Nekromanti [>Human] - Namn på spelvärld?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har ett rollspel på G. More than Human. Superhjältande med fokus på människor som har superkrafter snarare än superhjältar med vardagsmasker.

>Human är en uppsättning regler, och ett kapitel om hur man bygger egna superhjältesettings. Eftersom jag är en god och fin människa levereras spelet med en kampanjvärld; närmare bestämt den jag spellett i de senaste åren.

Kampanjen som sådan heter End of the world as we know it. I korthet är det 1987; superhjältar har såvitt man vet kommit i en våg tidigare (1967) och så skapas en ny våg i kampanjens början. Nya vågen börjar när en rymdstation krashar ner i Chicago. Kombination av semi-poskapokalyps, undersökande mysterier, jonglerande av privatliv, och superskurkar som sällan är sådär kacklande onda. Alla äventyr har namn från låtar eller textrader från 1987.

Men... "End of the world as we know it", är det verkligen ett kosher spelvärldsnamn? Det är långt, det är på engelska, det kommer från en låt av ett stort band... OK, engelska är inga problem, men längden är det helt klart. Svårt att prata om världen på ett smidigt sätt.

Förslag? Tankar?

krank

Olav said:
Är det både världen och kampanjen som heter samma sak?
Just nu, ja. Men jag vetefan om det är bra, egentligen.

Däremot är kampanjvärlden just en KAMPANJ-värld. Den har en massa hemligheter, och tanken är att man spelar EN mastodontkampanj och sen är "klar" med spelvärlden. Så jag vet inte om man riktigt kan skilja dem åt.

krank

Antemannen said:
Humania?

Namnet faller kanske inte riktigt in i Super-Heroe gengren men skulle kunna fungera...
Jag vet inte, ska verkligen namnet på spelet och namnet på spelvärlden vara såpass lika?

krank

Jag funderar:

- Jag gillar tanken med ett populärkulturellt namn, något som anspelar på just 1987.
- Kan man använda låttitlar bara sådär? Eller blir det immaterialrättsträsk direkt?
- Stämningsmässigt är jag ju ute efter något som är lika delar grisodlar-superhjältande och apokalyps; kampanjens färger har av spelarna beskrivits som rött, svart, grått och brunt (typ). Allt är ganska jobbigt, skitigt, trasigt och fult. Det finns inte så mycket Ondska eller Godhet, det handlar bara om vem man kan lita på och vilka mål man har.