Nekromanti [>Human] - lite funderingar om ett ord

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gurgeh said:
Ja. Jag skulle förstå varför kapitlet var skrivet som det var skrivet, och känna att jag ändå kunde använda det för att skapa krafter till spelledarpersonerna.

Men om det fungerar beror ju rätt mycket på hur resten är skrivet. Om inte direkt tilltal används på samma sätt genom hela rollpersonsskaparprocessen blir det antagligen konstigt.

/tobias
Jonsekvens är bra och en viktig poäng. Och då blir det ännu mer vettigt med "du"/"rollpersonen" snarare än "man"/"kraftanvändaren" eftersom jag ju använder "du" precis överallt annars. Eller har iaf haft ambitionen att göra det.

Jag funderar på att göra samma grej i regel- och stridskapitlet, som just nu också är infekterade av "man"-sjukan. SL får helt enkelt fatta att typ samma regler gäller för SLP:er... Vill jag vara övertydlig kan jag säkert notera det nånstans. =)

krank

Eftersom flera av er inte verkade tycka att det gjorde nåt om läsaren tilltalades i rollen som spelare, så valde jag att använda "du" och "rollpersonen" istället för "man" och "personen"/"kraftanvändaren".

Resultatet: Mycket bättre läsflöde och mer naturliga meningar. Jag gillar't.

gizmo

temporary sunshine
krank said:
Eftersom flera av er inte verkade tycka att det gjorde nåt om läsaren tilltalades i rollen som spelare, så valde jag att använda "du" och "rollpersonen" istället.
Men du kompromissar i att du förlorar referensen om det handlar om npc's.
När du säger att spelet inte handlar om superhjältar men människor med krafter, har du tänkt på att det är därför du kallade hela spelet för more than human?

Och att det du söker ord för därmed finns i denna titel? Jag har inte en riktig lösning ännu, men jag tycker den borde ligga där, dvs något i stil övermänniskan, eller en människa med krafter. Inte smidigt, men kanske utlöser jag en passande idé i någon annan här.

krank

gizmo said:
Men du kompromissar i att du förlorar referensen om det handlar om npc's.
Jupp. Å andra sidan står det i texten om att skapa SLP:er att man skapar dem enligt samma regler, typ, som man skapar rollpersoner. Så SL blir tvungen att vara lite flexibel, helt enkelt.

gizmo said:
När du säger att spelet inte handlar om superhjältar men människor med krafter, har du tänkt på att det är därför du kallade hela spelet för more than human?
Japp, det är ett väldigt medvetet valt namn =)

gizmo said:
Och att det du söker ord för därmed finns i denna titel? Jag har inte en riktig lösning ännu, men jag tycker den borde ligga där, dvs något i stil övermänniskan, eller en människa med krafter. Inte smidigt, men kanske utlöser jag en passande idé i någon annan här.
Kanske... Jag gillade nog "rollpersonen" här tror jag, eftersom kapitlet ifråga ligger i anslutning till just kapitlet om att skapa rollpersoner. Tills jag hört ett bättre förslag kör jag nog på det...