Nekromanti [>Human] - förhandsköp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och funderar på om jag ska erbjuda förhandsköp av More than Human. Det vore mycket trevligt att få in lite extra cash innan slutet av januari framför allt, för då ska jag pytsa ut en massa pengar till illustratörer.

Frågor:

1) Är det här något jag borde göra, tycker du?

2) Jag vet inte vad retail price kommer att bli ännu. Jag har en vag aning, behjälpt av ungefärliga siffror från Vulkan, om att trycket kommer att landa kring kanske 70-80. Sen bör jag ju lägga på typ lika mycket, om boklådor ska vara intresserade av att ta in boken. Men jag skulle inte kunna garantera att det pris jag sätter som lägsta för förköp motsvarar det "riktiga" priset. Det kan bli högre, det kan bli lägre. Tankar om det?

3) Vad skulle du tycka var ett lämpligt pris för en rollspelsbok med c:a 30 färgillustrationer, 250-300 sidor, omkring seriealbumsstorlek (kanske något mindre; han på Vulkan försöker övertala mig att köra nåt standardformat)?

4) Hur bör jag göra det - någon form av indiegogo-grej, eller bara posta lite hyfsat informell info här och på typ facebook och liknande? Kanske bygga en urverkspel.com-sida för just förhandsköp? Andra idéer?

krank

Jag skulle ju ev. kunna sätta priset lite högt och sen numrera enbart förköpsexemplaren =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker att du gott kan sätta priset lite högre på den här första utgåvan, kalla den för något fint i stil med "deluxutgåvan), numrera dessa exemplar och lägg in någon kort text på presentationsbladet i still med

Deluxutgåvan
Du håller i din hand ett numrerat exemplar av den första utgåvan av >Human
Detta exemplar är numer 101 av 100 numrerade exemplar.

Sen kan du ju förhoppningsvis sänka priset till nästa upplaga och plocka bort den här texten.

Bassejr

Hero
Rymdhamster said:
Jag tycker att du gott kan sätta priset lite högre på den här första utgåvan, kalla den för något fint i stil med "deluxutgåvan), numrera dessa exemplar och lägg in någon kort text på presentationsbladet i still med

Deluxutgåvan
Du håller i din hand ett numrerat exemplar av den första utgåvan av >Human
Detta exemplar är numer 101 av 100 numrerade exemplar.

Sen kan du ju förhoppningsvis sänka priset till nästa upplaga och plocka bort den här texten.
+1

"Trodde du på alvar att Deluxutgåvan skulle vara bättre? Dig kan man ju lura i vad som helst..."

Måns Bredelius

Veteran
TYcker inte du ska göra ett förhandsköp. Det känns konstigt. I så fall borde de va biligare än vad slutprodukten kommer kosta p.g.a. då vill man köpa nu (och du ville ju ha pengar nu) för att tjäna på det.

Finns det inte ett ordspråk för detta. Du ska inte sälja en björn innan du har dödat den...

Genesis

Ni dés ni maître
Två tankar:

1) Har du kollat på "Ashcan"-konceptet? Det går ut på att man säljer en billigare variant av spelet först, som kanske inte har lika höga produktionsvärden som slutprodukten, får in lite pengar och dessutom feedback innan man släpper den färdiga utgåvan. Spelet bör vara typ klart, men man kan använda det för att rätta till otydligheter. Är man snäll kan man också ge ashcan-köparna rabatt på slutprodukten för att kompensera deras förköp litegrann.

2) Det finns många löjliga saker man kan sysselsätta sig med under sin tid på jorden, men att försöka intala sig att pluralformen av "bokhandel" är "boklådor" ligger nära toppen av listan.

solvebring

Superhero
Måns Bredelius said:
[...] I så fall borde de va biligare än vad slutprodukten kommer kosta p.g.a. då vill man köpa nu
Jag tänker också i de här banorna. Jag kan bara ha fått det för mig, men brukar inte förköp i regel vara lite billigare?

solvebring

Superhero
3) Vad skulle du tycka var ett lämpligt pris för en rollspelsbok med c:a 30 färgillustrationer, 250-300 sidor, omkring seriealbumsstorlek (kanske något mindre; han på Vulkan försöker övertala mig att köra nåt standardformat)?
Tja, en mer eller mindre vanlig corebook, kan man väl kalla det. Runt 2-4 hundralappar är väl brukligt för en sådan? Över femhunkan känns lite skitnödigt, då vill jag liksom få lite mer än bara en vanlig grundbok. Men tja, "indieproduktionen" är ju vad den är, och med det i bakhuvudet så bör man förstå att det mer av faller sig naturligt att man får betala mer för mindre.

Ett idealiskt pris för min del faller dock under 300:- &nash; helst 100-200:- ...

Vimes

Sillkung
Om jag fattar rätt så är det du önskar inte två separata utgåvor utan att folk ger dig pengar i förtid?

Det tycker jag väl är helt rimligt. Antagligen finns det flera (undertecknad inräknad) som oavsett allt tänkt sig köpa >Human. Fixar du så att man kan förhandsköpa finns det säkert en publik som du når här, på fejjan och så vidare.

Sen är det väl schysst att ge något extra till de som förhandsköper. Numrering och signering kostar ju inte dig något (annat än tid) så det är definitivt ett alternativ. Det verkar dumt att dra på sig fler kostnader om poängen med förhandsköp är att få in pengar att pröjsa av illustratörer med.

Point is: det finns säkert en publik för förhandsköp även om du inte inkluderar en deluxig karta över Chicago i äkta läder. Publiken finns säker oavsett vilken kanal du använder för förhandsköpet, och jag tror inte att det är självklart att så många mer kommer förhandsköpa om du går via IndieGoGo eller motsvarande. Publiken finns redan, tror jag.

Angående pris tänker jag mellan 200 och 300.

Björn den gode

Swashbuckler
Var skickar jag pengarna?

Men signerat är väl trevligt, och kanske tjuvhålla lite på de öppna exemplaren så att förhandsbeställarna får någon vecka innan eller så, eller inkludera att du spelleder på GothCon för de 5 som betalat högst (nu är du ju inte Simon så 10k kanske du inte kommer upp i, men ändå:).

Fast nä, allvarligt talat så är det enda jag undrar just min första fråga.

(Och det heter väl förresten av någon oundgrundlig anledning inte bokhandel utan just boklåda, i vart fall på fackspråk.)

Konrad Konvalj

Myrmidon
krank said:
Prislappen för denna exklusiva vara må ju landa på mellan 200 och 300 pix.

1 spänn sidan kan du ju använda som en måttstock med tanke på att boken landar på 250-300 sidor i slutändan.

Jag är förhandsköpare. Numrerade exemplar är ju festligt så det kan du ju använda dig av till förköparna.

Cassius

Hero
Jag kan man tänka mig att förhandsköpa ifall jag:

1. Får produkten tidigast möjligt.
2. Något ingår som man annars inte får.
3. Man får något annat till ett bättre pris t.ex de första äventyret ingår eller modulbok 1.
4. Projektet behöver de föra att bli färdigt.
5. Det säljs billigare.

Något av detta behövs för att jag ska göra det. Eftersom jag inte kan titta på produkten innan jag köper den. Det är helt enkelt en gambel.

krank

Vimes said:
Om jag fattar rätt så är det du önskar inte två separata utgåvor utan att folk ger dig pengar i förtid?
Precis så.

Jag har ingen möjlighet alls att göra separata utgåvor. Om jag förstått saken rätt så kommer jag att betala för tryck av 100 exemplar som klumpsumma. 100 exemplar trycks digitalt, jag tar minst 50 av dem för att förvara själv. Sedan säljs denna hög böcker till adlibris och sfbok och så vidare.

Sedan antar jag att en ny klump på 100 böcker behöver betalas för och tryckas, men där är jag inte alls lika säker.

krank

Cassius said:
Jag kan man tänka mig att förhandsköpa ifall jag:

1. Får produkten tidigast möjligt.
2. Något ingår som man annars inte får.
3. Man får något annat till ett bättre pris t.ex de första äventyret ingår eller modulbok 1.
4. Projektet behöver de föra att bli färdigt.
5. Det säljs billigare.

Något av detta behövs för att jag ska göra det. Eftersom jag inte kan titta på produkten innan jag köper den. Det är helt enkelt en gambel.
I det här fallet: Om trycket blir klart tidigare än planerat så hinner jag posta till förköpare innan jag åker till Gothcon.

Så 1 och 4 är sannolika, 5 blir frågetecken eftersom jag inte vet slutpris ännu.

Also, det går att läsa all text redan nu, och se något fler än hälften av bilderna, inklusive framsidan. Layouten kan också betraktas.

Så till viss del kan du titta på produkten innan.

//Krank, som ska fundera lite under dagen...

Cassius

Hero
Jag kommer nog förhandsbeställa hur som helst. Det var mer en kommentar till förhandsköp i allmänhet. Men jag menar nog att jag köper grisen i säcken ändå. Då jag inte kan läsa recensioner osv.

Det enda jag kan säga är att jag aldrig skulle förhandsbeställa ifall produkten skulle vara dyrare då.

Recca

Femme Fatale
Cassius said:
Jag kommer nog förhandsbeställa hur som helst. Det var mer en kommentar till förhandsköp i allmänhet. Men jag menar nog att jag köper grisen i säcken ändå. Då jag inte kan läsa recensioner osv.

Det enda jag kan säga är att jag aldrig skulle förhandsbeställa ifall produkten skulle vara dyrare då.
Varför är du oförmögen att läsa recensioner? o_O

Cassius

Hero
Recca said:
Cassius said:

Varför är du oförmögen att läsa recensioner? o_O
För att mina ögon har ramlat ut. Efter att jag tittad på solen förlänge.

Jag menar att jag inte kan göra det på ett produkt som inte kommit ut.

solvebring

Superhero
krank said:
Jag har ingen möjlighet alls att göra separata utgåvor. Om jag förstått saken rätt så kommer jag att betala för tryck av 100 exemplar som klumpsumma. 100 exemplar trycks digitalt, jag tar minst 50 av dem för att förvara själv. Sedan säljs denna hög böcker till adlibris och sfbok och så vidare.

Sedan antar jag att en ny klump på 100 böcker behöver betalas för och tryckas, men där är jag inte alls lika säker.
Fråga Arfert om hur det där funkar med Vulkans upplagor. Vill minnas att han har kontakter hos Vulkan – hans fru knegar där eller något sådant; han skrev det i någon POD-tråd. Fantasy! gick väl via Vulkan ...

/solvebring som tror jävligt mycket utan att veta säkert.

Simon

Swashbuckler
Som jag nämnt tidigare så förhandsköper jag gärna, oavsett hur du arrangerar det. Jag litar på ditt ömdöme i att du sätter något rimligt pris. En numrering kunder vara trevligt.