Nekromanti [>Human] - Ord för dåliga saker

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Förmågan funkar sämre eller inte alls om man inte har tillgång till eller gör X. Man måste ha tillgång till t.ex. elektricitet, spenat eller mörker. Det här har jag kallat "villkor".
  • Förmågan funkar sämre eller inte alls om X finns i närheten. Man tappar sin förmåga om solen lyser, eller man kastas i vattnet, eller utsätts för små meteortitdelar av sin hemplanet. Det här har jag kallat "Svagheter"
  • Förmågan funkar som vanligt, men har någon form av icke önskvärd effekt. Saker och ting omkring en leviterar eller fattar eld, eller folk i närheten drabbas av svag radiakförgiftning... Det här har jag kallat Nackdelar.

Telash

Swordsman
"men vad ska jag då kalla de oönskade effekterna?"

Bieffekter?

Mukwa

Swashbuckler
  • Förmågan funkar sämre eller inte alls om man inte har tillgång till eller gör X. Man måste ha tillgång till t.ex. elektricitet, spenat eller mörker. Det här har jag kallat "villkor".

w176

Förlorad dotter
RealDream said:
ivt klangande

Nackdelar består av:
Begränsningar
Svagheter
Biverkninar
Fast Begrännsingar och Biverkningar är så pass likt, utalsmässigt och visuellt att det kommer vara frusterande. Därför tycker jag Villkor är bättre.

Mukwa

Swashbuckler
Villkor är bättre, det håller jag med om.

Villkor, svagheter och biverkningar röstar jag för

krank

RealDream said:
Villkor är bättre, det håller jag med om.

Villkor, svagheter och biverkningar röstar jag för
Jag undrar om jag inte associerar "biverkningar" mest till det kliniska, mediciner och sådant... Jag funderar på om jag inte gillar "bieffekter" mer, det känns mer allmänt... Eller?

EDIT: Wiktionary verkar hålla med mig. Bieffekt är främst negativt, och biverkning är läkemedel. =)

Annars gillar jag alla förslag, och tycker ni har hjälpt till massor. Group think! Imorgon tar jag beslut om vad jag ska använda, om inga allvarliga invändningar eller ännu bättre förslag inkommit då =)

w176

Förlorad dotter
Eller kunde du leka med egen termilogi och kanske låta samlingsnamnet vara Negg, eller något sånt. En kort term med tydlig innebörd.

"Ah, jag har eldkraften med Neggen..." osv

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Här är några ord som kanske kan vara användbara:
olägenhet
förfång
belastning
disfavör
minus
men
avigsida
hinder
avbräck
inskränkning
förbehåll
begränsning
förutsättning
betingelse
premiss
förbehåll
reservation
klausul
nödvändighet
krav

krav och men är väl de kortaste i den listan.

krank

Tony.M.Meijer said:
Här får jag en tanke; kanske kan man kalla dem minus och plus?

Risken är ju att det blir en smula förvirrande om man nån gång använder "minus" i en matematisk beräkning i spelet (även om det såvitt jag vet inte finns nån subtraktion i >human). Kanske behöver man skriva Minus och Plus då?

Vad tycker ni?

krank

En fundering som inkom nyss är om det verkligen är nödvändigt att skilja på de bra saker man kopplar till krafter och de dåliga. En kombinerad lista blir såklart längre och lite mer oöverskådlig, men det kanske funkar?

Men vad ska man kalla denna kombinerade lista då? Tillägg?

w176

Förlorad dotter
Jag tror det är bättra att ha olika listor. Liksom att tydligt visa att man både ger och tar även när man bygger själva krafterna är bra för att föda den attityden även ingame.

krank

Bra poäng.

Vilket för oss tillbaks till att försöka hitta bra separata termer. Plus och minus hade fördelar, men jag tror man riskerar förvirring.

För- och nackdelar? Förbättringar och försämringar?

(Min roadmap kräver mig på ett beslut idag =)

krank

Just nu lutar det åt Nackdelar, och att Tillägg får bli Fördelar.

Svagheter får bestå av Villkor, Svagheter och Bieffekter.

Jag funderar dock på om Svagheter ska få vara Hinder istället. Som motsats till Villkor, alltså.

krank

w176 said:
Jo att låta de heta hinder leder nog till mindre förvirring än att använda smmma term två gånger.
Bah! Jag skrev ju fel. Fördelar och Nackdelar, och Villkor och Hinder.