Nekromanti [>Human] - Termer och namn?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, två mikroproblem, men forumet är helt tomt på diskussioner som är det minsta intressanta just nu, så tydligen finns det en massa forumiter som inte gör något vettigare, och därmed har tid att hjälpa till.

Jag är på jakt efter en term, och ett namn.

Termen ska beskriva hur specifikt, eller hur generellt, något är. mer specifikt ska det appliceras på hur stor del av en rollperson en svaghet påverkar - när man utsätts för X, påverkas bara en superkraft, eller alla superkrafter, eller hela rollpersonen?

(Andra termer i sammanhanget är "Frekvens" som mäter hur vanligt det man är känslig mot är, och "Påverkan" som mäter hur stora problem man får när det man är svag mot dyker upp)

Namnet ska vara till en exempelrollperson, som skapas i exemplen i skapa-rollpersons-kapitlet. Just nu skapas Daybreak, som är homosexuell, är superstark, flyger och skjuter ljusstrålar. Han spelas av Radovan. Jag behöver en till, och tänker mig en androgyn robot som spelas av en tjej (som kanske eller kanske inte kan komma att heta Jennie). Och, ja, givetvis finns det en genustanke bakom att ha en spelare av vardera könet, och rollpersoner som är homosexuella respektive androgyna.

Namnet behöver alltså kunna passa en androgyn robot. Det ska inte bestå av någon random kombination av sifror och bokstäver; alltså ingen registreringsbeteckning som bildar nåt roligt ord eller så. det ska vara ett namn som låter som nåt en människa skulle kunna heta. Fast androgynt. Blandnamn funkar, dubbelnamn gör det inte. Det får gärna vara uppenbart androgynt eller konstrueras, men inga Anna-Herbert.

Hjälp?

Markehed

Warrior
Re: [>Human] - Termer olch namn?

Dominique och Sasha är mina förslag

Det enda jag kommer på som term är distinkthet men jag är inte överförtjust över den termen själv.

krank

Markehed said:
Sasha och Dominique är väl tjejnamn? Eller om de är androgyna, så litar de mer åt tjejhållet? Det är lite samma problem som med Kim; i och med att Jennie (spelaren) är tjej så vill jag gärna att namnet inte ska vara just tjejigt; intrycket ska som sagt vara androgynt (rollpersonen är inte "han" eller "hon" utan "den"; "roboten"), gärna i kontrast med spelarens kön.

Men tack ändå, för att du försöker =)

krank

Bobby Magikern said:
Som term skulle jag kunna tänka mig Omfattning.
Omfattning var ett jättebra ord; den tar vi sa rymdpolisen.

Sereg_UBBT

Swashbuckler

krank said:
Namnet behöver alltså kunna passa en androgyn robot. Det ska inte bestå av någon random kombination av sifror och bokstäver; alltså ingen registreringsbeteckning som bildar nåt roligt ord eller så. det ska vara ett namn som låter som nåt en människa skulle kunna heta. Fast androgynt. Blandnamn funkar, dubbelnamn gör det inte. Det får gärna vara uppenbart androgynt eller konstrueras, men inga Anna-Herbert.

Hjälp?
här kanske du hittar nåt? http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Unisex_given_names

Markehed

Warrior

krank said:
Markehed said:
Sasha och Dominique är väl tjejnamn? Eller om de är androgyna, så litar de mer åt tjejhållet? Det är lite samma problem som med Kim; i och med att Jennie (spelaren) är tjej så vill jag gärna att namnet inte ska vara just tjejigt; intrycket ska som sagt vara androgynt (rollpersonen är inte "han" eller "hon" utan "den"; "roboten"), gärna i kontrast med spelarens kön.

Men tack ändå, för att du försöker =)
Sasha är ett vanligt smeknamn för Alexander i Ryssland. Sen känner jag en tjej som heter Sasha. Min gissning är att det faktiskt finns betydligt fler manliga Sashor än kvinnliga. Ett liknande namn som också har Rusiskt ursprung är Misha men om du tycker att Sasha är feminint är väl inte Misha bättre.

Vad det gäller Dominique hittar du en salig blandning av både kvinnor och män på wikipedia.

Fast sen spelar det väl ingen roll hur vanligt namnen är för män eller kvinnor utan vilket kön folk uppfattar att namnet "hör" till.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Osaka och Kyoto var två AI's i boken KOMA (KOpenhagen MAlmo district) och de namnen gillade jag personligen.

Annars så kanske klassiska namn kan vara något, som Janus?

Ymir

Liten kantbaron

Jocelyn är mitt favorit-unisexnamn. Det finns också en extremt stor mängd mer eller mindre exotiska namn som eg. är maskulina men tenderar att låta feminina för svenska öron, tex Mircea, Tarana, eller feminina men låter maskulina, som Ketevan, Charkaz, kanske Mirèio, och då har vi inte ens börjat prata om kinesiska namn vars genus i regel är helt omöjliga för okunniga att utröna.

Jag älskar för övrigt när fantasyskapare vågar bryta med den urtråkiga normen/klichén att kvinnonamn ska sluta på -a, eller i undantagsfall -i eller -e. 'Shahrazad' är ett kickass kvinnonamn, liksom.

- Ymir, hävdar

kefka

Hero

Problemet är väl att vi inte riktigt har androgyna namn i svenskan. Du skulle kunna bytta plats pà spelarna och làta killen spela den androygna roboten Sasha, sà slipper du konationen, "kvinnlig spelare màste vara ett kvinnligt namn". Andrea och Cameron är tvà andra förslag.

Markehed

Warrior
Arfert said:
Nåt som egentligen är namn på nåt annat, könlöst, typ färger? Green eller Pink?
Så vilken är den mest androgyna färgen. Rosa är det då inte i alla fall. Vitt kanske

Markehed

Warrior
Tony.M.Meijer said:
Knappast, vitt är ju alla färger :p
När jag var liten var vitt fanimig en färg och jag motsätter mig att det förändras. Vad fysiska lagar har att säga om saken bryr jag mig inte.

rjonas

Hero

xDanielx said:
Kim är omedelbart rätt när man inte vill avslöja kön. Alla andra androgyna namn missar målet.

hakanlo

Hero
Som term ar "omfattning" (forelslaget av Bobby Magikern) spot on. Ett alternativ kan vara "extension" om man onskar nagot mer tekniskt (svengelskt?).

Som andronyma namn ar "Kim" klassiskt (foreslaget forst av xDanielx). Andra klassiska exempel ar "Kay" (kul eftersom det kan skrivas med en bokstav) och "Tintin" (som en del kvinnor i sverige heter). Andra exempel ar "Pat", "Sascha", "Alex" (amerikanska smeknamn/kortnamn ar ofta icke konstbundna, dock enligt monstret att ett traditionell manligt namn kommer att omfatta aven kvinnor).

Angaende fargdiskussionen: vad sags om Rainbow? Eller blev det lite val queer nu?

Max Raven

T12-kultist
Tänkte föreslå termen omfattning och namnet Alex, men det hade visst andra dykt in på.

Grejen med Alex är intressant, för jag brukade tänka "kille" med det namnet(Alexander), men kände en tjej som kallades Alex (från Alexandra). Tror det kan ligga något i att "skära bort bitar" på längre namn och få konstgjorda namnrötter.

Typ... Rob för Roberta/Robert, Da för David/Danielle...

Eller sammandragningar/förkortningar, kanske. T ex Y.T. (Yours Truly, från Snow Crash) och REM.