More than Human ser ut att bli ganska maffigt. Hittills 52 olayoutade A4:or i 10.5pt, och det bara i spelvärld. Eller maffigt och maffigt; inget jämfört med Vampire V20 men rätt mycket jämfört med mina tidigare spel.
Så det här med hur jag lägger upp boken blir ganska viktigt.
Jag har två "delar"; spelvärld och regler. Reglerna är ett generiskt supervarelseregelsystem som bygger på tradregelsystemet Volt (som också ligger till grund för New Horizon, så om nån är nyfiken finns en förenklad version av systemet i senaste Fenix). Spelvärlden är en ganska mörk och gråskalig Iron Age-superserievärld.
Det jag funderar över nu är ordningen. Regler först eller spelvärld först? Jag har sett båda funka. Fast i ärlighetens namn har jag inte sett så många spel där spelvärlden och de medföljande reglerna inte är ihopkladdade textmässigt. Det är väl typ Engel, då, där d20 är inkastat i ett slutkapitel efter spelvärlden.
För mig är ju spelvärlden det viktiga, och den går utan tvekan att spela med t.ex regelsystemet från Aberrant istället, eller något annat superhjältesystem folk trivs med.
Samtidigt... regelsystemet förklarar ju saker för nybörjare. Det är ju där jag tänkt mig att jag ska ge SL- och spelartips och så.
Min fundering just nu:
1. Introduktion. Förklarar konceptet rollspel, kort spelexempel, de absoluta grunderna i >Human-regelsystemet, grundläggande vad-gör-SL resp. vad-gör-spelarna, samt hänvisningar framåt.
2. 87. Spelvärlden, alltså. Beskriver spelvärldens historia, nutid, kampanjens ungefärligen tänkta förlopp, viktiga aktörer, hur man kan tänka när man skapar rollpersoner.
3. Regelsystemet. Hur man skapar rollpersoner, hur man slåss, hur krafter funkar. Även hur man kan bygga en egen superhjältekampanjvärld från grunden. Plus allmänna SL-knep som är bra sådär i allmänhet om man ska vara en bra superhjälte-SL.
Skulle det här fungera? Finns det något som känns malplacerat?
Så det här med hur jag lägger upp boken blir ganska viktigt.
Jag har två "delar"; spelvärld och regler. Reglerna är ett generiskt supervarelseregelsystem som bygger på tradregelsystemet Volt (som också ligger till grund för New Horizon, så om nån är nyfiken finns en förenklad version av systemet i senaste Fenix). Spelvärlden är en ganska mörk och gråskalig Iron Age-superserievärld.
Det jag funderar över nu är ordningen. Regler först eller spelvärld först? Jag har sett båda funka. Fast i ärlighetens namn har jag inte sett så många spel där spelvärlden och de medföljande reglerna inte är ihopkladdade textmässigt. Det är väl typ Engel, då, där d20 är inkastat i ett slutkapitel efter spelvärlden.
För mig är ju spelvärlden det viktiga, och den går utan tvekan att spela med t.ex regelsystemet från Aberrant istället, eller något annat superhjältesystem folk trivs med.
Samtidigt... regelsystemet förklarar ju saker för nybörjare. Det är ju där jag tänkt mig att jag ska ge SL- och spelartips och så.
Min fundering just nu:
1. Introduktion. Förklarar konceptet rollspel, kort spelexempel, de absoluta grunderna i >Human-regelsystemet, grundläggande vad-gör-SL resp. vad-gör-spelarna, samt hänvisningar framåt.
2. 87. Spelvärlden, alltså. Beskriver spelvärldens historia, nutid, kampanjens ungefärligen tänkta förlopp, viktiga aktörer, hur man kan tänka när man skapar rollpersoner.
3. Regelsystemet. Hur man skapar rollpersoner, hur man slåss, hur krafter funkar. Även hur man kan bygga en egen superhjältekampanjvärld från grunden. Plus allmänna SL-knep som är bra sådär i allmänhet om man ska vara en bra superhjälte-SL.
Skulle det här fungera? Finns det något som känns malplacerat?