Nekromanti [>Human] - Namn på egenskaper?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Egenskaper är typ som grundegenskaper plus färdigheter. Man kombinerar dem inte med nåt, man bara slår under dem för att lyckas med saker.

I >Human finns det ett par som retat mig, och delvis består problemet av språkförbistring (de nuvarande namnen är översatta först till engelska av svenskar och sedan tillbaks till svenska...)

Vetenskap (Science, har tidigare hetat Vetenskap, Teknologi, Teknik): Naturvetenskap, matematik, hantering av datorer, teoretiska kunskaper.

Reparera (Repair, har tidigare hetat Mekanik, Teknik, Hantverk): Praktiska kunskaper: underhållet, reparationen, ihop- och isärtagandet av alla tekniska effekter som inte hör till en annan egenskap.

Vetenskap och Reparera känns rätt taffliga som namn. Framför allt eftersom vi, på tal om teoridiskussionen, också har Humaniora som en egenskap.

Teknik och Teknologi är för lika. Mekanik är tydligen bara "den del av fysiken som behandlar jämvikt, rörelse och krafter", inte typ att meka med bilar.

Jag har ju fått bra hjälp tidigare; vad tänker ni här?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Efter lite diskussioner beslöt vi att ersätta båda med Teknik, som då är allmän kunskap om modern teknik. Naturvetenskap liksom bilmekande stoppas istället in i bakgrunder (som funkar som Egenskaper utom att de definieras friare av spelaren...)
 
Top