Nekromanti [>Human] - beskrivningar av krafter?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter i sommarvärmen och försöker skriva beskrivande tester till superförmågorna i >Human. Min hjärna funkar inte ordentligt... och jag har svårt att bestämma mig för en stil vad gäller att beskriva förmågorna.

Tanken är alltså att det finns ett generiskt system för att konstruera de flesta förmågor. Däremot finns det också med en rätt lång lista över en massa exempelförmågor, som är tänkta att vara inspirerande och tydliggörande för hur mekaniken ska användas.

Just nu har jag lagt upp det såhär, att varje förmåga förklaras med 1) en beskrivning av förmågan, 2) hur spelmekaniken funkar, och 3) en illustration av hur man antecknar förmågan och dess byggstenar på formuläret. Det är alltså 1) jag har problem med.

Målsättningen är att man ska känna att "wow, nu vill jag skapa en rollperson med den förmågan". Eller flera, för all del. Jag tycker att Adventure! gör det bra, och just nu avnjuter jag Mutant City Blues, som även det har bra beskrivningar.

Problemet ligger i att hitta ett sätt att beskriva som funkar när man ska beskriva typ 30+ förmågor... och som man orkar skriva så många beskrivningar i.

Variant 1: Spelvärldsrapportering, in-gamebeskrivning

För vissa är supersnabbhet det bästa som finns; känslan av vinden som susar i öronen när man springer ikapp den snabbaste bil, blodet som rusar genom kroppen när man springer ifrån en pistolkula. Att inte vara fjättrad av den tröghet alla andra lider av.

För andra är förmågan mer av en förbannelse. Allt omkring dem rör sig så långsamt, så trögt. För att ens kunna kommunicera med vanliga människor måste man prata långsamt och tydligt. Att aldrig kunna slappna av och bara njuta. Till slut är det bara vägen som betyder något. Vägen och att springa. Att vara i ständig rörelse, att slippa ha med andra att göra.

--------------------------------------

Vilken av de här gillar ni? Det jobbigaste att skriva tycker jag är in-gameexemplen, svårt att variera dem på 30+ förmågor och få dem att bli intressanta. Näst jobbigast är de "poetiska", för de ställer egentligen krav på en skönlitterär nivå jag är osäker på om jag kan uppnå. Fyran känns lite tjatig. Samtidigt känns det som att trean riskerar att bli lite tråkig...

krank

En sak till: Självklart är det helt ok att tycka att samtliga varianter ovan är bajs. Om du tycker att alla är dåliga - skriv gärna det, helst med en motivation och kanske nåt exempel på hur du skulle vilja se det göras istället.

Just nu lutar jag åt en kombination av in-gamecitat och konkreta grejer. När jag sitter och pillar rollperson gillar jag när jag kan läsa om konkreta sätt att använda färdigheter och förmågor...

Möller

Hubert Hortlax
Jag gillar ingame-varianten.

Eftersom det inte blir så många (bara en va?) spelvärld med i boken, så kan det vara bra med intressanta små berättelser man kan bygga vidare på. Tror jag.

Sen så känns det inte omöjligt att variera sig. Ha vissa ingame, vissa poetiska. Kanske.

krank

Möller said:
Eftersom det inte blir så många (bara en va?) spelvärld med i boken, så kan det vara bra med intressanta små berättelser man kan bygga vidare på. Tror jag.
Lätt för dig att säga, som inte behöver skriva 30+ såna där =)

Nåja, jag siktar nog in mig på minst ett kortare citat plus en konkret text... Samtidigt tänkte jag nog försöka se till att göra det så icke världsbundet som möjligt... Just nu är tanken att baxa in spelvärlden eller spelvärldarna eller hur det nu blir typ i ett appendix. Det finns ju trots allt få saker som är så enkla att smälla ihop som en superhjältevärld...

rjonas

Hero
Jag hade gjort 30 konkreta och pyntat med några poetiska. Jag hade skrivit flera poetiska och endast valt ut de bästa.

KamiFisk

Hero
Variant 4: Å ena sidan, å andra sidan.

Denna varianten ger mig som läsare mest.
Men rollspelaren i mig säger att jag skulle villja ha mer förklarande texter, typ exempel på vad krafter kan användas till osv.

Pilzefrau

hon/henne
Jag håller med om att 4:an (eller 3:an) känns överlägset mest användbar för mig som spelare. Dock är det väldigt trevligt med de andra två varianterna också, och framförallt in-game-exemplen känns lätta att få med i boken vid sidan av, bara för vissa av krafterna. Jag tänker på saker som att öppna kapitel med citat eller ha små tidningsurklipp i marginalerna eller i textrutor - du vet vad jag pratar om, du har också läst Nobilis. Om man attribuerar varje textstycke till en dagstidning, någons sjävbiografi eller en polisrapport så känns det inte malplacerat att bara lägga in små textsnuttar för att de ger mer känsla åt spelet.