Nekromanti [>Human] - Spelledartips?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kommer att ha med "spelledartips" i >Human. Det är saker som "det här är bra att tänka på när man bygger sin egen superhjältekampanjvärld", "såhär kan man göra för att komma in ordentligt i spelvärlden innan spel" (portaler), "det här är bra att tänka på när man bygger äventyr" (fokus, stämning och problem/lösningar, struktur, spelar-agens), "såhär kan man tänka när man hittar på SLP:er" (fästytor) och "såhär kan man planera äventyr" (spindelnätsmodellen).

Strukturen på¨boken är just nu såhär:

1. Kort intro, vad är rollspel, etc.
2. Spelvärlden 87
3. Reglelsystemet >Human

Dvs, det är ganska vattentäta skott mellan ffa spelvärld och regelverk; reglerna är "generiska" i betydelsen "icke knutna till specifik spelvärld".

Frågan är, var bör de där "spelledartipsen" ligga? Regler? Spelvärld? Helt eget, deparat kapitel?

(OBS: Jag är här alltså ute efter åsikter, som jag sedan kommer att tycka saker om. Jag hade alltså tänkt argumentera fram och tillbaks här... Så om du lägger ett förslag du INTE vill att jag ska argumentera mot för att se om det håller, vänligen markera det på något sätt.)

Krille

Super Moderator
Har du vattentäta skott mellan avdelningarna så kan du fortsätta med det, och ha spelledartips som ett separat avsnitt.

För att vara radikal så skulle jag parkera det mellan 2 och 3, eftersom en hel del av det kommer ha med ståryn, världen, kampanjen och strukturen snarare än med reglerna.

krank

Krille said:
För att vara radikal så skulle jag parkera det mellan 2 och 3, eftersom en hel del av det kommer ha med ståryn, världen, kampanjen och strukturen snarare än med reglerna.
Låter rimligt.

Ett annat sätt att ha vattentäta skott mellan dem vore ju att på något sätt separera de generiska tipsen från de mer spelvrlds/storyberoende, och stoppa in dem i respektive kapitel. Man det känns som en lite jobbig lösning, är nog bättre att ha allt samlat...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det här inlägget är inte så mycket ett förslag på lösning så mycket som en önskan på innehåll. Jag skulle vilja ha följande:

1. Spelledartips för att hålla liv i långa kampanjer och
2. Tips på hur man planerat avslutar kampanjer.

krank

Tony.M.Meijer said:
1. Spelledartips för att hålla liv i långa kampanjer och
2. Tips på hur man planerat avslutar kampanjer.
Det tycker jag låter som jättebra idéer. Problemet är väl att mina svar är typ:

1. ha spelare som gillar långa kampanjer
2. Dunno, har aldrig avslutat en lång kampanj på tillfredsställande sätt.

Så jag skulle behöva skapa en tråd om saken =)

krank

Vad ska man ha med, då?

I 87's kampanjdel skriver jag om hur man lägger upp en mysterie/utforskarkampanj med mycket hemligheter och sådant.

Det här är vad jag tänkt skriva i de "allmnänna" tipsen:
- Portaler; sätt att få in spelare i stämning och värld och komma igång fort.
- Metasamtal; prata före och efter spelmötena om vad som funkat bra/dåligt, spelarnas planer så man kan förbereda sig, och så vidare.
- Fästytor; hur man konstruerar en organisation eller en SLP som går att använda på många olika sätt.
- Spindelnätsmodellen; att skriva äventyr som är semirälsade men där spelarna väljer rutt.
- Friktion; olika sorters problem och utmaningar under äventyrens gång.
- Bomber och flaggor; Att spelarna kan signalera saker, och hur man kan tänka när man bygger händelser som inte bara kan ignoreras.
- Specifikt för superhjältegenren; vad kan vara bra att tänka på? Gemensam bas, olika roller i gruppen.
- Player agency; hur gör man så att spelarna inte känner sig motverkade, att de känner att de kan påverka och sprelar roll?

Det känns en smula rörigt och spretigt; som om jag liksom häller allt jag kan om spelledande; de senaste årens byggande och insamlande av tekniker, med hjälp av en tratt ner i boken oavsett om det passar eller inte. Men vad tycker ni? Skulle ni vilja se typ ett sånt här kapitel i ett rollspel? Finns det något jag glömt eller borde ta bort?

Krille

Super Moderator
krank said:
Skulle ni vilja se typ ett sånt här kapitel i ett rollspel? Finns det något jag glömt eller borde ta bort?
Jag älskar sådana kapitel!

De ger mig insikt i hur spelkonstruktören vill att hans spel ska spelas, och det gör mig till en bättre spelledare.

krank

Nu tänker jag väcka liv i den här tråden igen. Jag börjar bli osäker på min kapitelordning, nämligen.

>Human:87 har tre delar:

Regler [Rollpersonsmakande, använda färdigheter, strid]
Världen 87 [Världsbeskrivning, kampanjtidslinje, hur man använder världsbeskrivningen för att bygga äventyr, bra att tänka på när man lägger upp kampanjen, introäventyr]
SL-tips [Hur man kan bygga sin egen superhjältekampanjvärld, att skriva äventyr med spindelnätsmodellen, friktion, fästytor, bomber och flaggor, player agency, portaler, metasamtal]

Det jag funderar över är i vilken ordning de här tre ska hamna.

Många spel har reglerna först. Andra har världen först. Jag har hittills tänkt mig att jag ska ha världen först, för den är i mina ögon viktigare, men å andra sidan finns det saker i SL-tipskapitlet som nog är bra att ha koll på när man läser de kampanjspecifika spelledartipsen. Och SL-tipskapitlet har jag gärna mellan de andra två, eller längst bak.

Det känns lite rörigt just nu. Det skulle hjälpa mig jättemycket om ni kunde skriva lite om vad ni gillar och tycker om ordningen på saker och ting.