Efter det enorma gensvaret på min förra >Human-strukturtråd tänkte jag följa upp med en till, som jag beräknar kommer att besvaras av 300% fler än den förra. Minst. Kanske t.om 1000%.
Nå; jag slits mellan två drifter.
Å ena sidan tycker jag om att ha struktur på saker. Jag tycker om att skilja saker åt, så att säga. Gruppera saker under gemensamma rubriker. I >Humans spelvärld så har jag t.ex separerat spelvärldens historia från kampanjen (det är en kampanj-värld i ordets bokstavliga betydelse; en värld designad för exakt en kampanj).
Och i kampanjen pratar jag om vilka organisationer som finns, så givetvis har jag en rubrik för "Organisationer".
Och under den har såklart varje organisation en egen rubrik.
Och varje organisation har några viktiga personer, så givetvis finns det en "viktiga personer"-rubrik. och under den har varje viktig person en rubrik.
Så... Kampanjen->Organisationer->[Organisationsnamn]->Viktiga personer->[SLP's namn].
Fem rubriknivåer. Och då har vin inte ens räknat med att SLP:erna har agendor, hemligheter etc. som behöver utseenden...
Den andra driften är att hålla det hela ganska enkelt. Fem rubriknivåer är på tok för mycket, det fattar varje frisk människa.
Så vad gör jag?
Här finns den nuvarande strukturen:
http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=morethanhuman:endoftheworld:sidebar
Jag har funderat antingen på att separera "Organisationer" från "Viktiga personer" och istället ange organisationstillhörighet under varje person. Det skulle bespara mig en nivå.
Jag har också funderat på att bryta ut "organisationer" och "viktiga personer" från "Kampanjen" och ge dem ett eget kapitel, men det betyder att man måste bläddra till det kapitel när man läser om kampanjens äventyrsidéer och sånt. Alternativt att man ger korta beskrivningar i kampanjdelen och en referens till organisationens eller personens mer utvecklade profilsida.
Tankar?
Nå; jag slits mellan två drifter.
Å ena sidan tycker jag om att ha struktur på saker. Jag tycker om att skilja saker åt, så att säga. Gruppera saker under gemensamma rubriker. I >Humans spelvärld så har jag t.ex separerat spelvärldens historia från kampanjen (det är en kampanj-värld i ordets bokstavliga betydelse; en värld designad för exakt en kampanj).
Och i kampanjen pratar jag om vilka organisationer som finns, så givetvis har jag en rubrik för "Organisationer".
Och under den har såklart varje organisation en egen rubrik.
Och varje organisation har några viktiga personer, så givetvis finns det en "viktiga personer"-rubrik. och under den har varje viktig person en rubrik.
Så... Kampanjen->Organisationer->[Organisationsnamn]->Viktiga personer->[SLP's namn].
Fem rubriknivåer. Och då har vin inte ens räknat med att SLP:erna har agendor, hemligheter etc. som behöver utseenden...
Den andra driften är att hålla det hela ganska enkelt. Fem rubriknivåer är på tok för mycket, det fattar varje frisk människa.
Så vad gör jag?
Här finns den nuvarande strukturen:
http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=morethanhuman:endoftheworld:sidebar
Jag har funderat antingen på att separera "Organisationer" från "Viktiga personer" och istället ange organisationstillhörighet under varje person. Det skulle bespara mig en nivå.
Jag har också funderat på att bryta ut "organisationer" och "viktiga personer" från "Kampanjen" och ge dem ett eget kapitel, men det betyder att man måste bläddra till det kapitel när man läser om kampanjens äventyrsidéer och sånt. Alternativt att man ger korta beskrivningar i kampanjdelen och en referens till organisationens eller personens mer utvecklade profilsida.
Tankar?