Nekromanti [>Human] - Stil och ton (exempeltabeller)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(Kort sammanfattning: >Human är ett nästan-generiskt supervarelseregelsystem som är tänkt att fokusera på

Jag har större delen av tiden haft ett ganska "torrt" språk i >Human, får jag för mig. Har velat fokusera på tydlighet, att reglerna blir begripliga, med sina undantag och dubbla skalor och grejer.

Däremot tänkte jag eventuellt försöka variera mig lite i exempel och sådant. Få lite färg på texten, så att säga.

Till större delen hade jag väl tänkt mig spelet som ett ganska "gatunära" spel, lagom realistiskt och blekt. Vanliga människor med superkrafter, snarare än spandextyper som kastar varandra genom hus.

Men; jag har fått två uppsättningar helt underbara lite mer skojfriska tabeller med exempel. Jag tycker mycket om dem, och vill ogärna tråka ner dem - de ger dessutom mycket bra visuella bilder av vad de olika nivåerna betyder.

(Kort förklaring: Skalan går upp till 14, sedan blir den en "superskala" som börjar om på 3. Och alla nivåer finns inte med.)

Såhär ser Snabbhet ut. Tabellen visar var man kan springa fortare än.

3 = En upprörd ex-fru med raska steg och beslutsam min
5 = 9-årig lymmel med slangbella
7 = Försoffade poliser som springer för livet
8 = Intet ont anande Tour de France cyklist
10= Fullt utrustad elitsoldat under hastig framryckning
14= Mänskligt världsrekord i 100m
*3= Skenande häst på väg mot ett stup
*5= Buss som exploderar om den kör långsammare än 50mph
*7= Polisbil med skicklig galning bakom ratten
*8= Ninja på ninjamotorcykel
*10= F1 racerbil

Och så Styrka. Tabellen visar vad som är ett lämpligt kastvapen.

3 = grönt, surt äpple
5 = tymplig gatsten
10= 19" CRT från 1994
14= Soldat med brutet gevär
*3= Volvo 740, inkl. torr Svensson
*5= Ett flyttlass från Närke
*7= En skolbuss skrikande ungar
*9= M1A2 Abrams tank
*10= Söt liten isbrytare

Men... jag undrar hur jag ska göra. Jag gillar verkligen exemplen, som framför allt är lustifika och inspirerande exempel. Samtidigt vet jag inte om det skulle skala för mycket kalle anka, blir för mycket pajas över det hela, för att passa in i en annars halvtorr text.

För stilexempel på regelmakeniken i stort kan man kolla här. här och här finns ett par exempel på "citat" och så.

(Wikin är absolut inte färdig, som ni kanske ser - men ni kanske ser vad jag menar)

Om du gillar dina tabeller, så oroa dig inte för om det är lite Kalle Anka eller inte. Behåll dem. Texten och tabellerna ska ju behaga dig själv också, inte bara framtida läsare. Sedan kan ju det hela vara ett avbräck mot den lite "torra" regeltexten, precis som du säger själv. Och exempel som "9-årig lymmel med slangbella" är ju rätt talande. Däremot är väl en Tour de France-cyklist snabbare än en anstormande elitsoldat?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Grisodlar'n said:
Däremot är väl en Tour de France-cyklist snabbare än en anstormande elitsoldat?
Det har du en poäng i. Jag får ta upp det med tabellmakaren. Det kanske är för att han är intet ont anande?

KamiFisk

Hero
De är ju väldigt komiska men jag tycker det funkar iallafall. "Söt liten isbrytare" personlig favorit =).