Nekromanti [>Human] - Citat om förmågor

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I mitt superhjälteregelsystem >Human har jag beslutat att beskriva varje superkraft i tre delar: Dels ett citat eller miniprosa "inifrån världen", dels en konkret beskrivning av kraften och dels regelmekaniken, hur kraften köps och används.

Nå; skit i mekaniken, här tänkte jag bara lite snabbt presentera några såna där "citat" jag producerat om olika krafter. Jag är medveten om att jag inte på något vis är någon stor författartalang, men min förhoppning är att producera åtminstone hyfsat kvalitativt material.

Det här är de jag hittills skrivit om "kontrolkrafter". Vad tycker ni? VIlka funkar, vilka gör det inte? Tycker ni förmågorna är balla efter att ha läst dem, eller bara lite töntiga?

Aerokinesi (vindkontroll)

Ända sedan skoltiden hade Jennie tyckt om att tända eld på saker. Att se något brinna var förlösande. Bara mata elden med all sin ilska, all sin ångest, all sin frustration. Elden blev hennes älskare, hennes fokus. Den åt upp allt mer av hennes tankar, av hennes jag. Till slut var det bara elden kvar. Elden som vill äta, förgöra, allt omkring sig…

Vimes

Sillkung
Re: [>Human] - Citat om förmågor (Kontroll)

Jag gillar det här, krank. Tycker din prosa funkar utmärkt för stämningstexter i rollspel. De tre första är riktigt bra, kul texter. Pyrokinesin och lumokinesin känns inte lika inspirerade, dock (även om de är helt ok som texter betraktat).

krank

Några till, denna gång från lite olika kategorier:

Superstyrka
…Eller vad tycker du, Herm… Herman? Vart fan tog han vägen? Hörru, såg du vart han tog vägen? Han var ju för fan här nyss. Och var är väskan? …Satan. Sprid ut er! Han kan inte ha kommit långt…

Egna kommentarer: Superstyrka är inte den bästa jag skrivit. Den är rentav rätt dålig. Men superstyrka är en så tråkig kraft... Jag ska försöka komma på nåt bättre.

I vanlig ordning överanvänder jag ellipsis (…). Känns som att fler av citaten slutar med sådan än inte.

Eldkropp och iskropp är rätt lika. Inte så konstigt. Kommer jag på en bättre eller coolare vinkel på någon av dem så byter jag nog.

krank

Vimes said:
Jag gillar det här, krank. Tycker din prosa funkar utmärkt för stämningstexter i rollspel. De tre första är riktigt bra, kul texter. Pyrokinesin och lumokinesin känns inte lika inspirerade, dock (även om de är helt ok som texter betraktat).
Tack.

Jo, jag är böjd att hålla med. Jag kände mig inte så inspirerad när jag skrev pyron, och lumon... Jag hade nån idé, men den försvann nog delvis på vägen. Jag ska försöka formulera om den lite.

Möller

Hubert Hortlax
Hantlangar-kraften är helt underbar! Vilken totalt okontroll på en superhjälteförmåga.

Men, i Florokinesi, dumpa ordet "partiet" i sista meningen. Det känns så styltat att Die Grüne ska behöva presenteras som ett parti. Är förståelsen ett orosmoln funkar "De Gröna" istället, eller så kan du flytta texten till en engelsktalande stad, så partinamnet blir lättare att känna igen eller förstå.

krank

Möller said:
Men, i Florokinesi, dumpa ordet "partiet" i sista meningen. Det känns så styltat att Die Grüne ska behöva presenteras som ett parti. Är förståelsen ett orosmoln funkar "De Gröna" istället, eller så kan du flytta texten till en engelsktalande stad, så partinamnet blir lättare att känna igen eller förstå.
Dumpar isf "partiet", det är illa nog som det är med anglocentrismen i spelet.

krank

Mekanisk kropp

Quentin suckade. Sexton miljarder dollar. Tolv års hårt arbete i laboratorier och verkstäder. Ändlösa nätter där sömn fått stå tillbaks för finkalibreringar av servomotorer, panikartade buggfixar innan deadlines satta av inkompetenta mellanchefer. Över trettio prototyper som gjort just ingenting medan allt mindre tålmodiga finansiärer krafsat anteckningar i sina block. Och så till sist, efter allt detta... Tre minuter efter att enheten först slog upp sina ögon beslöt den sig för att den inte ville vara en del av det militärindustriella komplexet, visade Quentin fingret, och bröt sig ut ur labbet.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ett par frågor, ska det verkligen vara luftkontrol på Florokinesi?

Och får jag föreslå att du ändrar Erste Deutsche Bank till Deutsche Bundesbank (då detta är den tyska motsvarigheten till Riksbanken, dvs de som får trycka upp pengar, vilket kan vara lite mer intressant för de som läser in den politiska agendan i texten)?

krank

Tony.M.Meijer said:
Ett par frågor, ska det verkligen vara luftkontrol på Florokinesi?
Givetvis inte, ett rent slarvfel. Växtkontroll ska det ju vara.

Tony.M.Meijer said:
Och får jag föreslå att du ändrar Erste Deutsche Bank till Deutsche Bundesbank (då detta är den tyska motsvarigheten till Riksbanken, dvs de som får trycka upp pengar, vilket kan vara lite mer intressant för de som läser in den politiska agendan i texten)?
Jag vet inte, jag - hur rånar man riksbanken?

Nässe

Myrmidon

Så grymt bra!!

Jag håller inte med dig om superstyrka- tycker den klockrent berättar om kraften och kraftens baksida. Om alla texter är assmarta blir det lätt lite putslustigt och over the top- vissa kan faktiskt få vara enkla och korta. Särkilt de krafter man direkt fattar.

Grymt fett! :gremsmile:

krank

NilsH said:
Så grymt bra!!

Jag håller inte med dig om superstyrka- tycker den klockrent berättar om kraften och kraftens baksida. Om alla texter är assmarta blir det lätt lite putslustigt och over the top- vissa kan faktiskt få vara enkla och korta. Särkilt de krafter man direkt fattar.

Grymt fett! :gremsmile:
Kul att du gillar dem =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Jag vet inte, jag - hur rånar man riksbanken?
Dels så har ju en riksbank också pengar och i gamla tider (och i vissa stater fortfarande) så handhar man den såkallade myntfoten, dvs det guld som varje sedel kan växlas in mot (detta är ett tidigt försök att hindra inflation, det gick åt skogen efter första världskriget pga. många olika faktorer). Men vill man sno saker så kan man antingen ta 1. pengar (rimligtvis nytryckta sådana), 2. sno sedelmaskerna (verktygen som används för att trycka pengar) eller så kan man 3. spränga skiten för att påverka sedelvärdet.

krank

Tony.M.Meijer said:
Dels så har ju en riksbank också pengar och i gamla tider (och i vissa stater fortfarande) så handhar man den såkallade myntfoten, dvs det guld som varje sedel kan växlas in mot (detta är ett tidigt försök att hindra inflation, det gick åt skogen efter första världskriget pga. många olika faktorer). Men vill man sno saker så kan man antingen ta 1. pengar (rimligtvis nytryckta sådana), 2. sno sedelmaskerna (verktygen som används för att trycka pengar) eller så kan man 3. spränga skiten för att påverka sedelvärdet.
OK, då fattar jag hur du menar. Tror jag ändå väljer att ha kvar texten som den är; jag vill dels inte spä på den eventuella politiska vinklingen, och dels tror jag att det skulle kunna uppfattas som förvirande för läsaren.

Men tack för förslaget!

krank

Metallhud

Lustigt hur saker förändras med tiden. Förut brukade min järnhud betyda att självutmämnda superhjältar hissade upp mig i taket med kraftiga magneter. Sedan träffade jag Rachel, spenderade mer pengar än jag borde på att fila ner alla mina spikar och taggar. Nu tycker min treåring att det är jättekul att sätta fast kylskåpsmagneter på pappas rygg…

krank

Flytande kropp

Gregory svettades kopiöst i skenet från förhörsrummets lampa. Snuten hade varit på honom i åtta timmar nu. Inte ett ljud hade de fått ur honom. Han hoppades febrilt att de skulle ge upp snart, åtminstone för dagen. Låta honom vara i fred. Annars kanske de skulle märka att han faktiskt krympte med tiden, att för varje svettdroppe som föll på det hårda golvet så flydde ytterligare en del av honom ner i kloakerna...

tull

Hero
krank said:
Flytande kropp

Gregory svettades kopiöst i skenet från förhörsrummets lampa. Snuten hade varit på honom i åtta timmar nu. Inte ett ljud hade de fått ur honom. Han hoppades febrilt att de skulle ge upp snart, åtminstone för dagen. Låta honom vara i fred. Annars kanske de skulle märka att han faktiskt krympte med tiden, att för varje svettdroppe som föll på det hårda golvet så flydde ytterligare en del av honom ner i kloakerna...

Den absolut bästa texten. Guldstjärna!

krank

Persson said:
Den absolut bästa texten. Guldstjärna!
Kul att höra med tanke på att jag själv var ruskigt osäker på den. Den var minst sagt framkrystad...

krank

OK, en till (borde hinna med två ikväll. Kanske.)

Kairokinesi (väderkontroll, alltså)

Matthew Damian, även känd som Weatherman, fånge XV1066876/34 eller nu senast "Regnguden från Oklahoma", såg sitt liv som ett misslyckande. Han hade aldrig funkat som superskurk, och vad hade han gjort sedan han nu slutligen kom ut efter så många år i Sing-Sing? Lurat vidskepliga bönder, och tagit hutlösa priser för att regna på deras torra åkrar. Och nu låg han här, blödande på marken. Tonårstjejen som stuckit ner honom visste antagligen inte ens vem han var. Han kände hur hon gick igenom hans fickor, och fiskade upp plånboken. Han kände också hur livet flydde. Ett alldeles för kort och menlöst skitliv. Medan han domnade bort började snön falla, trots att det var mitt i sommaren.

Nässe

Myrmidon
Får man våga föreslå att du tar bort de två näst-sista meningarna... Från "Han kände..." till "menlöst skitiv"?

De känns som ordbabbel. Man fattar att han dör utan dem, och hans åsikt om sitt liv framgår med allt önskvärd tydlighet ur de andra meningarna- kaka på kaka och babbligt

annars grymt exempel! :gremsmile:

(Ska jag vara petig så känns, "såg sitt liv som ett misslyckande" också som att jag bilr skriven på näsan. Om du typ ersätter det med något han gör... stirrade upp på himlen... så blir det en knytning till vad han gör i slutet av stycket, dvs man planterar att han ligger ner osv. I de följande meningarna fattar man att han ser sitt liv som ett misslyckande, du behöver inte säga det...)

Så här är ett förslag:

Matthew Damian, Weatherman, fånge XV1066876/34 eller nu senast "Regnguden från Oklahoma" stirrade upp på en blå himmel. Han hade aldrig funkat som superskurk, och vad hade han gjort sedan han nu slutligen kom ut efter så många år i Sing-Sing? Lurat vidskepliga bönder, och tagit hutlösa priser för att regna på deras torra åkrar. Nu låg han här, blödande på marken. Tonårstjejen som stuckit ner honom visste antagligen inte ens vem han var. Han kände hur hon gick igenom hans fickor, och fiskade upp plånboken. Medan han domnade bort började snön falla.

krank

Du gillade inte den där kommentaren om sommaren heller? Jag ville att det skulle framgå att det var en onaturlig snö, som föll för att han dog... Men annars gillar jag dina föreslagna ändringar =)