I Mutant Chronicles fanns det, om minnet inte sviker, en grej jag gillade mycket. Det fanns nämligen först en scen "i fiktionen", och sedan tyup en transkribering av hur den scenen spelades kring spelbordet. Den grejen vet jag gjorde stort intryck på mig, och jag tycker än idag att det är ett klockrent sätt att åskådliggöra "vad är rollspel"-grejen. Actual play direkt i boken liksom.
Jag lånade det här greppet till Null State, och tänkte även göra det nu i More than Human.
Haken: jag kommer inte på nån bra scen.
Här är mina önskemål:
- Fler än en spelare inblandad, gärna säg 2-3 plus SL.
- En scen där det händer något, inte bara att spelarna dividerar om vad man ska göra.
- Dock inte en ren actionscen eller stridsscen.
- ...samtidigt som det kan finnas element av action också.
- Spelet är tänkt att fokusera inte så mycket på "superhjältar" som på människor som fått superkrafter. Tänk lite Heroes, Alphas, gamla Zenith, kanske Watchmen. Det vore bra om detta framgick.
- Gärna något förhållandevis jordnära.
- Hyfsat kort, tänk 1/2-1 A4 av prosa, kanske det dubbla i "transkribering".
Just nu vill jag mest spåna, men kommer inte på så mycket bra. Det närmaste som dykt upp för mig är typ en scen där nån måste välja mellan att radera sin pojkväns minne eller att förråda sin "supergrupp", men det känns alldeles för individfokuserat, vill gärna få in lite mer...
Och gärna helt andra situationer, såklart.
Jag lånade det här greppet till Null State, och tänkte även göra det nu i More than Human.
Haken: jag kommer inte på nån bra scen.
Här är mina önskemål:
- Fler än en spelare inblandad, gärna säg 2-3 plus SL.
- En scen där det händer något, inte bara att spelarna dividerar om vad man ska göra.
- Dock inte en ren actionscen eller stridsscen.
- ...samtidigt som det kan finnas element av action också.
- Spelet är tänkt att fokusera inte så mycket på "superhjältar" som på människor som fått superkrafter. Tänk lite Heroes, Alphas, gamla Zenith, kanske Watchmen. Det vore bra om detta framgick.
- Gärna något förhållandevis jordnära.
- Hyfsat kort, tänk 1/2-1 A4 av prosa, kanske det dubbla i "transkribering".
Just nu vill jag mest spåna, men kommer inte på så mycket bra. Det närmaste som dykt upp för mig är typ en scen där nån måste välja mellan att radera sin pojkväns minne eller att förråda sin "supergrupp", men det känns alldeles för individfokuserat, vill gärna få in lite mer...
Och gärna helt andra situationer, såklart.