Nekromanti [>Human] Omslag - behöver åsikter snabbt

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och fixar slutversionen av omslaget.

Jag har här två varianter:

Version 1
Version 2

Jag vill gärna höra:

1) Vilket av dem funkar bäst?
2) Har du något eget förslag på hur något av dem skulle kunna förbättras?

Som synes är det framför allt baksidan jag funderar på. Som synes gör min tilltänkta framsida att baksidan får ett obekvämt svart "L", som inte med enkelhet låter sig fyllas med text eller så.

Vimes

Sillkung
Alternativ 2. Jag tycker det stora svarta området på det omslaget känns spännande, och det känns mer i linje med symetrin på framsidan.

krank

Jag är själv en smula sugen på version 1, men dels blir det mycket korta rader i texten och dels får jag en MASSA tomt utrymme under. Men jag är absolut inte säker.

Och det känns ärligt talat lite B att slänga in en extra illustration bara för att "fylla upp".

Samtidigt vill jag inte klippa i den stora fina omslagsillustrationen. Och jag vill helst inte förstpra den, för jag gillar den där smala widescreenkänslan på omslaget.

Rävsax.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Omslag 1 ser horribelt ut tycker jag. Texten ser tafflig ut då det blir för mycket luft nedåt. Andra ser betydligt bättre, så en solklar tvåa från mig.

(Sen tycker jag inte du ska ha indrag där, eftersom du har mellanslag. Inget mellanslag och indrag, eller mellanslag och inget indrag. Inte både mellanslag och indrag. ARGH!)

Vimes

Sillkung
Robert Jonsson said:
(Sen tycker jag inte du ska ha indrag där, eftersom du har mellanslag. Inget mellanslag och indrag, eller mellanslag och inget indrag. Inte både mellanslag och indrag. ARGH!)
Det också.

krank

Snabb räkning:

Version 1 (8): Krille, Max Gustavsson, Matolo, Sölvebring, w176, Robin Persson Söderholm, Daniel Wijk, Pilzeman.
Version 2 (9): Eva Florén, Vimes, Anders Lekberg, Robert Jonsson, gizmo, David Nordberg, Troberg, (Pilzeman?), Hellmer

Pilzeman vill ha mellanrum mellan styckena på ettan, dessutom. Vilket skulle skära sig med hur stycken delas upp i själva speltexten sedan, men det kanske inte gör något? Jag tar isf bort indragen.

krank

Robert Jonsson said:
Dissa mig, why dont'cha! :gremfrown:
Fixat! Blir lätt lurigt när man ska summera kommentarer från både Facebook och WRNU... =)

Just nu en solklar övervikt för version 1, hursomhelst...

gizmo

temporary sunshine
Version 2 (sorry)

men längre bort från den fula vita streckkodsboxen. Vilket nog bara lämnar mögligheten att ha det längst upp (som det ser ut på mitt skärm skulle du då inte skära in i bilden för att den är helt svart där, men det kan vara att det är bara så mörkt hos mig)

Om version 1, definitivt med mellanrum mellan styckena.

Vimes

Sillkung
krank said:
Version 1: Krille, Max Gustavsson, Matolo, Sölvebring, w176, Robin Persson Söderholm, Daniel Wijk, Pilzeman.
Har dessa argumenterat för varför de vill ha en baksida som skär sig mot framsidan?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Tänk också på att man bara ser baksidan själv, egentligen. Aldrig (typ) tillsammans med framsidan.
Det här är vad alla som röstat på alternativ 1 missat och varför man bör rösta på alternativ 2. :gremwink:

krank

Vimes said:
krank said:
Version 1: Krille, Max Gustavsson, Matolo, Sölvebring, w176, Robin Persson Söderholm, Daniel Wijk, Pilzeman.
Har dessa argumenterat för varför de vill ha en baksida som skär sig mot framsidan?

Följande har jag: "Nummer två om du ska ha in en bild ovanför texten. Annars nummer 1."

Dvs, samma problem som jag har med tvåan: Det blir tomt.

Egentligen tycker jag att båda funkar ganska hyfsat. Jag tycker nog inte att baksidan "skär" sid speciellt mycket i variant 1/4. Men jag vet inte. De flesta har mest skrivit "jag gillar" eller "jag gillar inte" i olika formuleringar.

Also, Pilzemans "röst" kan nog räknas för båda, tror jag. Såhär skrev han:

Jag håller med om att ettan ser ut att ha en annan balans, men tvåan är inte så illa när man ser bara baksidan (den kommer ju inte ligga bredvid framsidan på det här sättet på själva boken). Jag gillar att texten är luftigare där – vore det befängt med tvåans stil på nya stycken (en tom rad, eventuellt indrag också) men ettans textplaceringen? Jag tycker det blir ett kompakt block av text på ettan nämligen.

Troberg

Sinister eater
Helt klart tvåan. Ettan är mer traditionell, men också tråkigare. Tvåan får en att haja till, att tänka "Wow! Det här verkar spännande!".

Enda synpunkten jag egentligen har är att det blir lite konstigt med så korta stycken och radindrag i början av stycket. Det ser mest hafsigt ut. Jag skulle skippat radindragen.

Sedan så slog en variant av taglinen på framsidan mig, vet inte om den är bättre eller sämre, men den resonerar bättre med min känsla av spelet: "Ett rollspel om vanliga människor med ovanliga krafter". Det ästter lite mer känslan som man har i Watchmen, där det är vanliga människor som ibland låtsas vara superhjältar (undantaget Doctor Manhattan), snarare än det traditionella superhjältestuket med hjältar som ibland låtsas vara vanliga människor. Either way, använd den om du gillar den, eller låt bli. Det är ditt spel och din vision.

Och, Stålmannen skulle spöa Hulken. Stenhårt, varje gång. Och hör sen!

Hellmer

Veteran
Jag tycker om den nya versionen av baksida 2 (omslag5).

Förstår inte riktigt varför det är ocentrerat på baksida 1, och där för jag mer känslan av att texten har hamnat där.

På baksida 2 känns det som ett medvetet val att lägga texten där nere. Sen blir det korrekt att skippa indraget, eftersom: Antingen indrag eller extra enterslag, inte både och.

Arfert

Facit
Version 1, men flytta in sakerna i nederkanten så att marginalen blir större! En 4 mm till.