibland inte (t.ex när man slår skada med sitt vapens Skada och Chock som målvärden).

CL, eller Chans att Lyckas, är ju "klassiskt". Men ligger inte heller riktigt rätt i näven, känner jag.

Någon som har några alternativ?

Recca

Femme Fatale
Re: [>Human] - Det måste finnas ett bättre ord för CL

Chans att lyckas känns intuitivt. Målvärde känns intressant men komplext.

solvebring

Superhero

Handlingsvärde?
Aktionsvärde?
Resolutionsvärde?
Träffvärde?
Totalvärde?
Handlingsumma?
Aktionsumma?
Osv.

/solvebring som gillar -summa av den anledningen att det handlar om det "färdiga" - sluträknade - värdet inför en handling; summan av allt inklusive modifikationer.

krank

Recca said:
Chans att lyckas känns intuitivt.
Blir det inte jobbigt att läsa en massa gånger i en regeltext? Känns lite klumpigt, tycker jag. Och förkortningen CL... jag vet inte, undviker gärna förkortningar...

Möller

Hubert Hortlax

Chans att lyckas är alldeles för överkomplicerad rollspelssvenska. Dessutom passar det sämre för Volts 2T20or än BRPs 1T00. CL i BRP är procenten, eller typ 1-64 av hundra. Volts chans är vad, 2T20 där minst en måste vara minst 7. Inte intuitivt.

Men, jag har inte riktigt något alternativ. »Värde« kanske bara. Har du ett exempel på regeltext där du använder Chans att lyckas? Kanske kan man satsa på att bygga bort det.

Vimes

Sillkung

Jag tycker inte att det är något fel med "målvärde"!

krank

Möller said:
Volts chans är vad, 2T20 där minst en måste vara minst 7.
...eller vad man nu har =)

Möller said:
Men, jag har inte riktigt något alternativ. »Värde« kanske bara. Har du ett exempel på regeltext där du använder Chans att lyckas? Kanske kan man satsa på att bygga bort det.

Tja, de exempel som finns in rak text är ju i original-Volt, som just nu bara finns på engelska. >Humans system är ju mest punktlistor just nu, tills det är färdigt.

Men, lite spridda saker:

On occasion, Target numbers may raise above 20. Every such case is handled by the same rule:

If it is possible to add an even multiplier of 20 (20, 40, 60…) to the die result and still end up below or equal to the target number, do it.
The system rewards tactics that are functional in real life. If you stay too long in a firing position, someone will have time to aim at you. You will want someone to cover you as you advance, to put that pressure on the enemy.

Aimed: If the entire previous Turn was spent Aiming at the target, the weapon's Aimed value is used as the Target number.

Directed: A readied weapon can fire directed shots at any target in the general direction in which it is pointed.

Snap Shot: When the weapon is neither directed nor aimed at the target, the shooter is limited to snap shots.

solvebring

Superhero

solvebring said:
Handlingsvärde?
Aktionsvärde?
Resolutionsvärde?
Träffvärde?
Totalvärde?
Handlingsumma?
Aktionsumma?
Osv.

/solvebring som gillar -summa av den anledningen att det handlar om det "färdiga" - sluträknade - värdet inför en handling; summan av allt inklusive modifikationer.
Hm, Target number är sannerligen svårt att översätta vettigt. Svenskan är så jävla "seg" ibland. :gremtongue:
Träffvärde?
Framgångsvärde?

krank

solvebring said:
Hm, Target number är sannerligen svårt att översätta vettigt. Svenskan är så jävla "seg" ibland. :gremtongue:
Träffvärde?
Framgångsvärde?
Måste nog säga att jag börjar gilla "målvärde" mer och mer, jag =)

solvebring

Superhero

krank said:
solvebring said:
Träffvärde?
Framgångsvärde?
Måste nog säga att jag börjar gilla "målvärde" mer och mer, jag =)
krank säger: "Ju fler dåliga förslag du kommer med desto mer gillar jag mitt eget förslag." :gremwink:

Okej, well, jag tycker mest att det låter som en halvtorr direktöversättning, men så kan det bero på att jag dessutom tänker på sport när jag hör ordet. Fast det funkar, helt klart, det är ju inte direkt några tvivel om vad det betyder. Själv tycker jag att jag fick till det lite halvbra med Framgångsvärde - men smaken är ju som baken. =)

krank

solvebring said:
krank säger: "Ju fler dåliga förslag du kommer med desto mer gillar jag mitt eget förslag." :gremwink:
Nejnej, det är absolut inte så jag menar! Visst, jag tycker att en del av dina förslag kändes lite... mångstaviga men det är mer en fråga om vilken känsla man eftersöker än rätt/fel!

solvebring said:
Själv tycker jag att jag fick till det lite halvbra med Framgångsvärde - men smaken är ju som baken. =)
Exakt - och jag gillar ord med få stavelser och hög tydlighet... Hade hoppats på något kortare och tydligare som låg enklare i munnen än målvärde, men av de förtjänster förslagen jag hört har, så här inte dessa dit... =)

Rickard

Urverk speldesign

Det finns några saker som rollspelare har nippran på. En av dem är att hitta på termer. Varför behövs det en term för ett modifierat värde? Innan någon får för sig att svara instinktivt kan de fundera på varför termer ens finns i första fallet.

CL har aldrig behövt i DoD. Kolla i regelboken och se hur många gånger den termen används.

/Han som tycker många termer (och förkortningar) i DoD är meningslösa, som CL, abs med flera

krank

Han said:
Det finns några saker som rollspelare har nippran på. En av dem är att hitta på termer. Varför behövs det en term för ett modifierat värde? Innan någon får för sig att svara instinktivt kan de fundera på varför termer ens finns i första fallet.
Det är som sagt inte bara modifierade värden. Hade det varit så hade jag kunnat kalla dem värden eller attributvärden. men samma sorts slag görs mot vapens skadevärden, till exempel. och de är inte attribut.

Det måste inte vara en "term". Det måste bara vara ett enkelt sätt att upprepade gånger genom regeltexten referera till samma fenomen på ett sätt som hjälper läsaren att greppa att det rör sig om just samma fenomen och att det funkar likadant.

Och det är den funktion jag anser att termer fyller, när de används på ett vettigt sätt: pedagogiskt.

Rickard

Urverk speldesign

krank said:
Han said:
Det är som sagt inte bara modifierade värden. Hade det varit så hade jag kunnat kalla dem värden eller attributvärden. men samma sorts slag görs mot vapens skadevärden, till exempel. och de är inte attribut.
/Han som läste det i trådstarten och hade han tyckt att det funkat som argument så hade han inte skrivit det han skrivit

krank

EDIT: Nej, glöm det förresten. Jag har lärt mig av erfarenheten hur lönlöst det är att försöka.

solvebring

Superhero

krank said:
solvebring said:
Nejnej, det är absolut inte så jag menar! Visst, jag tycker att en del av dina förslag kändes lite... mångstaviga men det är mer en fråga om vilken känsla man eftersöker än rätt/fel!
Hehehe! Jag skrev det med glimten i ögat så det är lugnt. Fast jag garvade faktiskt lite gott när jag såg svaret, det såg lite så ut. Men ja, jag kan hålla med dig om mångstavigheten.
krank said:
solvebring said:
Själv tycker jag att jag fick till det lite halvbra med Framgångsvärde - men smaken är ju som baken. =)
Exakt - och jag gillar ord med få stavelser och hög tydlighet... Hade hoppats på något kortare och tydligare som låg enklare i munnen än målvärde, men av de förtjänster förslagen jag hört har, så här inte dessa dit... =)
Nej, det är sannerligen svårt att göra effektiva översättningar av sådana här saker.

solvebring

Superhero

krank said:
Han said:
Det måste inte vara en "term". Det måste bara vara ett enkelt sätt att upprepade gånger genom regeltexten referera till samma fenomen på ett sätt som hjälper läsaren att greppa att det rör sig om just samma fenomen och att det funkar likadant.

Och det är den funktion jag anser att termer fyller, när de används på ett vettigt sätt: pedagogiskt.
Medhåll där, jag tycker inte att termer eller motsvarande är dåligt. Visst är det onödigt i fall som DoD där de ändå inte används, men om de används är det ruskigt bra för det delar isär saker och gör förklaringarna tydliga och pedagogiska. Det är ju egentligen det som är hela grejen med återkommande ord och termer - att de ska underlätta inlärningen av de moment de gäller.

Ögat

Hero

För mig är CL och målvärde två helt olika saker.

CL (chans att lyckas) är, tja hur stor chans det är att något funkar. 50-50. 70% 1/8. Sånt.

Ett målvärde (eller tröskelvärde) är en lägsta acceptabel gräns för något man ska försöka uppnå. Till exempel 70% godkända elever, 30min handläggningstid/sökande, 10+.

om vi slår 1t10 och 8-9-10 är de önskvärda resultaten är målvärdet/tröskelvärdet 8 medan chansen att lyckas är 30%. Så det beror på vad du vill förmedla med termen (en lägsta-nivå, eller en sannolikhet). Tycker jag.

krank

Olav said:
För mig är CL och målvärde två helt olika saker.

CL (chans att lyckas) är, tja hur stor chans det är att något funkar. 50-50. 70% 1/8. Sånt.

Ett målvärde (eller tröskelvärde) är en lägsta acceptabel gräns för något man ska försöka uppnå. Till exempel 70% godkända elever, 30min handläggningstid/sökande, 10+.

om vi slår 1t10 och 8-9-10 är de önskvärda resultaten är målvärdet/tröskelvärdet 8 medan chansen att lyckas är 30%. Så det beror på vad du vill förmedla med termen (en lägsta-nivå, eller en sannolikhet). Tycker jag.
Systemet ser ut såhär: Du slår två t20. En tärning som kommer under målvärdet (som kan vara ett attributs värde - jämför med t.ex färdighetsvärden - eller ett vapens skadevärde) är lyckad. Om minst en av tärningarna är lyckad, så är slaget det också. Och den högsta lyckade tärningen berättar hur bra slaget lyckades.

T.ex: Målvärde 10. Man slår 5 och 19. Slaget är 5 lyckat. Man slår 15 och 16. Det är 16 misslyckat. Man slår 4 och 9. Slaget är 9 lyckat.

Så; målvärdet är lite som 21 i black jack. Det man ska slå under eller lika med för att det ska gå bra.

CL är en förkortning; jag undviker helst förtkortningar. "Chans att lyckas" är en klumpig term med tre ord och alldeles för många stavelser för att vara lätthanterligt.

Det är alltrså inte en fråga om huruvida CL eller Målvärde är bäst; jag hade helst sett ett ord som var kortare, bättre, mer beskrivande.

krank

För att precisera, alltså (saker jag borde skrivit i första inlägget):

1. Jag har ett i stort sett färdigt system. jag börjar alltså inte med att bestämma vad målvärde ska heta.

2. I det systemet slår man en hel del olika slag. Ibland mot attributvärden, ibland mot andra saker. Mekaniken är generell. Man slår alltid för att försöka komma under ett värde (t20 under; tärningar som kommer under är lyckade; minst en lyckad så är slaget lyckat).

3. Jag tycker att det finns en pedagogisk poäng i att i ett system som återanvänder generell mekanik ha någon form av återkommande, generella termer för att beskriva viktiga delar. T.ex: "I skadeslaget används vapnets skade- och chockvärden som målvärden". Detta istället för omskrivningar av typen "Skadeslaget slås som ett egenskapsslag, men istället för egenskapsvärde så ska man slå under vapnets skade- och chockvärden".

4. Jag upplever att min egen hemöversättning av "target value", "målvärde", lämnar en del att önska. Jag gillar heller inte riktigt det svenska "Chans att lyckas".

5. Det jag gärna ser i en term: Korthet, tydlighet, ligga bra i munnen, inte kännas direktöversatt eller krystat, vara intuitivt. Allt som är längre än "målvärde" diskvalificeras om inte mycket speciella skäl föreligger.

Man lär sig alltid något nytt om hur man skapar balans mellan att skriva så kort att folk faktiskt läser och svarar, och att skriva så långt att folk fattar vad man menar. Och, till exempel, inte kommer och är dryga och skräpar ner tråden med ovidkommande diskussion.