Nekromanti [>Human] - Term?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle behöva ett ord som betydde ungefär "manipulera små föremål". Sammanhanget är såhär:

I >Human byggs krafter av "komponenter". En komponent kan vara "skada" eller "räckvidd". Den som låter kraften kunna flytta runt på tunga saker heter "flytta".

Den jag vill ha ett nytt namn på heter just nu "manipulera", och används för att kunna trycka på knappar, lyfta små saker (bollar, nycklar), och så vidare. Sådant man kan göra med ett par fingrar, alltså.

Idéer?

Cissi

Up to no good.
krank said:
Jag skulle behöva ett ord som betydde ungefär "manipulera små föremål". Sammanhanget är såhär:

I >Human byggs krafter av "komponenter". En komponent kan vara "skada" eller "räckvidd". Den som låter kraften kunna flytta runt på tunga saker heter "flytta".

Den jag vill ha ett nytt namn på heter just nu "manipulera", och används för att kunna trycka på knappar, lyfta små saker (bollar, nycklar), och så vidare. Sådant man kan göra med ett par fingrar, alltså.

Idéer?

Det här kanske?

Recca

Femme Fatale
Telekinesi är en kraft som byggs av komponenter varav en komponent eventuellt kan handla om finjustering. Tyvärr låter finjustering väldigt tråkig.

Typ, om en med telekinesi vill låsa upp en dörr med sitt sinnes kraft och går in med sin "flytta-grejer-kraft" i låset för att manipulera det. Så måste man ha manipulera-komponenten.

Recca

Femme Fatale
Pilla

Nä lol, ja skoja bara. Finjustera låter faktiskt ganska bra men jag tänker tyvärr direkt på en mekaniker. :/

Korrigera
Kalibrera!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Finmotorik, skulle jag föreslå. Det är inte riktigt rätt, men borde fungera.

(Jag antar förresten att det är fullt möjligt att vara en kraftfull telekinetiker som kan lyfta en bil, men saknar precisionen att kunna vrida om en nyckel i ett lås?)

/tobias

w176

Förlorad dotter
Precision
Vilket är det du beskriver, men också något mer.

Har man flytta, men inte presicion, så kan man glömma det här med att ha centimeter presicion på det man flyttar.

Har man skada, men inte precision så visst. DÅ kan man skada, men vill bara ge någon näsblod och inte spränga huvudet av dom är det bra om du presicion.

Men på egen hand kan komponenten presion bara snvändas för minipulation av ritit små saker.

Recca

Femme Fatale
w176 said:
Precision.

Liksom. Har man flytta, men inte presicion, så kan man glömma det här med att ha centimeter presicion på det man flyttar.

Har man skada, men inte precision så visst. DÅ kan man skada, men vill bara ge någon näsblod och inte spränga huvudet av dom behöver du presicion.

Men på egen hand kan komponenten presion bara snvändas för minipulation av ritit små saker.
Bäst hittills! :gremsmile:

krank

Gurgeh said:
(Jag antar förresten att det är fullt möjligt att vara en kraftfull telekinetiker som kan lyfta en bil, men saknar precisionen att kunna vrida om en nyckel i ett lås?)
Jupp. Sätt ihop "räckvidd" med "flytta" men skaffa inte "finmotorik". Höj din Vilja, för det är den som används som om den vore styrka när man flyttar på saker med Flytta.

krank

w176 said:
Precision

Har man flytta, men inte presicion, så kan man glömma det här med att ha centimeter presicion på det man flyttar.

Har man skada, men inte precision så visst. DÅ kan man skada, men vill bara ge någon näsblod och inte spränga huvudet av dom är det bra om du presicion.

Lustifikt nog är det just Precision den hette ursprungligen. Jag har för mig att den bytte namn för att bli ett verb (i likhet med Flytta), men numera finns ingen ordning alls kring ordklasser och komponenter så det kan nog återtas...

God45

#PrayersForBahakan
Kan man använda precision + skada till att stänga av blodflödet till folks hjärna och grejer. För det hade varit coolt som kraft. Inga specialeffekter, inga imponerande rörelser. Du bara går in i ett rum och folk dör. Din ända kraft är att få folk att sluta andas.

gizmo

temporary sunshine
utlösa (fulversion: trigga)
manövrera
hantera
sätta igång
omsätta
aktivera
styra

jag gillar styra faktiskt. lite förskjuten bild till din, men jag gillar det i sig.

'böja' är inte helt fel heller, ytterligare ett lite annat bild, men som bild skulle det funka för mig.

alstra?
forma

krank

God45 said:
Kan man använda precision + skada till att stänga av blodflödet till folks hjärna och grejer. För det hade varit coolt som kraft. Inga specialeffekter, inga imponerande rörelser. Du bara går in i ett rum och folk dör. Din ända kraft är att få folk att sluta andas.
Nej, det kan man absolut inte. Det vore balansmässigt vedervärdigt.

När du gör skada på någon talar systemet om hur mycket skada du gör. Du kan bestämma på vilket sätt du gör skadan, men skadan kan inte ökas av att du hittar på något speciellt sätt att beskriva det på.

God45

#PrayersForBahakan
Balansmässig vedervärdighet gör bara att jag vill göra det ännu mer :gremlaugh:

Jag förstår varför man inte kan tillåta det som en instant kill. Men kan man ha kraft kombinationen och sedan anända systemet för att avgöra skadan?

krank

God45 said:
Balansmässig vedervärdighet gör bara att jag vill göra det ännu mer :gremlaugh:

Jag förstår varför man inte kan tillåta det som en instant kill. Men kan man ha kraft kombinationen och sedan anända systemet för att avgöra skadan?
Systemet är gjort för att balansera; det struntar fullständigt i hur något sker. Förmåga att utdela en viss mängd skada kostar lika mycket oavsett hur skadan faktiskt utdelas.

Men ja, du kan ha kraftkombinationen. Dock gör precision exakt ingenting i sammanhanget; det du behöver är skada + räckvidd, alltså samma kombo som används för att skjuta benspikar, laserstrålar, vika ut inbyggda miniguns etc.

Precision ökar inte skadan på något sätt.

God45

#PrayersForBahakan
Nu är jag rätt rejält OT men jag är nyfiken så...

Om jag har en karaktär med Aerokinesis så kan jag påverka lufttryck och vädermönster men också hur luften rör sig. Så det självklara sättet att slåss med någon är att suga ut all luften ur rummet. Om du har kraftern är du ju förberedd och kan ha en mini dyktank i väskan.

Det här är ju inte egentligen skada men det kommer först knocka och sedan döda folk du utsätter för det. Använder man skade systemet till sådant? Elelr är det ett slag för att se hur länge motståndaren håller andan?

krank

God45 said:
Det här är ju inte egentligen skada men det kommer först knocka och sedan döda folk du utsätter för det. Använder man skade systemet till sådant? Elelr är det ett slag för att se hur länge motståndaren håller andan?
Har kraften Skada, med tillägget att den kan göra chockskada? Om inte, så är det ditt jobb som spelare att förklara varför du inte har den kapaciteten.

Chockskada är samlingsnamnet för saker som gör en andfådd/utslagen etc men som inte innebär direkta sår, så att säga.

Jag skulle säga att om jag som spelare ville använda kraften för att bedöva folk så fick jag se till att bygga den genom att köpa räckvidd+skada med chock. Sedan kan ju kanske Flytta och begränsningen "kräver tillgång till stor öppen yta" eller så vara vettiga.

Det du beskriver skulle antagligen kräva Area också, som låter kraften påverka över ett större område istället för bara på en specifik och ganska liten punkt.