Nekromanti [>Human] - Strukturhjälp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter det enorma gensvaret på min förra >Human-strukturtråd tänkte jag följa upp med en till, som jag beräknar kommer att besvaras av 300% fler än den förra. Minst. Kanske t.om 1000%.

Nå; jag slits mellan två drifter.

Å ena sidan tycker jag om att ha struktur på saker. Jag tycker om att skilja saker åt, så att säga. Gruppera saker under gemensamma rubriker. I >Humans spelvärld så har jag t.ex separerat spelvärldens historia från kampanjen (det är en kampanj-värld i ordets bokstavliga betydelse; en värld designad för exakt en kampanj).

Och i kampanjen pratar jag om vilka organisationer som finns, så givetvis har jag en rubrik för "Organisationer".

Och under den har såklart varje organisation en egen rubrik.

Och varje organisation har några viktiga personer, så givetvis finns det en "viktiga personer"-rubrik. och under den har varje viktig person en rubrik.

Så... Kampanjen->Organisationer->[Organisationsnamn]->Viktiga personer->[SLP's namn].

Fem rubriknivåer. Och då har vin inte ens räknat med att SLP:erna har agendor, hemligheter etc. som behöver utseenden...

Den andra driften är att hålla det hela ganska enkelt. Fem rubriknivåer är på tok för mycket, det fattar varje frisk människa.

Så vad gör jag?

Här finns den nuvarande strukturen:

http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=morethanhuman:endoftheworld:sidebar

Jag har funderat antingen på att separera "Organisationer" från "Viktiga personer" och istället ange organisationstillhörighet under varje person. Det skulle bespara mig en nivå.

Jag har också funderat på att bryta ut "organisationer" och "viktiga personer" från "Kampanjen" och ge dem ett eget kapitel, men det betyder att man måste bläddra till det kapitel när man läser om kampanjens äventyrsidéer och sånt. Alternativt att man ger korta beskrivningar i kampanjdelen och en referens till organisationens eller personens mer utvecklade profilsida.

Tankar?

Ögat

Hero
Jag tror att man måste vara mer insatt för att förstå. Om kampanjstruktur är ett eget kapitel, och inte en del av kampanj>översikt, så behöver man ändå bläddra mellan kapitel för att spela kampanjen.

Jag har funderat antingen på att separera "Organisationer" från "Viktiga personer" och istället ange organisationstillhörighet under varje person. Det skulle bespara mig en nivå. Jag har också funderat på att bryta ut "organisationer" och "viktiga personer" från "Kampanjen" och ge dem ett eget kapitel, men det betyder att man måste bläddra till det kapitel när man läser om kampanjens äventyrsidéer och sånt. Alternativt att man ger korta beskrivningar i kampanjdelen och en referens till organisationens eller personens mer utvecklade profilsida.
Alltså... jag tror att du skulle tjäna på att slappna av lite på strukturen. Att placera viktiga personer som en del av organisationer som är en del av kampanjen är bara logiskt så länge de stannar i sina lådor. Om en person har dubbla lojaliteter, eller gör något utanför kampanjen, är det plötsligt inte en smula praktiskt med en sådan struktur. Därför är det sista förslaget bäst, kort (tillräckligt) info där det behövs, mer utförlig någon annan stans.

Tyr

Hero
krank said:
Kampanj "trollar" du bort med layout, t.ex. med ett kapitelförsättsblad och att ha med det i sidhuvudet. Aktörer och organisationer är inte så mycket att göra åt. Även om det kanske räcker att skriva aktörer. Namn kan lämnas som det är. Resten kan antingen hamna som underrubriker under namnet eller så gör man "halvrubriker" av dem, dvs låta rubriken vara en del av brödtexten men få den att stå ut genom t.ex. fetstil. Skippa "viktiga personer" och skriv den viktiga personen som en underrubrik till organisationsnamnet. Detta ger:

(kampanj) -> Aktörer -> Organisationsnamn -> SLP-namn

3 rubriknivåer. Nu när jag kollar närmare så verkar du ha ett 3.5-upplägg (åtminstone där jag tittade) om man bortser från kampanj, och det bör ju fungera bra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu har jag alltså fått två mycket bra gensvar; jag funderar på en kombinationslösning.

(Kampanj)->Organisationer->[Organisationsnamn]->Viktiga personer

Här beskrivs kortfattat viktiga personer i organisationen, med en sidhänvisning till den mer utförliga texten om varje person. På samma sätt som

(Kampanj)->Organisationer->[Organisationsnamn]->Relationer

beskriver organisationens relationer och åsikter om andra organisationer.

Sedan:

(Kampanj)->Aktörer->[Personnamn]
(Kampanj)->Aktörer->[Personnamn]->Hemligheter
(Kampanj)->Aktörer->[Personnamn]->Relationer

Och så vidare.
Den här kombinationen ger 3/4 nivåer för både aktörer och organisationer, vilket är en klar förbättring. Framför allt eftersom "Kampanj" antagligen kan lösas på något smart sätt med stor kapitelrubrik eller liknande, skiljd från de andra.

Det gör dessutom att de personer som är viktiga inom flera organisationer fungerar bättre; det finns några stycken (den mina spelare känner till är Borgmästare Harold Washington, eller personen som låtsas vara honom, och som genom andra identiteter har viktiga positioner inom andra organisationer) och det känns bra att ha ett sätt att göra detta utan att behöva dubblera informationen.

Nackdelen blir att den snygga uppdelade strukturen med organisationer->personer försvinner, men det kanske jag kan leva med.

Åsikter?