Nekromanti [>Human] - Religioner och superkrafter

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Här har jag skrivit lite inledande om hur olika religioner hanterar det här med att typ 48000 människor över hela världen plötsligt får superkrafter 1987.

Fast jag känner att jag har för dålig koll på buddhismen och judendomen. Det märks nog också att min bild av islam är en smula skakig. Jag utesluter inte heller att jag är helt ute och cyklar om vad jag tror om kristendomen.

Så... Vad tror/tycker ni? jag vill gärna brainstorma här; hur skulle världsreligionerna reagera tror ni? Givet att världen i övrigt ser typ likadan ut som i vår verklighet?

Cybot

Mest spelbar
Jag tror nog att Buddhismen skulle se alphas som ett symptom på att något har gått fel. Att personer kan komma i kontakt med världssjälen (och på det sättet få övernaturliga krafter) utan att uppnå upplysthet och ett högre medvetande genom kontakten.

Inom buddhismen (i alla fall så vitt jag vet, det finns så många olika skolor och doktriner) så hör övernaturliga krafter ihop med individer som har uppnått upplysthet (och endast använder sina krafter för att hjälpa andra att uppnå upplysthet). Men alphas är generellt sett inte särskilt upplysta med buddhistiska mått (ilska, begär osv).

P.S: När vi snackar buddhistisk religion och hur den kan kopplas till [Human]. Är "Gudinnan med den Vita Parasollen" (Sitatapatra) ett av de mest bad-assiga namnen på en superhjälte eller vad?

krank

Cybot said:
Jag tror nog att Buddhismen skulle se alphas som ett symptom på att något har gått fel. Att personer kan komma i kontakt med världssjälen (och på det sättet få övernaturliga krafter) utan att uppnå upplysthet och ett högre medvetande genom kontakten.

Inom buddhismen (i alla fall så vitt jag vet, det finns så många olika skolor och doktriner) så hör övernaturliga krafter ihop med individer som har uppnått upplysthet (och endast använder sina krafter för att hjälpa andra att uppnå upplysthet). Men alphas är generellt sett inte särskilt upplysta med buddhistiska mått (ilska, begär osv).

P.S: När vi snackar buddhistisk religion och hur den kan kopplas till [Human]. Är "Gudinnan med den Vita Parasollen" (Sitatapatra) ett av de mest bad-assiga namnen på en superhjälte eller vad?
Asbra! Jag gillar't. Vad kan buddhister tänkas göra? Finns det buddhistforskare som kan tänkas byta ämne till att forska om alphas för att få reda på vad som är fel? Eller kör man mer med meditation i stora grupper för att försöka undersöka det hela?

Metaplotmässigt är det ju så att krafterna faktiskt kommer från "världssjälen", eller mer exakt det kollektiva undermedvetna; krafterna är medvetna manifestationer med egen intelligens, ett slags parasiter som sätter ihop sig med värdar och ger dem tillgång till förmågor typ. Exakt varför har jag ärligt talat inte riktigt bestämt än. Får nog bli en ny tråd vid senare tillfälle...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nja, så vitt jag vet förekommer det inom buddhismen gudar och demoner som likt människan är bundna till samsara. Det faktum att buddhismen inte anser att gudadyrkan hjälper människan att nå upplysning betyder inte att religionen är gudalös eller enbart ser det övernaturliga som en produkt av upplysning.

Korpen

Hero
Intefadan var det palestinska upproret (mot Israel), det hade inget dirket med Iran / Irak att göra.

Vad gäller buddhismen så ska man komma ihåg att Buddhismen (i den mån man kan prata om det som EN religion) erkänner gudars existens. Så det finns ingen direkt motsättning med att se alphaor som avatarer eller besatta allt efter tycke och smak.

krank

Korpen said:
Intefadan var det palestinska upproret (mot Israel), det hade inget dirket med Iran / Irak att göra.
Mjao, jag vet. Den rubriken är ofärdig, bara två olika saker som hände i området som jag ska komma ihåg att prata om =)

Korpen said:
Vad gäller buddhismen så ska man komma ihåg att Buddhismen (i den mån man kan prata om det som EN religion) erkänner gudars existens. Så det finns ingen direkt motsättning med att se alphaor som avatarer eller besatta allt efter tycke och smak.
'k, schysst. Besatta av vad? Gudar? Vad är en avatar i sammanhanget?

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Asbra! Jag gillar't. Vad kan buddhister tänkas göra? Finns det buddhistforskare som kan tänkas byta ämne till att forska om alphas för att få reda på vad som är fel? Eller kör man mer med meditation i stora grupper för att försöka undersöka det hela?
Jag skulle tro att deras response skulle vara att göra ingenting.
Ingenting är evigt, allt är föränderligt och man måste acceptera det som är. Man skulle nog tycka att det är synd att alphas har misslyckats med att uppnå ett nirvana trots att de kanske skulle ha haft en större chans för det. Men de skiljer sig inte på något sätt från andra. Ansvaret att uppnå nirvana faller alltid på en själv.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Besatta av antingen Devas (tja, vi skulle nog kalla dem gudar. Men de är inte allsmäktiga eller upplysta och kan inte hjälpa oss att uppnå upplysthet) eller demoner.
En avatar är en nedstigen form (ofta mänsklig, men kan vara vad som helst) av antingen en deva (alla former av buddhism) eller en boddhisatva (inom lamaismen i alla fall).

krank

Cybot said:
krank said:
Besatta av antingen Devas (tja, vi skulle nog kalla dem gudar. Men de är inte allsmäktiga eller upplysta och kan inte hjälpa oss att uppnå upplysthet) eller demoner.
En avatar är en nedstigen form (ofta mänsklig, men kan vara vad som helst) av antingen en deva (alla former av buddhism) eller en boddhisatva (inom lamaismen i alla fall).
Coolt.

Uppdaterad text.

(Har skrivit om Europa och Sovietunionen nu också; ska fylla ut sydamerika, sedan skriva mellanöstern, asien och afrika ordentligt... sen är den sidan klar)

Ymir

Liten kantbaron
Det är sant, men gudar och demoner är inte människor. Människor med "övernaturliga krafter" är generellt bodhisattvor eller buddhor, dvs i nirvana eller på väg dit, så Cybot är inte helt ute och cyklar.

Vilket öppnar upp för intressanta frågor: är alphas människor enligt buddhisterna? Och vad är deras plats i samsara? Kan de nå nirvana?

Ymir

Liten kantbaron
Några alternativa lösningar vad buddhismen anbelangar (jämfört med spåret folk här hittils varit inne på, som onekligen ligger kanske närmast till hands):

Alphas är folk som har ackumulerat anantarika-karma , och försmäktat i Avīci i en halv evighet, tills Yama släppte lös deras själar skandhas för att gå hans ärenden i världen.

Alphas är resultatet när en korrupt skandha från Avīci eller något annat helvete av misstag fastnar vid en persons inkarnation under återfödelsen. Detta är en mycket snygg lösning, eftersom den dels innehåller slump, och dels förklarar varför superkrafter är så nischade; olika superkraftskoncept hade lätt gått att dela in efter vilken skandha de är associerade med.

Alphas hade också kunnat vara själar skandhas som kastats ut från Sukhavati på grund av missdåd eller något. Eftersom de varit i det västliga Rena landet har de dock ändå ett fragment av nirvana med sig, och kan därför göra övernaturliga ting.

Angående islam tycker jag det verkar rimligast att superkrafterna antingen ses som djävulsverk, eller en prövning från Gud. Möjligen hade de kunnat ses som välsignelser i någon sorts esoterisk sufi/shia-kontext, men inte i mainstream-sunni-islam. Det hade kunnat uppstå ismailitiska sekter runt specifika alphor som tror/hävdar/vet att alphan ifråga är Mahdin, dvs bäraren av Det heliga ljuset från Muhammed, och Shia-islams gudomligt sanktionerade ledare.