Nekromanti [>Human] - Storlek på city killer?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I More than Human börjar alltihop med att rymdstationen Nova exploderar och faller ner på jorden. En stor del landar i Chicago, och förvandlar staden till en apokalyptisk katastrofzon.

Men... Hur stor behöver egentligen stationen ha varit för att orsaka såpass stor förödelse? Det vore ju tjaskigt att behöva uppfinna nåtslags reaktor eller nåt som kan sprängas bara för att få den här effekten. En korrläsare påpekade för mig, helt riktigt, att det inte riktigt duger med att släppa vilken ölburk som helst från rymden; för att döda en stad krävs mer fräs.

What say you? Hur löser jag det här?

krank

Jag experimenterar med Ground Zero. Om jag kollar på kartan jag använt med min spelgrupp så ter den sig rätt fånig. Hittar visserligen ingen info nånstans om vad för megaton man kan räkna sig av saker som ramlar ur omloppsbana, men några megaton skulle det iaf behövas för att få de cirklar min originalkarta visar. Men frågan är hur mycket bieffekter man kan tänka sig som försvårar saker och ting; eld kan ju sprida sig, och jag tänker mig att moln av hett damm inte direkt är så kul det heller.

krank

Jag gräver mig djupare...

Energy Calculator är i full färd med att förstöra alltihop.

ISS, alltså the internationall space station, väger omkring 400 ton (källa).

Så... För att uppnå 100 kiloton skulle ISS behöva slå ner på jorden i 45 km/s. För att uppnå 1 megaton snackar vi 144 km/s.

Now... Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med de här siffrorna. 144 km/s känns väldigt fort. Vad kan accelerera en bit rymdstation till de hastigheterna?

sirfrog

Warrior
Google and you shall find!

Enligt beskrivning (sitter på tele-fånen nu, så jag kan inte testa), ska denna beräkna anslagsenergi, termisk utveckling, dammvågor osv. Gör någon mindre överslagsräkning på medeldensitet och vikt så bör du få lämpliga siffror.

Tyvärr har jag inte läst exakt vad du önskade göra med din stad, men annars kan stationen innehålla vetenskapliga instrument som består av/innehåller farliga spårämnen. Förutom det så har jag för mig att om rymdmaterial återgår till atmosfären på fel sätt brinner upp, och jag kan unte tänka mig att de material de använder är särskilt nyttiga för någon eller något om de förbränns. Om du vill ha något annat än allmän brinnande förstörelse dom regnar ned från himlen.

sirfrog

Warrior
Hm, intressant. kan vi ta't imorron? Jag ska försöka sova nu, och det trpdlösa och nallen lämnar en del att önska.

Tyr

Hero
Kan det inte vara en del av mysteriet? En exploderande rymdstation borde inte orsaka sådan förstörelse. Kanske explosionen i rymden mest knuffade rymdstationen mot jorden och att förstörelsen av Chicago är något av ett mysterie. Kanske fanns det något i rymdstationen som inte borde varit där. Något som orsakade extrem förstörelse vid kollisionen med jorden.

krank

Enligt den här kalkylatorn, om jag stoppar in:

Mass: 400 M tonnes
CS Area: 5351 m2 (en amerikanskt fotbollsplan, är den jämförelse NASA använder)
Drag coefficient: 0.7 (ren gissning)
Medium density: 1.5 kg/m3 (defaulten)
Gravity: 1

Så får jag terminal velocity ungefär 37 km/s.

37 är inte så mycket lägre än 45.

Om jag minskar CS-ytan (genom att till exempel vända stationen annorlunda eller inte veckla ut solcellerna) så kan jag komma upp i närmare 100 km/s.

Kvarstår bara hur länge en sån här pryl skulle behöva ramla för att nå önskvärd hastighet...

krank

Tyr said:
Kan det inte vara en del av mysteriet? En exploderande rymdstation borde inte orsaka sådan förstörelse. Kanske explosionen i rymden mest knuffade rymdstationen mot jorden och att förstörelsen av Chicago är något av ett mysterie. Kanske fanns det något i rymdstationen som inte borde varit där. Något som orsakade extrem förstörelse vid kollisionen med jorden.
Visst, men isf måste jag veta att det är mystiskt, och hur mystiskt det är.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Medium density: 1.5 kg/m3 (defaulten)
Borde den inte väga mer än 1.5 kg/m3?
Dessutom så borde drag coefficient ligga mellan 0.8 och 1.6
0.7 och lägre är typ endast saker som är designade för att vara aerodynamiska.

krank

Cybot said:
Borde den inte väga mer än 1.5 kg/m3?
Dessutom så borde drag coefficient ligga mellan 0.8 och 1.6
0.7 och lägre är typ endast saker som är designade för att vara aerodynamiska.
Jag har ingen aning. Jag är så jäääääävla noob på området. Just nu har jag mest sprutat ur mig siffror i hopp om att nån ska korrigera mig.

Krille

Super Moderator
Ska tilläggas att saker i låg omloppsbana susar fram i ca 8 km/s. Åker man fortare än så så är man på väg till Mars. Eller i alla fall definitivt inte på väg till Jorden.

Trevlig uppställning av omloppsbanor

De snabbaste människotillverkade farkosterna är Helios A och B, som fortfarande susar i eliptisk bana kring solen. När de är som närmast solen så har de en hastighet på ca 70 km/s relativt solen. Snabbaste människotillverkade farkosten som rusat in i jordens atmosfär är Stardust, vars kometdamminsamlingskammare dånade in i ca 12 km/s.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Men... Hur stor behöver egentligen stationen ha varit för att orsaka såpass stor förödelse?
Tunguska-incident meteoren var ett tiotal meter stor (källa) och den rensade upp ett område med storleken på 2000 kvadrat-kilometer. För att ge något att mäta mot så är ett stenigt objekt med 10 meters diameter som rör sig med 10 km/s när den träffar atmosfären exploderar generellt med en kraft av ungefär 20 kiloton (eller i storleken med fat man, kärnvapnet som släpptes över nagasaki).

Så stationen behöver inte vara så volymetriskt stor, det som är intressant är hastigheten den rör sig genom atmosfären med, dess massa och om den sprängs i luften eller inte.

krank

Tony.M.Meijer said:
Så stationen behöver inte vara så volymetriskt stor, det som är intressant är hastigheten den rör sig genom atmosfären med, dess massa och om den sprängs i luften eller inte.
Det som är intressant är vilka omständigheter som krävs för att jag ska få mitt förstörda Chicago. Exakt hur det går till, utom att det börjar med en rymdstation som exploderar, är inte viktigt.