Kort info om >Human:
Nå; nu förväntar jag mig inte riktigt att ni ska orka sätta er in i ett helt regelsystem som dessutom är under utveckling, så jag ska försöka referera relevanta delar för mina frågor...
Jag har ett par Förmågor, som jag inte riktigt vet hur jag ska göra, för att det ska bli så snyggt, snabbt och smidigt som möjligt. De behöver vara flexibla, men ändå snabba att använda, nämligen. Jag avskyr räknande och poängpillande under spel.
Jag tänkte presentera en problemförmåga, så får vi se om jag får några gensvar och postar en till.
Animera/forma varelse
Förmågan att kunna - antingen genom någon annan kraft (pyrokinesi, telekinesi...) skapa någon form av "varelser" som man sedan kan styra.
Grundmekaniken i >Human vad gäller förmågor ser ut ungefär såhär:
Primärförmågor köps med Kraft och Kontroll, som är vad de låter som - förmåga att styra kraften, mängd fräs man har. De kan också få ett antal Tillägg och Restriktioner. Kraft och kontroll köps som vanliga Egenskaper. Egenskaper är (typ) färdigheter och grundegenskaper, fast ihopbakade, man kombinerar dem inte.
Sekundärförmågor köps vanligen med fast kostnad eller med någon form av egen kostnadstrappa. Exempel: Flyga. Sekundärförmågor kan också köpas som Tillägg.
Tillägg är vad det låter som. Saker man sätter fast på andra krafter. Avstånd är ett Tillägg, till exempel. Flyga kan fungera som ett Tillägg, om man flyger med hjälp av en redan existerande kraft.
Poäng köper man värden för. här finns lite info om olika poängmängder, för att skapa lite struktur...
Men, hur fasen löser jag det här? Min fundering är att Animera/forma varelse köps på samma skala som en vanlig Egenskap, och att man sedan kan skapa en varelse med detta egenskapsvärde i alla fysiska Egenskaper som inte kräver teoretiskt engagemang (alltså närstrid, styrka etc). Man kan också dela upp det - har man 12 i Varelser så kan man ha en tolva, eller två sexor, eller upp till tolv ettor.
Sedan tillkommer Avstånd (inte behöva röra vid det varelser ska skapas ur), en till Avstånd (hur långt bort man kan styra dem), svindyrt specialtillägg i form av Initiativ (varelserna kan fatta egna beslut, inte bara mindless drones)...
Kanske skulle man ha Kontroll också, och göra det till en primärkraft... Så kan Kontroll avgöra hur pass väl man kan utföra saker med hjälp av sina varelser...
More than Human, nyligen omdöpt från Spandex, är ett regelsystem för superhjältande/supervarelser. Det är ett väldigt treddigt system som baserar sig på det betydligt mer komplicerade Vo|t. Vid det här laget har >Human eget stridssystem, egna skalor, eget system för tålighet och så vidare, så det skiljer sig rätt rejält...
Nå; nu förväntar jag mig inte riktigt att ni ska orka sätta er in i ett helt regelsystem som dessutom är under utveckling, så jag ska försöka referera relevanta delar för mina frågor...
Jag har ett par Förmågor, som jag inte riktigt vet hur jag ska göra, för att det ska bli så snyggt, snabbt och smidigt som möjligt. De behöver vara flexibla, men ändå snabba att använda, nämligen. Jag avskyr räknande och poängpillande under spel.
Jag tänkte presentera en problemförmåga, så får vi se om jag får några gensvar och postar en till.
Animera/forma varelse
Förmågan att kunna - antingen genom någon annan kraft (pyrokinesi, telekinesi...) skapa någon form av "varelser" som man sedan kan styra.
Grundmekaniken i >Human vad gäller förmågor ser ut ungefär såhär:
Primärförmågor köps med Kraft och Kontroll, som är vad de låter som - förmåga att styra kraften, mängd fräs man har. De kan också få ett antal Tillägg och Restriktioner. Kraft och kontroll köps som vanliga Egenskaper. Egenskaper är (typ) färdigheter och grundegenskaper, fast ihopbakade, man kombinerar dem inte.
Sekundärförmågor köps vanligen med fast kostnad eller med någon form av egen kostnadstrappa. Exempel: Flyga. Sekundärförmågor kan också köpas som Tillägg.
Tillägg är vad det låter som. Saker man sätter fast på andra krafter. Avstånd är ett Tillägg, till exempel. Flyga kan fungera som ett Tillägg, om man flyger med hjälp av en redan existerande kraft.
Poäng köper man värden för. här finns lite info om olika poängmängder, för att skapa lite struktur...
Men, hur fasen löser jag det här? Min fundering är att Animera/forma varelse köps på samma skala som en vanlig Egenskap, och att man sedan kan skapa en varelse med detta egenskapsvärde i alla fysiska Egenskaper som inte kräver teoretiskt engagemang (alltså närstrid, styrka etc). Man kan också dela upp det - har man 12 i Varelser så kan man ha en tolva, eller två sexor, eller upp till tolv ettor.
Sedan tillkommer Avstånd (inte behöva röra vid det varelser ska skapas ur), en till Avstånd (hur långt bort man kan styra dem), svindyrt specialtillägg i form av Initiativ (varelserna kan fatta egna beslut, inte bara mindless drones)...
Kanske skulle man ha Kontroll också, och göra det till en primärkraft... Så kan Kontroll avgöra hur pass väl man kan utföra saker med hjälp av sina varelser...