Nekromanti [>Human] - Spelvärld (Underlätta superhjältande?)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu har det inte låtit så mycket om mitt superhjälte-tradspel på ett tag, mest för att jag hållit mig upptagen med andra projekt (som Null State). Fast på vägen hem från jobbet idag började jag fundera lite på det här med spelvärld.

Ursprungligen skulle >Human vara spelvärldslöst. Bara ett generiskt jäkla superhjältesystem.

Men sen kom jag på att alla skiter i generiska system. Så jag började fundera på att ha med ett par kortfattade spelvärldar instoppade i nåt appendix eller så, plus ett litet kapitel om hur man bygger sin egen superhjältemythos.

Och nu... Nu är jag rätt nära att skriva ihop den spelvärld jag och Vicotnik, Yreburre och Möller speltestat >Human i. Sammanfattning: "Gritty superhjältar 1987".

Nå, jag tänkte lägga upp det ungefär såhär:

Historik och nulägesbeskrivning; vilken effekt supervarelser haft, när de första dök upp, etc.
Ett huvudsakligt kampanjområde, beskriver mer i detalj; mer exakt Chicago, där resterna av en rymdstation slår ner. Plötsligt blir människor i närheten supervarelser.

Kampanjområdet presenteras med en ungefärlig tidslinje (lite grejer som händer precis innan och efter katastrofen om ingen gör nåt), några olika grupper, några viktiga aktörer som har aktiva agendor... Tanken är att få lite Vampire/Mutant Chronicles, dvs det ska inte gå att hålla sig "neutral".

Därefter ett gäng subplots man kan använda lite hur man vill, ganska öppna av sig, som passar in med resten av miljön etc. "Äventyrsidéer" fast lite mer utfleshade.

Slutligen en hoper spelledarhemligheter; vad som egentligen gör supervarelser till sådana, vilka hemligheter aktörerna har, vad organisationerna håller på med, etc.

Med andra ord, jag presenterar en setting och en situation; man kanske skulle kunna kalla det en fisktank om man ville.

Så... Vad känner du att du skulle hjälpas av om du skulle spelleda en superhjältekampanj? Om vi antar att vi redan har ett coolt regelsystem som låter dig skapa rollpersoner på olika kraftnivåer och med balla krafter.

Jag frågar inte efter vad du behöver, märk väl. Egentligen behöver man ingenting för att "kunna" spela superhjältespel. Man kan ta nutid, slänga in lite superhjältar och skurkar, så var det klart. Men vad skulle underlätta, hjälpa dig som SL? Som spelare?

w176

Förlorad dotter
En presentation av fraktioner följt av en relationskarta med vilka fraktioner som är Allierade, Fiender, Saknar relation till varann eller har andra relationer mot varann.

krank

En annan fundering jag har vad gäller spelvärld till >Human är att ha med två. Och då menar jag två ganska utmejslade sådana.

Varför två? För att introserien, som jag åtminstone manusmässigt är rätt nöjd med (det grafiska har inte riktigt manifesterat sig än), inte alls passar ihop med 1987-chicago-grejen...

Ett annat alternativ kunde vara att försöka hitta en ny illustratör, som fixar lite mörkare superhjältestil. Fan vet var jag skulle kunna hitta en sån, dock. Särskilt som jag skulle vilja köra helt Creative Commons den här gången; annars vore ju Null Stateillustratören kanske ett alternativ.

Och då släppa den mer moderna settingen som ett tillägg...

krank

Lukas said:
eller så skotar du 1987värden och kör bara med den andra.
Det är såklart också ett alternativ. Men jag gillar nog 1987-världen mer, och dessutom har jag redan materialet till den =)

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Lukas said:
eller så skotar du 1987värden och kör bara med den andra.
Det är såklart också ett alternativ. Men jag gillar nog 1987-världen mer, och dessutom har jag redan materialet till den =)
släpp den värden som en kampanj bok.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag skulle vilja ha tips på hur man får spelarna att snoka i "rätt" saker.

Varför ska den fantastiska duon Kim och Terry engagera sig i min plot när de kan stoppa krig liksom?

w176

Förlorad dotter
Jag tycker det är ett värde att i grund släppa det med mer än en setting. Det sänder ut starka signaler om att det är okej att definera sin egen värld.

krank

w176 said:
Jag tycker det är ett värde att i grund släppa det med mer än en setting. Det sänder ut starka signaler om att det är okej att definera sin egen värld.
Lite av min tanke, ja. Dessutom kan man ju ha kvar kapitlet om "så bygger man en superhjältemythos", typ.

w176

Förlorad dotter
En av världarna skulle kunna skrivas som ett exempel steg för steg för hur man bygger en superhjälte värld.

krank

Tony.M.Meijer said:
Jag skulle vilja ha tips på hur man får spelarna att snoka i "rätt" saker.

Varför ska den fantastiska duon Kim och Terry engagera sig i min plot när de kan stoppa krig liksom?
Bra pioäng. Svaret är ganska enkelt ("sänk nivån") men precis den typen av tips ska givetvis vara med. Tillsammans med saker som "det är bra att ha någon form av gemensam bas; annars har rollpersonerna liten eller ingen anledning att ha med varandra att göra utom när de slåss mot superskurkar"...

krank

w176 said:
En av världarna skulle kunna skrivas som ett exempel steg för steg för hur man bygger en superhjälte värld.
Det är en riktigt bra idé, måste jag säga.

Funderar på lämpligt upplägg och ordning; kanske först superhjälteserien, sedan hur man bygger just den kampanjvärlden, och sedan den "färdiga" 1987:an...

KamiFisk

Hero
Jag känner att stämnings texter är det som underlättar mest, jag vill få en känsla för vad jag spelleder.

Tyckte att intro texten du gjorde i EB satt en bra stämning redan ifrån start.

Nabu

Warrior
Det viktigaste för mig när det kommer till Organisationer och Aktörer, är att de alla skall ha agendor som bildar ett nät fullt med hooks och uppslag. Självklart bör det finnas relationer mellan olika Organisationer och Aktörer, men det viktigaste är agendorna.

Sedan, som du är inne på så skall Situationen vara explosiv. Någonting har hänt, eller kommer att hända alldeles strax, som driver rollpersonerna till handling.

En annan sak som jag finner hjälpfull är att definera en konflikt som man kan bygga resten på. Denna konflikt skall med fördel inte alls vara uppenbar när kampanjen/scenariot börjar, och bör i sin natur vara rätt så komplex. Den bör ju också vara rätt så omfattande för att minimera risken att rollpersonerna strävar bort från konfliktens intressen. Det är på något vis den konflikten som definerar hela kampanjen; Situationen är scenen, och Organistationerna och Aktörerna är viktiga hjälpmedel, men Konflikten är i någon form manuset (i den mån detta kan finnas i en fisktank).

Ja, det är alltså min syn på att spelleda en fisktankskampanj. Jag antar att det är tänkt att man skall spela en kampanj per värld.

En annan sak: i och med att det är tänkt att man skall spela fisktankar i rollspelet så tror jag att det vore bra med ett avsnitt där du specifikt ger tips på hur man effektivt hanterar dessa. Min erfarenhet är att många spelledare har svårt med det; speciellt om de inte är så rutinerade. Beroende på rollspelet så kan man ju också ibland ge råd specifika för systemet i fråga (värden som i någon mån mäter hur långt kampanjen "bör" ha kommit, till exempel).

För att gå in specifikt på just superhjälte-rollspel: kort om hur spelledaren kan få spelarna att känna sig som hjältar respektive få dem att inte känna sig som hjältar, beroende på målet.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hmm, får jag föreslå att rymdstationens bitar regnar ner över jorden snarare än bara träffar Chicago, även om den största mycket väl kan träffa staden? Det öppnar upp för icke-amerikanske hjältar på ett rimligt sätt liksom....

Möller

Hubert Hortlax
Tony.M.Meijer said:
Hmm, får jag föreslå att rymdstationens bitar regnar ner över jorden snarare än bara träffar Chicago, även om den största mycket väl kan träffa staden? Det öppnar upp för icke-amerikanske hjältar på ett rimligt sätt liksom....
Ha. Du har fått det hela om bakfoten!

Galatea, som rymdstationen heter, verkar inte riktigt vara den utlösande faktorn bakom den nya vågen av gestalter. Eller, det skulle ju inte förklara den gamla 60-talsvågen av gestalter.

Sen så sker nedslag över en stor del av USA och hela jorden under veckorna som följer. Dock var det bara Chicago som fick ta emot så stora grejer att stadens centrum utplånas.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Galatea som i rymdstationen som exploderade i Aberrant och som kick-startade nova-åldern i tidigare nämnda rollspel?

krank

Tony.M.Meijer said:
Galatea som i rymdstationen som exploderade i Aberrant och som kick-startade nova-åldern i tidigare nämnda rollspel?
Jag snodde Galatea, ja. Men metaplotten ser helt annorlunda ut i övrigt. Den kommer antagligen inte att heta Galatea när jag skriver ner det här...