Nekromanti [>Human] - idéer till rollspelsexempel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I Mutant Chronicles fanns det, om minnet inte sviker, en grej jag gillade mycket. Det fanns nämligen först en scen "i fiktionen", och sedan tyup en transkribering av hur den scenen spelades kring spelbordet. Den grejen vet jag gjorde stort intryck på mig, och jag tycker än idag att det är ett klockrent sätt att åskådliggöra "vad är rollspel"-grejen. Actual play direkt i boken liksom.

Jag lånade det här greppet till Null State, och tänkte även göra det nu i More than Human.

Haken: jag kommer inte på nån bra scen.

Här är mina önskemål:
- Fler än en spelare inblandad, gärna säg 2-3 plus SL.
- En scen där det händer något, inte bara att spelarna dividerar om vad man ska göra.
- Dock inte en ren actionscen eller stridsscen.
- ...samtidigt som det kan finnas element av action också.
- Spelet är tänkt att fokusera inte så mycket på "superhjältar" som på människor som fått superkrafter. Tänk lite Heroes, Alphas, gamla Zenith, kanske Watchmen. Det vore bra om detta framgick.
- Gärna något förhållandevis jordnära.
- Hyfsat kort, tänk 1/2-1 A4 av prosa, kanske det dubbla i "transkribering".

Just nu vill jag mest spåna, men kommer inte på så mycket bra. Det närmaste som dykt upp för mig är typ en scen där nån måste välja mellan att radera sin pojkväns minne eller att förråda sin "supergrupp", men det känns alldeles för individfokuserat, vill gärna få in lite mer...

Och gärna helt andra situationer, såklart.

Cybot

Mest spelbar
Du skulle lätt kunna modifiera den något så att den blir mer grupp orienterad.

Vad sägs om det här.
Våra spelare är Grey Gremlin (kvinna med förmågan att manipulera information, framför allt elektronisk, och kortsluta elektriska system), Piledriver (man med superstyrka och förmågan förlänga armar och ben) och Attraction (Empat med begränsad telekinesi. Man? Kvinna? Androgyn?).

Grey Gremlins pojkvän har upptäckt supergruppens hemliga bas (en övergiven industrilokal). Grey Gremlin vill helst radera pojkvännens minne av hela händelsen (men erkänner att det finns en risk att även andra minnen raderas efter att SL har påpekat att chansen finns). Både för att det skulle förändra deras relation men för att pojkvännens kunskap är ett hot mot gruppen. Piledriver tycker att det är moraliskt fel men gillar inte de andra alternativen heller.
Även Attraction är kluven när det gäller frågan.

På grund av gruppens krafter så har de flera olika alternativ (även Attractions krafter skulle kunna användas) men alla alternativen är potentiellt väldigt omvälvande.

krank

Cool idé. Jag kom på en annan, men kommer eventuellt låna en eller flera personer från din idé.

Jag ville nämligen få in lite undersökande, inte bara prat, så jag tänkte såhär:

Nån har gjort inbrott hemma hos telepaten i gruppen. Allt är kaos. Scenen börjar med att rollpersonerna får första rummet beskrivet för sig, och sen börjar de undersöka stället. Inne i badrummet hittas telepatens pojkvän, i chocktillstånd. Han är extremt skrämd, och gråter. Han vill inte ha ned någon av rollpersonerna att göra. Samtidigt lär han ha sett det som hände. Ska telepaten sinnesvåldta sin traumatiserade pojkvän, eller bestämmer hen sig för att de helt enkelt får hitta andra ledtrådar?

krank

Såhär ungefär blev den första skissen:

Spelledare: Emilia
Lisa spelar Piledriver, superstark kvinna med svällande muskler.
Magda spelar Ash, telepatisk man.
Amir spelar Attraction, androgyn empat med begränsad telekinesi

---

Emilia: När ni närmar er lägenheten du delar med Peter, Ash, ser du att dörren står lite på glänt.

Magda: Okej, jag säger åt de andra: "Sssch!" och så smyger jag försiktigt mot dörren.

Emilia: Ni andra?

Lisa: Jag håller mig nog ganska stilla, jag är inte så bra på att smyga...

Amir: Jag smyger efter.

Emilia: Okej. Ash, när du kommer fram ser du genom springan att det är totalt kaos därinne. Massor av grejer på golvet, möbler som vänts på ända, och den där dyra vasen du fick av din pappa har slagits i tusen bitar.

Magda: Jag börjar tyst och försiktigt öppna dörren. Ser jag nån där inne?

Emilia: Nej, du ser ingen. Inte just nu, i varje fall...

Magda: Shit... Jag går in, på helspänn, och tecknar åt Piledriver att ta sig närmare; ungefär nu skulle det kännas bra att ha lite fysisk uppbackning...

Lisa: Då rör jag mig närmare, så tyst jag kan. Vilket inte är så tyst...

Emilia: Okej, det låter lite men ingen därinne verkar reagera.

Magda: Ok, vad ser jag?

Emilia: En jäkla röra, det är vad du ser. Fönstret står vidöppet, det ligger saker överallt. Det har regnat in, men en stor blodpöl syns fortfarande mitt på golvet.

Magda: "Shit, Peter!" Jag får lite panik och börjar kolla igenom rummen efter Peter.

Amir: Jag försöker lugna henne lite. Kan jag använda mina krafter till det?

Emilia: Sure, inga problem. Ash, du känner hur ett liksom lite klibbigt lugn försöker ta sig in i ditt sinne. Du är ju telepat själv, så du märker ju när nån försöker hålla på.

Magda (som Ash): "Ge fan i det där! Hjälp mig kolla efter Peter istället, han kan ju ligga och förblöda nånstans."

Emilia: Du hittar honom i badrummet.

Magda: Lever han?

Emilia: Nätt och jämnt. Han verkar vara i chocktillstånd, och drar sig undan när du försöker röra vid honom. Han har brännmärken över armarna och rivsår över ansiktet.

Magda: (som Ash): "Det lär ju knappast vara en... brinnande hund som tagit sig in. Nä, jag tror att det här är nån med krafter. Men vem fan? Och Peter som hatar allt sånt... Jag lovade ju att jag skulle hålla allt sånt borta från honom... Min älskling..."

Amir (som Attraction). "Ash? Vi måste göra nånting. Han kan ha sett något. Om jag lugnar honom så kanske du sen kan..."

Magda (som Ash): "Fan heller. Du ser vad han gått igenom redan, jag tänker inte utsätta honom för mer nu."

Lisa (som Piledriver): "Shit pommes frittes, alltså... Vad tror ni? Vi kanske kan kolla igenom resten av lägenheten först och se om vi hittar några ledtrådar hörni, så kanske vi kan ta beslut om Peter sen?"

Magda (som Ash): "Jag tänker INTE våldta min pojkväns hjärna, oavsett vilket. Vi får fanimig se till att hitta mer i lägenheten. Men först måste jag ringa efter ambulans..."

Amir (som Attraction): "Men är det verkligen smart? Då kommer säkert snuten också, och då kan vi kyssa brottsplatsen bye-bye..."

Magda (som Ash): "Men är du helt dum i huvudet? 'Brottsplats'? Det är för fan mitt hem, och min pijkvän som ligger och dör i badrummet. Jag ringer efter ambulans och möter dem i porten. Vi får leta medan vi väntar."

Lisa: Ok, medan de där två grälar tar jag och börjar typ vända upp möbler och så. Jag försöker också leta efter eventuella spår. Om det ska ringas polis lär ju varje sekund vara dyrbar nu...

Cybot

Mest spelbar
Om du ska illustrera exemplet ska Attractions alfaform självklart se ut som en korsning mellan Annie Lennox och David Bowie :gremsmile:

Varför? För att androgynitetsidealet inom 80-tals pop helt enkelt borde ha en alfa.

krank

Cybot said:
Om du ska illustrera exemplet ska Attractions alfaform självklart se ut som en korsning mellan Annie Lennox och David Bowie :gremsmile:

Varför? För att androgynitetsidealet inom 80-tals pop helt enkelt borde ha en alfa.
I min dröm-utopi hittar jag en serietecknare som kan förvandla ovanstående till 1-2 seriesidor...