Nekromanti [>Human] Inspirationshjälp till äventyr

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har fått ihop en schysst grundstomme nu. Rollpersonernas bas får ett inbrott, där de som bryter sig in är ute efter data om tre forskare. Ledtrådar leder till en av forskarnas hem. Där är sagde forskare stendöd, någon väldigt stark har slagit ihjäl honom. Nånstans här kan rollpersonerna få infon om Alphan.

Det jag funderar på just nu är dels hur man hittar till forskarens hem och dels hur mordundersökningen i forskarens hem ska leda till kunskapen om att Alphan tagits av CORE - och hur man sedan hittar CORE-basen ifråga.

Jag har slängt in ett sidospår i form av att rollpersonerna ombeds undersöka den nya teknologi borgmästaren använder för att känna av om nån är en Alpha eller inte. Det kommer att visa sig vara teknologi han stulit från Power Industries. Power då rollpersonerna att ta sig till stället där de tillverkas och sabotera.

Jag tänker också slänga in fem nya SLP:er som rollpersonerna ska bo med. Alla har sina egna små subplots som kan komma in senare, men det här äventyret tänkte jag mest introducera dem.

Men... Från inbrott (där jag tänker mig att de inskickade regeringsninjorna inte tog sig ut; de stoppades av Desolations minnesförlustkrafter) till forskares hem - sedan via eventuellt två andra forskare, levande eller döda, till att rollpersonerna ska försöka infiltrera en hemlig, flygande högteknologisk militärbas där de hoppas finna den tillfångatagne Alphan.

Två X alltså. Inbrott->bostad och bostad/mord->hemlig militärbas. I båda fallen kan man såklart, om man inte kommer på nåt bättre, stoppa in lappar med adresser. men det är rätt svagt.

Just nu funderar jag på att låta båda vara lite öppna. Se vad rollpersonerna företar sig, och ha ett par lönngångar klara om de inte kommer på något.

Jag funderar på om båda X:en skulle kunna skötas genom att man spionerar på, eller rentav tillfälligt lierar sig med, regeringsagenterna. Eller bara bryter sig in hos dem och hackar deras databas.

Till CORE-basen kan det sen såklart finnas fler vägar. Humans First, Alphahatarna, har ju haft samröre med avhoppare från CORE. Kanske kan de sitta inne med lite info?

krank

Det vi hann med på fyra-fem timmars spel:

- Det kom sex nya SLP:er till basen. En blyg ung tjej som verkar vara lite perfektionist/autistisk, en ung kille med djurintresse (och djurkrafter), en starktjock veteran från vietnamkriget (italiensk amerikan), en latinamerikansk-amerikansk kvinna med supertålighet, superstyrka och flygkrafter, en bikertjej (pyrokines...), och en äldre herre, psykolog (med hemliga skuggförmågor). Man bekantade sig med dem, skaffade snabbt favoriter, pysslade med vem som skulle bo vart, och sånt.

- Man blev tillfrågad av S (organisationen man tillhör) att fixa tag på en sån där Alpha/Gestaltdetektor som de snart ska börja använda för att registrera folk. Detta utvecklade sig till en stöld från en lagerlokal, som gick sådär lagom åt helvete som det kan gå när rollpersoner ska planera och genomföra en heist.

- Mitt i alltsammans fick de inbrott i en lite avskiljd del av basen, där några regerings-ninjas snodde lite magnetband och så. Och försökte få det att se ut som att Humans First var inblandade. Ninjorna jagades på flykten. När man kollade backuppen av vad de snott var det bl.a enfilm med en forskare som på 1050-talet gör nåtslags experiment, inom Project Eclipse, där han testar vad som verkar vara en Alpha - typ tjugo år innan första vågen.

Som synes, inte så jävla långt.

Jag behöver alltså:

- En väg till forskarens hem, gärna till de andra forskarna i projektet också.

- Roliga ledtrådar som kan finnas i forskarens hem, både som leder till mer Project Eclipse-info och till vem som dödade honom (den superstarka, supertåliga Diamanda Hellstrom, som leder regeringstrupperna).

- En lämplig och intressant väg från mordmysteriet och sparsmakad info om Projekt Eclipse till att rollpersonerna vet att de behöver infiltrera ett superhemligt, högteknologiskt högkvarter tillhörande CORE, för att få tag i den där Alphan (som för övrigt kallas Alpha av forskarna). Han stals ju av CORE från regeringen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
- Roliga ledtrådar som kan finnas i forskarens hem, både som leder till mer Project Eclipse-info och till vem som dödade honom (den superstarka, supertåliga Diamanda Hellstrom, som leder regeringstrupperna).
Bibelcitat som skulle kunna förbåda Alpha samt en koppling mellan Apokalypsen och uppdykandet av alphorna.

Blanda in pseudoreligion, a la Omen. Det borde ge lite kul effekter.

/M

slanfan

Hero
jag föreslar att nu när ljusets hastighet är "bruten" så sysslar basen med att få saker långsammare än noll... vilket ju givetvis kommer få katastrofala följder för allt och alla. "ni har hört talas om maskhål... här är masken."

krank

Magnus Seter said:
Bibelcitat som skulle kunna förbåda Alpha samt en koppling mellan Apokalypsen och uppdykandet av alphorna.

Blanda in pseudoreligion, a la Omen. Det borde ge lite kul effekter.
Inte riktigt vad jag letade efter, men helt klart en kul vinkling... Ska nog göra så att forskaren blev domedagsprofet på gamla dar... Lägenheten full av tidningsurklipp och snören dragna mellan pins på kartor och annat folehatts-eschatoniskt... Det ger nog en skön stämning.